شناسهٔ خبر: 31352954 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

عمر البشیر با اعلام انحلال کابینه و اعلام وضعیت فوق‌العاده یک‌ساله، مسئولیت‌ چهره‌های نظامی را سنگین‌تر کرد

طنین مارش نظامی در فرمانداری‌های سودان

مردم سودان در واپسین ساعات روز جمعه از گیرنده‌های تلویزیونی خود، سخنانی را شنیدند که آینده کشورشان را دستخوش تغییراتی جدی و قابل تأمل کرد. عمر البشیر رئیس‌جمهوری این کشور با اعلام وضعیت فوق‌العاده یک ساله، انحلال دولت مرکزی و محلی را به سمع 40 میلیون شهروند کشور خود رساند.

صاحب‌خبر -






به گزارش الجزیره، رئیس جمهوری سودان در سخنرانی خود، از پارلمان کشورش خواست مصوبه‌ای را که به او اجازه می‌داد برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 این کشور وارد گود رقابت‌ها شود، به تعویق بیندازد. این رهبر 75 ساله با اشاره به اعتراض‌هایی که هفته‌ها است برای برکناری او در سراسر سودان در جریان است، گفت: «خواسته مردم برای داشتن زندگی‌ای با شرایطی بهتر، قانونی است. اما این اعتراض‌ها اگر همراه با حفظ نظم باشد، منطقی است. من از فراخواندن احزاب و نشستن پشت میز مذاکرات با آنها دست برنمی‌دارم. من رئیس‌جمهوری این کشور هستم و برایم تفاوتی میان مخالف و موافق دولتم وجود ندارد. من حامی جوانانی هستم که نماینده آینده سودان هستند. ما اطمینان داریم کسانی که در ساختن طرح‌های کشور سهیم بوده‌اند، قصد تخریب آن را ندارند. پس در را برای جوانان باز می‌کنیم تا تجربیات متنوع خود را ارائه کنند». او در ادامه تصریح کرد، با پایان دوره کنونی ریاست‌جمهوری‌اش، از این کرسی برمی‌خیزد و وارد رقابت بر سر تصاحب دوباره آن نمی‌شود.
چند ساعت پس از این سخنرانی، البشیر دو تصمیم دیگر خود را عملی کرد که به موجب آن مقام‌های نظامی و امنیتی مأمور اداره ایالت‌های مختلف‌ سودان شده و دبیرکل‌ها و نمایندگان وزارتخانه‌ها به‌طور موقت وظایف وزارتخانه‌های مختلف دولت فدرال را برعهده می‌گیرند. او همچنین 16 افسر نظامی و دو مأمور امنیتی را به‌عنوان فرمانداران 18 ایالت این کشور در نظر گرفته است. البشیر که در سخنرانی خود از مخالفان مسلح خود خواسته بود به گفت‌و‌گو و روند سیاسی تن دهند، با گماشتن مقام‌های نظامی در مقام‌های دولتی، حکومت را به سمت اعطای قدرت بیشتر به نظامیان نزدیک کرد. او در همین ارتباط تأکید کرد: نیروهای مسلح حافظ ثبات سودان هستند. براساس حکم‌های ریاست‌جمهوری، سپهبد پلی هاشم عثمان الحسین فرماندار ایالت خارطوم، سپهبد علی محمد سالم فرماندار ایالت الجزیره، سپهبد الطیب المصباح فرماندار ایالت رود نیل به‌همین ترتیب مقامات نظامی مسئول اداره ایالت‌ها شدند. همچنین در این حکم‌ها فضل عبدالله فضل به‌عنوان وزیر امور ریاست جمهوری و احمد سعد عمر به‌عنوان وزیر اداره امور پارلمان سودان منصوب شدند. اما وزیران دفاع، خارجه و دادگستری در سمت خود باقی ماندند. رئیس‌جمهوری سودان در ادامه سخنرانی خود افزود: «راه‌حل کشور ما در گزینه‌های نیهلیستی پیدا نمی‌شود. همچنین راه‌هایی که پیش از این رفته‌ایم این بار کارا نخواهند بود. کلید حل بحران ما در اتحاد و همدلی است». با این حال دعوت البشیر به گفت‌و‌گو، نتوانست مردم معترض سودان را آرام کند و حتی در پی اجرایی شدن تصمیم‌های او، تظاهرات مردم گسترده‌تر هم شد.
تلاطم ماه‌ها اعتراض
به‌ گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنرانی تاریخی رئیس‌جمهوری سودان چند روز پس از آن صورت گرفت که یک کمیته پارلمانی ملزم شد، با ایجاد اصلاحاتی در قانون اساسی، محدودیت دوره ریاست‌جمهوری را بردارد. تظاهرات علیه البشیر ماه‌ها است، در جریان است و مردم این کشور خواهان کناره‌گیری او از قدرت هستند. اما او از بدو تظاهرات تاکنون رویه سرکوب تظاهرات را در پیش گرفته است و حتی در تظاهراتی که روز جمعه برگزار شد، مأموران امنیتی با گاز اشک‌آور به استقبال معترضان رفتند. فعالان حقوق بشر می‌گویند، تاکنون بیش از 60 تن کشته شده‌اند اما مقام‌های دولتی با تکذیب این خبر مدعی هستند آمار کشته‌شدگان از 31 تن تجاوز نمی‌کند.
عمر البشیر حدود سه دهه است، در رأس قدرت قرار دارد و مردم که از افزایش هزینه‌های زندگی و قیمت نان و سوخت ناراضی هستند، معتقدند با کنار زدن او به آزادی‌های سیاسی بیشتر و گشایش‌های اقتصادی مطلوب خود می‌رسند.

کلمات کلیدی

عمر البشیر

مارش نظامی

انحلال کابینه و اعلام وضعیت فوق‌العاده

نظر شما