شناسهٔ خبر: 31399162 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

مداخله آمریکا سبب شد؛

انتقال و نفوذ نیروهای داعش از سوریه به عراق

صاحب‌خبر -

برخی اخبار از ورود سه هزار عنصر داعش از سوریه به عراق حکایت دارد و نماینده پارلمان این کشور نیز با اشاره به این مسئله، از سکوت بغداد در قبال این اخبار انتقاد کرد.

روند تحویل گرفتن عناصر تروریستی داعش توسط مسئولان عراقی از شبه‌نظامیان کرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه تحت‌الحمایه آمریکا همچنان ادامه دارد.

شبکه خبری الفرات عراق گزارش داد 231 عنصر عراقی داعش از شهرک الباغوز واقع در استان دیرالزور شرق سوریه تحویل نیروهای عراقی شدند.

به گزارش الفرات، ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا این افراد را تحویل گردان 37 ارتش عراق داد و به مرکز بازداشتی منتقل شدند که برای این تروریست‌ها تدارک دیده شده است.

یک منبع امنیتی عراقی نیز که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد  عراق طی روزهای آتی، گروه‌های دیگری از داعش را تحویل خواهد گرفت.

گروه رسانه امنیتی عراق اعلام کرد  نیروهای کرد 500 داعشی عراقی را در سوریه بازداشت کرده‌اند و تاکنون 280 نفر از آنان تحویل گرفته شده‌اند تا نیروهای دموکراتیک آنان را آزاد نکنند و اقدامات قانونی درباره آنان صورت گیرد.

نفوذ مخفیانه بیش از هزار عنصر داعش از سوریه به عراق

مسئولان اطلاعاتی عراق و یک مسئول نظامی آمریکا اعلام کردند  عناصر داعش که در سوریه شکست خورده‌اند، با عبور از مرزها، وارد عراق می‌شوند و همین مسئله باعث خواهد شد امنیت شکننده عراق بر هم بخورد.

پایگاه خبری صوت العراق به نقل از این مسئولان گزارش داد طی شش ماه گذشته بیش از هزار عنصر داعش از مرزهای سوریه وارد عراق شدند.

یکی از مسئولان اطلاعاتی عراق می‌گوید شمار تروریست‌های مسلح در این کشور حدود پنج تا هفت هزار نفر است که در مناطق بیابانی و صعب‌العبور مخفی شده‌اند.

ورود سه هزار داعشی به عراق با نظارت آمریکا

درباره خروج عناصر داعش از سوریه، حسن العلو نماینده استان نینوا در پارلمان عراق اعلام کرد این عملیات با نظارت آمریکا صورت گرفته است.

نیروهای امنیتی عراق اعلام کردند که در این شهر توانسته‌اند حامی مالی داعش را که با نفت خام این گروه را تأمین می‌کرده است، بازداشت کنند. این فرد نفت خام را در منطقه الکوکجلی در اختیار عناصر داعش قرار می‌داد

العلو در صفحه توئیتر خود اعلام کرد  30 کامیون حامل سه هزار عنصر داعش با نظارت آمریکا از سوریه خارج شدند.

وی با اعلام این پرسش که آیا این عناصر وارد صحرای استان الانبار غرب عراق شده‌اند، تأکید کرد: شاید پاسخ این پرسش دشوار باشد. بیش از 30 کامیون حامل حدود سه هزار داعشی از الباغوز در سوریه با نظارت آمریکا و در برابر دیدگان جهان خارج شدند. واقعاً آنان در کجا مستقر شدند.

العلو در ادامه تصریح کرد: اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، هدف از آن چیست؟ آیا مرزهای ما تا این حد باز است؟ چرا دولت درباره این موضوع سکوت کرده است؟

یحیی رسول سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق اما اعلام کرد  خبرهایی که درباره ورود هزار داعشی به عراق نقل شده، صحت ندارد.

بازداشت امیر غزوه‌ها و حامی مالی داعش در موصل

در همین راستا، سرویس اطلاعات عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد؛  موفق شده است یک عنصر برجسته داعش و تروریست خطرناک را پس از عبور از مرزهای سوریه در روستای نعیم در بخش الربیعه واقع در موصل توسط نیروهای عراقی بازداشت کند.

به گزارش صوت العراق، در بیانیه این سرویس آمده است در جریان یک عملیات توانسته‌اند در روستای نعیم از توافق منطقه ربیعه این تروریست را بازداشت کنند. به گفته اطلاعات نظامی عراق، این عنصر داعش که یک افراط‌گرای خطرناک وابسته به گروه تروریستی داعش است؛ به خاطر کثرت حضورش در عملیات‌های این گروه به امیر الغزوات امیر غزوه‌ها به معنی امیر جنگ‌ها معروف شده و ازجمله افراد تحت تعقیب بوده است. وی به دلیل مشارکتش در جنگ‌های داعش علیه نیروهای امنیتی عراق در الانبار به این نام شهرت یافت. نیروهای امنیتی عراق همچنین اعلام کردند در این شهر توانسته‌اند حامی مالی داعش را که با نفت خام این گروه را تأمین می‌کرده است، بازداشت کنند. این فرد نفت خام را در منطقه الکوکجلی در اختیار عناصر داعش قرار می‌داده است.

گروه رسانه امنیتی عراق اعلام کرد که نیروهای کُرد 500 داعشی عراقی را در سوریه بازداشت کرده‌اند و تاکنون 280 نفر از آنان تحویل گرفته شده‌اند تا نیروهای دموکراتیک آنان را آزاد نکنند و اقدامات قانونی درباره آنان صورت گیرد

در این بیانیه همچنین آمده است: این تروریست در شماری از جنگ‌های داعش ازجمله حمله به پالایشگاه بیجی در سال ۲۰۱۴ میلادی مشارکت داشته است. وی چهار برادر دارد که عضو گروه تروریستی داعش هستند به ترکیه و سوریه فرار کرده‌اند و خواهرزاده‌اش مسئول القاعده در بیجی در سال ۲۰۰۵ بود.

از سوی دیگر، نیروهای امنیتی عراق به‌منظور پیگیری باقی‌مانده‌های داعش در چارچوب افزایش فعالیت این گروه و انجام عملیات تروریستی علیه غیرنظامیان عملیات نظامی را در صحرایی که الانبار، صلاح‌الدین و نینوا را به هم متصل می‌کند، آغاز کردند.

در همین راستا، سرهنگ یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق تصریح کرد: این عملیات نظامی در راستای افزایش فعالیت داعش و یک روز پس از کشته شدن پنج ماهیگیر عراقی در دریاچه الثرثار از توابع استان الانبار توسط عناصر داعش صورت گرفت.

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق این حادثه تروریستی در نزدیکی دریاچه الثرثار را به‌شدت محکوم کرد.

وی از نیروهای امنیتی خواست عملیات پیش‌دستانه انجام دهند و تلاش‌های اطلاعاتی به‌ویژه در مناطق آزاد شده را افزایش دهند.

از سوی دیگر، اداره اطلاعات نظامی عراق اعلام کرد که نیروهایش موفق شدند یک انبار مهمات داعش در منطقه النعیمیه از توابع شهرستان الفلوجه را کشف کنند که در داخل آن ۲۶۵ بمب مختلف و در حجم‌های متنوع بود.

اداره اطلاعات نظامی عراق اعلام کرد نیروهایش همچنین موفق شدند سه تونل متعلق به داعش که از آن برای مخفی شدن استفاده می‌کردند، کشف کنند.

 

نظر شما