شناسهٔ خبر: 31456230 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

سرلشکر سلیمانی در کنگره شهدای کرمان:

هیچ کشوری به اندازه ایران در منطقه قدرتمند نیست/ اگر دفاع مقدس نبود، دفاع از حرم شکل نمی‌گرفت

فرمانده نیروی قدس سپاه بر اهمیت برگزاری کنگره‌های بزرگداشت شهدا تاکید کرد و گفت: اگر دفاع مقدس نبود و اگر فرهنگ آن به ظهور نرسیده بود، دفاع از حرم به این زیبایی شکل نمی‌گرفت.

صاحب‌خبر -

اهمیت برپایی کنگره های گرامیداشت شهدابه گزارش دفاع‌پرس از کرمان، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه صبح امروز (پنج‌شنبه 9 اسفند) در اجلاسیه کنگره بزرگداشت 6 هزار و 500 شهید استان کرمان در مصلی کرمان با حضور سه شهید گمنام با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و امام راحل (ره)، اظهار داشت: خداوند سبحان را سپاسگزارم که در این کنگره ارزشمند که به یاد شهدای استان کرمان و استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و شهدایی که در بستر لشکر ارزشمند ثارالله رزمیدند و از نظام و اسلام دفاع کردند حضور دارم.

وی ادامه داد: به عنوان یک کرمانی از همه دست اندرکاران این کنگره بسیار عمیق تشکر می‌کنم؛ در طول یک هفته این کنگره پیوسته استمرار داشته و امروز روز اختتامیه آن است.

سرلشکر سلیمانی تصریح کرد: دست پرحکمت مقام معظم رهبری را به دلیل بیانات بسیار ارزشمندشان که در طلعیه این کنگره برای مردم کرمان بیان داشتند به نیابت از همه شما می‌بوسم و از خداوند طول عمر با برکت برای آن بزرگوار خواستارم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های ارزشمندی در طول این کنگره برگزار شد، افزود: در این مجال می‌خواهم به بحث ارزش گرامی‌داشت شهدا و برپایی کنگره‌های شهدا بپردازم.

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: برنامه‌های ارزنده‌ای در این کنگره اجرا شد که قابل درس بود و ارزش پاسداشت شهدا به این کنگره‌ها است. 

سرلشکر سلیمانی با تقدیر و تجلیل از خدمات شایسته آیت‌الله سید یحیی جعفری امام جمعه سابق کرمان، افزود: این روحانی مبارز و ارزشمند نقش بزرگی در دوران دفاع مقدس و در بحث تربیتی و اخلاقی داشتند و حضور ایشان در جبهه‌ها همواره مؤثر و مفید بود و جا دارد از اقدامات ارزشمند ایشان به نحو شایسته‌ای تجلیل به عمل آید.

وی در ادامه به تشریح و تبیین خصوصیات مردم کرمان و جایگاه این استان در عرصه‌های مختلف پرداخت و گفت: استان کرمان در کنار موهبت‌های بزرگ و ارزشمند اقلیمی در سطوح مختلف، چند خصوصیت مهم هم داراست که نقش مهمی در پرورش و رشد انسان‌های برجسته این استان داشته‌اند.

سردار سلیمانی بیان داشت: کرمان در پیش از انقلاب جزو شهرهایی بود که با فساد حکومتی سازمان دهی شده رژیم طاغوت مقابله کرد و تقریبا هیچ کدام از مظاهر فساد دستگاه شاهنشاهی در کرمان نتوانست به منصه ظهور و بروز برسد و مردم کرمان در همان ابتدای راه با دست رد بر افکار پلید و فاسد رژیم زدند و لذا به جرأت می‌توان گفت در دوران قبل از انقلاب هیچ کدام از مظاهر فساد در کرمان وجود نداشت.

فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به اینکه کرمان در دفاع از انقلاب اسلامی جزو استان‌های سرآمد کشور است، افزود: با وجود اینکه کرمان از لحاظ جغرافیایی در شرق کشور و با فاصله‌ای زیاد از مراکز فرهنگی موثر در انقلاب بود، اما در ابعاد گوناگون تاثیر زیادی در پیروزی انقلاب داشت و وجود شخصیت‌های بزرگی مانند شهید «محمدجواد باهنر» و آیت‌الله «هاشمی رفسنجانی» این حقیقت را ثابت می‌کند.

وی افزود: علمای مجاهد کرمانی در قبل و یا پس از پیروزی انقلاب اسلامی در صدر مجاهدت‌ها و ایثارگری‌ها بودند و در دوران دفاع مقدس نیز اغلب این علمای گرانقدر به تنهایی و یا به همراه فرزندانشان در جنگ حضور داشتند و اغلب آنها پدر شهید هستند.

سردار سلیمانی با اشاره به نقش استان کرمان در دوران دفاع مقدس، بیان داشت: ‌استان کرمان در دوران دفاع مقدس دارای جمعیتی حدود یک و نیم میلیون‌ نفر ‌بود که بالغ بر 120 هزار رزمنده را به دفاع مقدس اعزام و به نسبت جمعیت، کرمان سهم ارزنده‌ای در دفاع مقدس ایفا کرد.

وی افزود: استان کرمان در ابعاد گوناگونی حتی در بحث دفاع از ولایت چه در دوره امام خمینی (ره)‌ و چه در دوره ‌‌امام خامنه‌ای کرمان در پیروی و از این جایگاه نقش عمده‌ای داشت و نخستین منبری که بحث مرجعیت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را در ابتدای رهبری اعلام و نقش ارزنده‌ای در تبیین آن داشت، منبر کرمان بود.

سرلشکر سلیمانی با بیان اینکه مردم نجیب و ارزشمند کرمان جدا از بحث کنگره بایستی مورد تقدیر قرار گیرند، افزود: ویژگی این گرامی‌داشت‌ها این است که ارزشهایی را که افرادی توفیق درک آن را نداشته‌اند را نمایان و نسل جوان را با آن آشنا می‌کند و در هر جامعه‌ای اگر بخواهیم فرهنگ آن جامعه ماندگار شود باید ارزشهای آن جامعه پاس داشته شود.

وی دفاع مقدس را گنجینه گرانبهایی دانست و افزود: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در فرمایشات و نوشته‌های خویش بارها به تکریم شهید پرداخته‌اند و شهید با تمام وجود فرهنگ‌سازی می‌کند و تاثیری شگرف در جامه دارد و دفاع مقدس ویژگی‌ها و جامعیتی دارد که در آثار دیگر یافت نمی‌شود.

سردار سلیمانی در ادامه اظهار داشت: انقلاب اسلامی موفق شد ساختار نظام پوسیده شاهنشاهی را سرنگون سازد و ساختار مردمی و اسلامی را جایگزین آن کند و آن چیزی که تبدیل به فرصت شد از بحران دشمن که تهاجم بر علیه این مرز و بوم بود، در درون این بحران و جنگ، 2 نتیجه مهم در بعد فرهنگی به منصه ظهور رسید که یک مسئله آن زدودن فرهنگ پهلوی و نکته دوم زنده کردن ارزش‌های دینی بود.

وی گفت: دفاع مقدس در نمایاندن فرهنگ خود انقلاب بزرگی بود و همان طور که امام (ره) انقلاب فرهنگی را انقلاب دوم نامیدند، فرهنگ دفاع مقدس مظهر انقلاب فرهنگی بود که به منصه ظهور رسید و در قدرت دین و اتکا به دین را نشان داد و به اعتقاد من در حماسه مدافعان حرم و اثرگزاری آن به عنوان نماد فرهنگی اگر دفاع مقدس نبود و اگر فرهنگ آن به ظهور نرسیده بود، دفاع از حرم به این زیبایی شکل نمی‌گرفت که در آن جوانانی هروله کنان برای دفاع از حرم که دفاع از انسانیت بود عازم جبهه می‌شدند.

فرمانده نیروی قدس سپاه به بیان خصوصیات شهدا پرداخت و گفت: شهید دیگران را بر خود برتری و مقدم می‌دهد و همین برتری دانستن آن چیزی که بر خود فضیلت دارد و محروم کردن خود از نعمت‌های دنیوی و فرصت‌های ارزشمند نخستین فضیلت شهید است و در حقیقت شهید قبل از کشته شدن، با پا گذاشتن بر روی امیال خود شهادت را درک می‌کند و علمای بزرگ بین علم به خدا و شهادت را ارتباطی عمیق می‌دانند.

وی افزود: با گذشت سالیان متمادی از پایان جنگ تحمیلی آثار و فرهنگ دفاع مقدس هرروز نمایان‌تر می شود و امکان محو شده در هیچ دوره‌ای وجود ندارد و دلیل آن این است که شهید خود را فراموش و خدا رایاد می‌کند و شرط یادکردن الهی این است که انسان خودش را فراموش کند و در واقع شهید هر دو جهاد اکبر و جهاد اصغر را انجام داده و بر دشمن برون و درون خود پیروز شده است.

سردار سلیمانی با یادآوری حادثه تروریست جاده خاش - زاهدان و شهادت جمعی ار پاسداران با بیان اینکه در آن حادثه پسمانده‌های وهابی و یهودی با انجام این عمل غیرانسانی و ناجوانمردانه، رذالت خود را ثابت کردند، افزود: داعش با تمام قدرت به سمت مرزهای ما در حال حرکت بود و در حال که به جلولا و سعدیه رسیده بود متوقف شد و به جز قدرت اسلام و جمهوری اسلامی هیچ چیز دیگری نمی توانست خطر داعش و تکفیری‌ها را از مرزهای ما دور کند و ایران را بیمه کند.

وی افزود: از مهم‌ترین شاهکارهای امام (ره) این است که اسلام و ایران را پشتوانه یکدیگر و تلفیق کرد و امروز هیچ کشوری به اندازه ایران اقتدار ندارد و این اعتراف دشمن است و قطعا اقتدار و قدرت امروز ایران به دلیل وجود مردم بصیر و فهیم است که تمسک به اسلام و مذهب و تاثیر اسلام بر پیروزیهای این ملت قابل توجه است.

سردار سلیمانی با بیان اینکه از دلایل مهم اقتدار، مرعوب نشدن در برابر دشمن است، افزود: دشمن به رغم همه قلدری‌ها و رذالت‌ها و سعی در ترساندن مردم ایران، اقرار به شکست کرد و تا هرزمان که این عوامل پایدار باشد، در برابر دشمن شکست نخواهیم خورد.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که دشمن در هر رویارویی با ملت ایران مجبور به تحمل شکست و عقب نشینی می‌شود، روحیه استکباری دشمن و تحقیر ملت‌ها است، افزود: ترامپ آن چنان سعودی‌ها را تحقیر می‌کند که ما مسلمانان خجالت می‌کشیم و این نوع رفتار و نادیده گرفتن ملت‌ها جزو ذات استکبار است و قابل درمان هم نیست.

فرمانده نیروی قدس سپاه عامل دیگر در شکست دشمن را نادیده گرفتن ملت‌ها دانست و گفت: در کشورهایی که مورد حمایت آمریکا هستند، مردم هیچ نقشی ایفا نمی‌کنند و هرجا بخواهند نقشی ایفا کنند با انگ تروریست بودن تحت فشار قرار گرفته و وادار به عقب‌نشینی می‌شوند، همان طور که در کشور مصر انقلاب و حرکت انقلابی مردم این کشور را به شکست رساند و همه رهبران اسلامی زندان شدند.

وی سرمایه‌گذاری دشمن بر حکومت‌های نامشروع و بی‌توجهی به اراده ملت‌ها را از دیگر عوامل شکست دشمن عنوان کرد و افزود: تکیه بر نظام‌های نامشروع جزو ذات دشمن است و بسیاری از نظام‌های منطقه ما نامشروع بوده و در هیچ کدام آنها اصول حقوق بشر رعایت نمی‌شود و همه دیدیم در عربستان کودکی را در کنار مادر خود و به خاطر اعتقاداتش سر بریدند و هیچ صدایی از آمریکا و جامعه غرب بلند نشد.

سردار سلیمانی با بیان اینکه قدرت‌های ایجاد شده درمنطقه به رغم سرمایه‌گذاری فراوان بسیار ناتوان هستند، گفت: عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی مانند یک کودک ناتوان و فلج محتاج آمریکا هستند و این در حالی است که سعودی در برابر انصارالله یمن و اسرائیل در برابر حزب‌الله لبنان و فلسطینی‌ها درمانده شده‌اند.

فرمانده نیروی قدس سپاه تصریح کرد: آمریکا در هر منطقه و کشوری که وارد شود برای آنجا ناامنی را هدیه می‌آورد و اینکه 17 سال عراق را درگیر نگه داشتند و همچنین به بهانه مقابله با طالبان وارد افغانستان شدند، امام اکنون به دنبال نجات خود از این باتلاق هستند از نشانه‌های اضمهلال و شکست دشمن است.

انتهای پیام/

نظر شما