شناسهٔ خبر: 31352705 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

۳۰۷ میلیون دلار کالای غیرنفتی از گمرک آستارا صادر شد

مدیرکل گمرک بندر آستارا گفت: در طی ۱۱ ماهه سال ۹۷ مقدار ۶۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۰۷ میلیون دلار از گمرک این شهرستان به خارج از کشور صادر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج گیلان؛ رسول امیدی، مدیرکل گمرک بندر آستارا امروز در جمع خبرنگاران گفت: عمده کالاهای صادراتی شامل محصولات کشاورزی، مواد غذایی سیمان، گچ، شوینده ها، محصولات شیمیایی، پارچه، صنایع دستی، فرش موکت، البسه، کیف و کفش، مصالح ساختمانی و پلاستیکی، محصولات معدنی و فلزی به کشورهای آذربایجان گرجستان و روسیه صادر شده که از لحاظ وزن ۹۵ درصد و از حیث ۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: طی مدت مذکور مقدار ۷۵۰۱ تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار در قالب تجارت چمدانی از طریق گمرک آستارا به خارج از کشور صادر شده که این کالاها شامل مواد غذایی،  مواد پلاستیکی، محصولات کشاورزی، به کشور جمهوری آذربایجان بوده، که از لحاظ وزن ۵۵۵۰ درصد و از حیث ارزش ۹۸۳۲ درصد افزایش داشته است.

این مسئول با بیان اینکه طی این مدت ۱۸۵ هزارتن کالا به ارزش ۱۹۸ میلیون دلار از کشورهای روسیه، گرجستان و آذربایجان از طریق گمرک آستارا وارد کشور شده است، اضافه کرد؛ این کالاها شامل مواد شیمیایی، چوب، آهن آلات ، ماشین آلات و لوازم برقی می باشد.

 امیدی با بیان اینکه در همین مدت  ۱۳۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۷۸ میلیون دلار از طریق گمرک آستارا ترانزیت شده که از لحاظ وزن ۹۱ درصد  و از حیث ارزش ۴۶ درصد افزایش داشته است.

مدیر کل گمرک آستارا اضافه کرد؛ عمده کالاهای ترانزیت ورودی لوازم چوبی، فرآورده‌های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی  شمش آهن، مس، پشم شیشه و ورق آهن بوده است، که از کشورهای آذربایجان، روسیه، گرجستان و اکراین به مقصد کشورهای ترکیه، عراق و امارات متحده ترانزیت شده است.

وی همچنین افزود: طی همین مدت مقدار ۲۱۳ هزار تن کالا به ارزش بیش از یک میلیارد دلار از طریق گمرک آستارا ترانزیت خارجی (خروجی) شده و عمده کالاهای ترانزیت خارجی(خروجی )شامل لوازم برقی ، خودرو سواری، مبلمان، ماشین آلات، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی، گچ، سیمان، ظروف شیشه ای، البسه، مواد شیمیایی و محصولات کشاورزی بوده ، که از قاره های مختلف به کشور آذربایجان، روسیه، گرجستان و اکراین ترانزیت شده است.

وی میزان کالای ترانزیت شده از طریق  گمرک ریلی آستارا - آستارا در ۱۱ ماه امسال را ۱۳ هزار و ۳۷۸ تن کالا برشمرد و اضافه کرد: عمده اقلام صادراتی به کشورهای روسیه، گرجستان، اکراین و قزاقستان شامل کلینگر (ماده اولیه سیمان )، سیمان، کاشی و سرامیک و کالای وارداتی از کشورهای روسیه و آذربایجان شامل چوب و تخته، غلات و ام دی اف بوده که توسط ۲۰۳ واگن جابجا شده است.

 امیدی اظهار داشت: درآمد عمومی اداره کل گمرک آستارا در یازده ماه سال جاری مبلغ ۷۸۵ میلیارد و ۲۲۹ میلیون ریال بوده، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۶ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک آستارا تعداد ترددکنندگان از این مرز از ابتدای سالجاری تا پایان بهمن ماه را یک میلیون و ۲۳۸ هزار نفر عنوان کرد و گفت: تعداد مسافرین خروجی۸۵ درصد و تعداد مسافرین ورودی۸۴ درصد به مرز زمینی آستارا افزایش داشته است.

شهرستان بندر آستارا با ۹۲ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور محسوب می شود و سالیانه نزدیک به ۸۰۰ هزار مسافر داخلی و خارجی از این مرز تردد می کنند.

 

نظر شما