شناسهٔ خبر: 31573415 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس‌جمهور فرانسه:

اروپا هرگز مثل امروز در معرض خطر نبوده است

امانوئل ماکرون، روز دوشنبه با انتشار سرمقاله‌ای در روزنامه‌های ۲۸ کشور اتحادیه اروپا با اعلام اینکه «اروپا هرگز مثل امروز در معرض خطر نبوده است» خواستار راه‌اندازی «رنسانس اروپایی» شد.

صاحب‌خبر -

بحث فروپاشی اتحادیه اروپا، فروپاشی پیمان شنگن و بازگشت به مرزهای ملی چند سال است که در محافل رسانه‌ای اروپا مطرح است و مقامات ارشد اروپا به شدت نسبت به این مسئله هشدار می‌دهند. هشدارها بی‌دلیل نیست، ادامه بحران اقتصادی و ناکارآمدی برنامه‌های ریاضتی، بازگشت تروریست‌های تکفیری به خانه و رعب و وحشت ناشی از حملات تروریستی گروه‌های سلفی- تکفیری در شهرهای مختلف اروپا، بحران مهاجرت، افزایش محبوبت جنبش‌های فاشیستی و راست افراطی و قدرت‌یابی این احزاب در برخی کشورهای اروپایی و افزایش شکاف طبقاتی و ظهور جنبش‌های بی‌سری مثل «جلیقه زردها» و ده‌ها بحران ریز و درشت این اتحادیه را احاطه کرده است.
«امانوئل ماکرون» که در فرانسه به «رئیس‌جمهور ثروتمندان» مشهور است و محبوبیتش نیز به زیر 20 درصد سقوط کرده و سه ماه است که نتوانسته با جنبش «جلیقه زردها» مقابله و بحران را حل و فصل کند حالا برای حل بحران‌های کلان اتحادیه اروپا نسخه پیچیده و با انتشار مقاله‌ای در روزنامه‌های معتبر اتحادیه گفته باید رنسانس اروپایی راه انداخته شود.«ماکرون» روز دوشنبه در این مقاله که در آستانه انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه (اردیبهشت) منتشر شد، انتخابات پیش‌رو را «سرنوشت‌ساز» خوانده و نسبت به خطراتی همچون «ملی گرایی» که اروپا را تهدید می‌کند هشدار داده است. رئیس‌جمهور فرانسه در مورد برنامه اصلاحات مدنظر خود گفته که اروپا تا این حد در معرض خطر قرار نگرفته است: «ملی‌گرایی هیچ‌ چیزی به ارمغان نمی‌آورد. این پروژه‌ای است که مردود شده... ما نمی‌گذاریم که ناسیونالیست‌ها بدون هیچ راهکاری، از خشم مردم سوءاستفاده کنند.»
ماکرون در ادامه نوشته: «در کمتر از چند هفته دیگر، انتخابات پارلمان اروپا سرنوشت آینده قاره‌ ما را رقم خواهد زد. هیچ‌گاه از زمان جنگ جهانی دوم بدین‌سو اروپا به عنوان یک مفهوم ضرورت نداشته است و هیچ‌گاه این واحد تا این‌ اندازه در معرض خطر نبوده است.» رئیس‌جمهور فرانسه در این مقاله پیشنهاد داده است که آژانس‌هایی اروپایی ایجاد شوند تا از انتخابات و دموکراسی‌ در برابر دخالت‌های خارجی محافظت کنند.بخش دیگری از مقاله ماکرون به پیشنهاد تشکیل یک «شورای امنیت اروپایی با مشارکت انگلیس » اختصاص دارد. رئیس‌جمهوری فرانسه در این خصوص معتقد است که تشکیل چنین نهادی برای هماهنگی و تدارک «تصمیم‌های جمعی» اتحادیه اروپا در زمینه مسائل دفاعی ضروری به نظر می‌رسد. به اعتقاد ماکرون اتحادیه اروپا باید دست به تدوین یک «پیمان دفاعی و امنیتی» بزند تا ضمن لحاظ کردن «اولویت اروپایی» در زمینه‌های رقابتی به تبیین شرح وظایف کشورهای عضو اتحادیه در ارتباط با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو بپردازد. رئیس‌جمهور فرانسه همچنین خواستار اتخاذ راهبرد «اول اروپا» شده است، همان‌طور که به گفته او آمریکا و چین چنین سیاستی را در پیش گرفته‌اند. در راستای این راهبرد، رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرده باید فعالیت شرکت‌هایی که منافع راهبردی اروپا را تهدید می‌کنند در خاک این قاره ممنوع شود. درخواست مجدد برای اتخاذ سیاست واحد اروپایی در زمینه تغییرات اقلیمی و همچنین روزآمد کردن سیاست مشترک درمورد منطقه مرزی شینگن از دیگر محورهای مقاله آقای ماکرون بوده است.
بنابر گزارش خبرگزاری  آلمان، پیشنهادهای ماکرون با توجه به تداوم قدرت گرفتن گروه‌های راست‌گرا و ملی‌گرا (ناسیونالیست‌ها) صورت می‌گیرد و از کشورهای اروپایی خواسته شده است  تا به نوعی به«رنسانس اروپایی» روی آورند.

نظر شما