شناسهٔ خبر: 31452495 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سهم خواهی از دیدار سران آمریکا و کره شمالی

ايسنا : دیدار سران آمریکا و کره شمالی در هانوی در شرایطی وارد دومین روز خود شده است که بجز دو کشور، طرف های دیگر مساله شبه جزیره کره نیز دغدغه ها و نگرانی های خود را دارند و هر کدام به نوعی خواسته ای را از این نشست دنبال می کنند.

صاحب‌خبر -

اینکه آمریکا و کره شمالی نهایتا بتوانند بر سر فرایند غیراتمی سازی شبه جزیره کره توافق کنند و یا رژیم دایمی صلح را مورد موافقت قرار دهند و پایان دوران جنگ را به طور رسمی اعلام کنند، موضوعاتی است که بیشتر فراخور این دو کشور است که البته فقط اینها برای دیگران موضوعات نهایی نیست و مسایل دیگری نیز برای مطرح شدن و حل و فصل وجود دارد.

** کره جنوبی 

کره جنوبی در این میان به عنوان همسایه اصلی کره شمالی می خواهد که با این کشور روابط بسیار خوبی داشته باشد و همزمان قادر باشد ثبات در مناسبات نزدیک با آمریکا را حفظ کند.

این کشور خیلی زود در این اندیشه فرو رفت که با برگزاری دومین نشست سران آمریکا و کره شمالی از واشنگتن بخواهد برای پیشبرد طرح های اقتصادی دو کره چراغ سبز نشان دهد پس از آن بود که &#۳۹;مون جائه این&#۳۹; رییس جمهوری کره جنوبی با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود در این باره تلفنی گفت و گو کرد.

از دیدگاه رییس جمهور کره جنوبی، برگزاری نشست سران مفید است اما اگر دو کره بتوانند طرح های اقتصادی مشترک اجرا کنند کره شمالی برای پیشبرد برنامه خلع سلاح هسته ای ترغیب خواهد شد و کار برای واشنگتن سهل تر خواهد بود.

از دیدگاه کره جنوبی وقت آن رسیده است که در پاسخ به اقدامات مثبت کره شمالی از جمله ترک مخاصمه بین دو کره و جمع آوری تسلیحات از مرزهای دو کشور و همچنین توقف آزمایش های موشکی بالستیک و اتمی، از تحریم های جامعه بین المللی و آمریکا علیه این کشور کاسته شود.

**چین

چین کم خواهی نمی کند این کشور نگرانی های فراوانی دارد پکن امیدواری زیادی دارد که با پیشرفت در خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره اولا تهدیدهای نظامی کره شمالی برای منطقه کاهش یابد و در ثانی آمریکا دیگر بهانه ای برای استقرار تجهیزات و تسلیحات پیشرفته نخواهد داشت و روند خارج کردن ۲۸ هزار و ۵۰۰ نظامی این کشور از منطقه شروع خواهد شد.

چین در عین حال خواستار جنگ نیست این را خط قرمز آسیای شمال شرقی و شبه جزیره کره می داند و در این زمینه به همه از جمله آمریکا هشدار داده است و برای همین همیشه از مذاکرات حمایت کرده است.

این کشور می داند که هر اقدام نظامی می تواند مرزهایش با کره شمالی را بی ثبات کند و باعث شود تا موجی از آوارگان و پناهجویان از کره شمالی روانه چین شوند.

چین همچنین خواستار این است که تحریم ها کاهش یابد چین بیشترین حجم تجارت را با کره شمالی دارد و طبیعتا در این شرایط و با وجود تحریم ها نمی تواند به روابط تجاری عادی خود با این کشور ادامه دهد و سود و منافع زیادی را از دست داده است.

چین همچنین رهبر کره شمالی را رها نکرده است و سعی دارد در دستگاه حاکمه این کشور نفوذ بالای خود را حفظ کند و نمونه آن چهار سفری است که در کمتر از یک سال رهبر کره شمالی به چین انجام داد.

**ژاپن

بزرگترین نگرانی توکیو این است که مبادا از قافله عقب بماند و هیچ امتیازی بدست نیاورد اولین موضوع و خواسته این کشور این است که رییس جمهوری آمریکا موضوع ربوده شدگان ژاپنی توسط جاسوسان کره شمالی در سال های ۱۹۷۰ را جدی دنبال کند و در دیدارهایش با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی آن را مطرح کند.

ژاپن از این بابت از ترامپ خرسند نیست و یکی از گلایه هایش این است که رییس جمهوری آمریکا در دیدار نخست خود در سنگاپور به این مساله آنچنان که باید و شاید توجهی نکرده است البته کره شمالی این مساله را حل شده و خاتمه یافته می داند.

دولت ژاپن همچنین خواستار شکست گفت و گوها نیست زیرا این کشور اصلی ترین پایگاه ۵۰ هزار نیروی نظامی آمریکا در منطقه است و بیشتر از هر کشوری می تواند در معرض تهدیدهای اتمی و موشکی بالستیک کره شمالی قرار گیرد و به یاد دارد که کره شمالی در راستای همین تهدیدها چندین فروند موشک از فراز خاک ژاپن به اقیانوس آرام پرتاب کرد.

ژاپن همچنین در صورتی که تهدیدهای نظامی کره شمالی کاهش یابد تا اندازه ای از وابستگی نظامی به آمریکایی رهایی پیدا خواهد کرد و امنیت بیشتری احساس نموده و از هزینه کردهای اضافی خلاص خواهد شد.

خواسته مهم دیگر توکیو از سوی شینزو ‌آبه نخست وزیر ژاپن بارها مطرح شده است اینکه او می خواهد دیداری با رهبر کره شمالی داشته باشد اما موفقیتی در این زمینه بدست نیاورده است ژاپن نمی خواهد از مذاکرات بیرون گذاشته شود.

**کره شمالی 

کره شمالی می خواهد امتیازات اقتصادی و تجاری بدست آورد این کشور خود را به شمشیر گرانبها یعنی «تسلیحات اتمی و موشک های بالستیک قادر به حمل کلاهک های اتمی» مجهز کرده است و به آسانی این را تسلیم آمریکا نخواهد کرد.

درخواست این کشور این است که هر اقدامی در برابر اقدام متقابل انجام شود این کشور می گوید آزمایش های اتمی و بالستیک را متوقف کرده اما تحریم ها کاهش نیافته است.

تاکنون آمریکا هیچ نیروی نظامی را از کره جنوبی خارج نکرده و اجازه اجرای طرح های اقتصادی مشترک به دو کره نداده و بانک های کره ای را تهدید به تحریم کرده است.

کره شمالی می خواهد که آمریکا رسما پایان دوران جنگ را اعلام کند این به معنای آن است که شبه جزیره کره یک گام به برقراری رژیم دائمی صلح نزدیک شده است.

کره شمالی خواستار برچیدن تحریم ها و یا دستکم کاهش بخش هایی از آنها است هدفی که تاکنون به آن دست نیافته و آمریکا هم هیچ موافقتی با آن نکرده است.

کره شمالی حاضر نیست به آسانی درهای کشور را به روی بازرسان بین المللی باز کند اگر قرار باشد چنین کاری انجام شود آن زمان به دنبال گرفتن تضمین های امنیتی و اقتصادی خواهد بود.

از دیدگاه این کشور خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره یک جاده دو طرفه است که آمریکا هنوز در آن قدم نگذاشته است و در چنین شرایطی پیشرفتی بدست نمی آید و برای همین طرفین تا کنون نتوانسته اند هیچ زمان و نقشه راهی برای تحقق این هدف تدوین و تنظیم کنند.

**آمریکا

درخواست اول آمریکا غیراتمی شدن کره شمالی است اینکه این کشور نمی خواهد زیر تهدیدهای اتمی و موشک های بالستیک دارای کلاهک های اتمی پیونگ یانگ زندگی کند.

آمریکا کمتر در معرض چنین خطری در طول تاریخ قرار گرفته است و آمدن ترامپ به میز مذاکرات نشان می دهد که این حربه تا چه اندازی از سوی کره شمالی کارگر افتاده و تا چه میزان واشنگتن را هراسان کرده است.

دولت آمریکا می خواهد با روشی منعطف تر در عرصه دیپلماسی و سخت تر در قلمرو اقتصادی، کره شمالی را وادار کند تا سیاهه ای از زرادخانه تسلیحاتی اتمی خود ارایه کرده و سپس آنها را یا تحویل دهد و یا به صورت تایید شده از بین ببرد و به شکلی غیرقابل بازگشت از این مسیر فاصله بگیرد و همزمان راستی آزمایی را قبول کند.

آمریکا تمایل ندارد که در شرایط فعلی و با دست خالی از تحریم ها بکاهد اما این کشور می تواند برای خرسندی کره شمالی رسما پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳ میلادی را اعلام کند این را دیگر کشورها بجز کره شمالی و آمریکا اعلام کرده اند.

ترامپ هم شخصا به دنبال یک میراث بزرگ است تا ثابت کند آمریکا را از یک تهدید بزرگ نجات داده است و برگ برنده ای در مقابل نامزدهای دیگر برای دوره بعدی ریاست جمهوری داشته باشد.

او همین اکنون هم به خود می بالد که توانسته است کره شمالی را برای توقف آزمایش های موشکی بالستیک و اتمی تحت فشار گذاشته و قانع کند اما این روند در صورتی که او نتواند توافقات مکمل با پیونگ یانگ داشته باشد قابل تضمین نیست و کره شمالی نسبت به شکست مذاکرات این کشور و آمریکا هشدار داده است.

 

نظر شما