شناسهٔ خبر: 31476392 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

نیویورک‌تایمز:

اطلاعات حساس امنیتی را از داماد ترامپ دور کنید

خبر آنلاین : دونالد ترامپ به جان کلی، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید، دستور داده که به جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد وی مجوز امنیتی بالا داده شود.

صاحب‌خبر -

وب سایت روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی می نویسد:

در می سال گذشته، زمانی که ترامپ برای نخستین بار تصمیم خود مبنی بر اعطای مجوز امنیتی بالا به مشاور ارشد خود، جرد کوشنر را بیان کرد، جان کلی و باقی اهالی کاخ سفید به این تصمیم آقای رییس جمهور اعتراض کردند. درآن زمان در دادگاه کاخ سفید، دونالد اف مک‌گان، مشاور سابق حقوقی کاخ سفید یادداشت های داخلی را که حاوی نگرانی اعضای کاخ سفید و از جمله سازمان سیا بود ارائه کرد. وی همچنین در این سلسله رایزنی ها توصیه کرد که به کوشنر هرگز نباید مجوز امنیتی بالا داده شود. نوشته هایی که پس از افشاگری با بیانیه ترامپ کاملا در تضاد بود؛ چرا که ترامپ گفته بود که هیچ نقشی در این تصمیم نداشته است. آبه دی لوئل، وکیل کوشنر، طی بیانیه ای اظهار کرد که موکل وی سال گذشته این مجوز را به طور رسمی دریافت کرده و این بدان معناست که این مسئله روند کاملا استانداردی را طی کرده است. سه هفته پیش، ایوانکا ترامپ، همسر کوشنر و دختر ترامپ، نیز اظهاراتی مشابه با همین وکیل داشت.

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به یادداشت هایی که با بیانیه آقای رئیس جمهور مخالف است، گفت: "ما در مورد خط مشی های امنیتی اظهار نظر نمی کنیم."

پیتر میرجانیان، سخنگوی آقای لوئل، روز پنج شنبه گفت:" در سال ۲۰۱۸، مقامات امنیتی و اهالی کاخ سفید تصدیق کردند که در صدور مجوز امنیتی آقای کوشنر روندی کاملا منظم و استاندارد و به دور از هرگونه فشار خارجی طی شده است. این خبر حتی در همان زمان و توسط رسانه ها نیز منعکس شد. البته اگر خبرهای جدید و هرچند دقیقی نیز وجود داشته باشد، تغییری صورت نمی گیرد."

همچنان به طور دقیق مشخص نشده که چه عواملی سبب بروز مشکلات امنیتی توسط کوشنر شده اما مقامات سوالاتی در مورد ارتباطات املاک و مستغلات او و خانواده اش با دولت های خارجی و سرمایه گذاران را مطرح کرده اند که پاسخ به آنها می تواند بسیار تعیین کننده باشد. این مسئله همچنین منجر به انتقادهای جدی به آقای رییس جمهور شده؛ چرا که زمینه فعالیت را برای دو عضو از خانواده خود در دولت آمریکا فراهم کرده است.

کوشنر در این هفته با سفر به ترکیه و دیدار با اردغان و سپس محمد بن سلمان، پادشاه عربستان سعودی، بر روی برنامه صلح خاورمیانه کار می کند و تقریبا از رویارویی مستقیم با چالش به وجود آمده معاف است.

ترامپ به عنوان رییس جمهور از قدرت حقوقی برخوردار است و می تواند برای هر کسی مجوز امنیتی صادر کند اما در بیشتر موارد این اختیار به اهالی کاخ سفید داده می شود تا تصمیم نهایی را بعد از بررسی های دقیق اف بی آی اعلام کنند. البته در موارد بسیار نادر این امکان نیز وجود دارد که رییس جمهور بدون توجه به مدارک امنیتی تصمیم گیری کند. در مورد آقای کوشنر با توجه به اختلاف نظرهای موجود میان کارکنان، باید دید که آیا آنها کوشنر را برای دریافت این مجوز مهم شایسته خواهند یافت یا خیر.

از دیگر مسائل مهمی که اهالی کاخ سفید را سخت درگیر و گیج کرده این است که چرا باید به یکی از نزدیک ترین افراد رییس جمهور که روابط و ضوابط چندان شفاف و واضحی ندارد به حدی اعتماد کرد که حساس ترین اطلاعات کشور را در اختیار تام او قرار داد.

البته نگرانی های مقامات اطلاعاتی در مورد آقای کوشنر تنها به این موضوع ختم نمی شود. با این وجود فعلا مجوز مذکور توسط اف بی آی و سازمان سیا مسدود شده است تا زمانی که روابط خارجی وی با کشورهایی چون روسیه، اسراییل و امارات متحده عربی شفاف سازی شود.

در طی مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، کوشنر از جمله افردای بود که با یک وکیل روسی جنجالی دیدار کرد. وکیلی که مدعی بود از هیلاری کلینتون آتویی سیاسی دارد. علاوه بر این در جریان انتقال ریاست جمهوری به ترامپ، کوشنر با سرگئی کیسلیاک، رئیس بانک دولتی روسیه که در آن زمان سفیر روسیه  نیز بود، دیدار داشت. با این وجود زمانی که برای دریافت مجوز امنیتی پذیرفته شد هیج یک ازاین ارتباطات را آشکار نکرد.

وی بعدها در درخواست خود اصلاحاتی به عمل آورد که به SF۸۶ مشهور شد. اصلاحاتی که به ادعای برخی با حذف این دیدارها همراه بود.

کارل کلاین، رییس بخش امنیتی کارکنان کاخ سفید در مقدمه پرونده کوشنر در سپتامبر ۱۵، ۲۰۱۷، نوشت: « این مجوز به راز بزرگی مبدل شده، ما و دادگاه کاخ سفید بر آنیم که بتوانیم تایید کنیم وزارت دادگستری ایالات متحده یا اشخاص دیگری در تایید نهایی این اقدام دست داشتند. با این وجود ما جانب احتیاط را رعایت می کنیم؛ چرا که بررسی های زمینه ای در مورد روند طی شده همچنان ادامه دارد.»

در جریان بازنگری های امنیتی در فوریه ۲۰۱۸ که توسط رابرت پورتر، وکیل آمریکایی مطرح شد، منشی کارکنان کاخ سفید که متهم به سوء استفاده داخلی شده بود، مجوز آقای کوشنر را از interim top secret به secret کاهش یافت و به این ترتیب دسترسی وی به اطلاعات طبقه بندی شده محدود شد. در آن زمان، آقای کلی طی یک یادداشت پنج صفحه ای ، لغو مجوزهای موقتی که از تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته شده بود را خواستار شد.

پس از آن داماد و دختر ترامپ هر دو تحت تاثیر قرار گرفتند و متذکر شدند که کلی و مک گان به دلایلی غیر از دلایل قانونی آنها را هدف قرار داده اند. به همین ترتیب بود که آقا و خانم کوشنر شکایت خود را به نزد ترامپ بردند. ترامپ نیز با ناامیدی خاصی علت این برخورد را جویا شد اما در نهایت از ارشد رسمی دیگری خواست تا اوضاع را سامان دهد.

گرچه از رایزنی های ترامپ و کلی بر سر مجوز کوشنر همچنان اطلاعاتی دقیقی وجود ندارد اما برخی از منابع اظهار کردند که می توان از بیان ترامپ برداشت های مختلفی داشت با این وجود کلی نمی تواند چندان بر سر راه آقای رییس جمهور بایستد؛ چرا که خود می داند که با یک دستور رسمی و دولتی طرف است.

در آخرین مصاحبه ترامپ با the times او بیان کرده: من هرگز خودم را با مسایل امنیتی درگیر نکرده ام.( اشاره به مجوز امنیتی کوشنر)

من می دانم که مسایل و مشکلات امنیتی برای افراد زیادی وجود داشته اما من نمی خواهم در این زمینه هیچ گونه دخالتی داشته باشم."

در گزارشی که اخیرا توسط NBC منتشر شده، آقای کلاین، اظهارات دو کارشناس امنیتی دربارۀ عدم استفاده کوشنر از اطلاعات، براساس نگرانی‌های اف بی آی، را رد کرد. یک مقام ارشد دولتی نیز جزئیات مشخص شده در گزارش NBC را تأیید کرده است.

روزی که لوئل، وکیل کوشنر، فرایند طی شده برای آقای کوشنر را کاملا استاندارد خواند، حامیان آقای کوشنر از مقامات کاخ سفید درخواست کردند تا آقای کلی از بیانیه آقای لوئل حمایت کند. اما آقای کلی از انجام این کار اجتناب کرد. گرچه می دانست ممکن است برایش گران تمام شود.

 

نظر شما