شناسهٔ خبر: 31352675 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دودستگی در دولت ترامپ درباره اثربخشی راهبرد فشار بر ایران

یک رسانه آمریکایی گزارش داده تبلیغات ضد ایرانی بعضی از مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در فضای مجازی حیرت دیپلمات‌های این کشور را به همراه داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک رسانه آمریکایی گزارش داده تبلیغات ضد ایرانی بعضی از مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در فضای مجازی حیرت دیپلمات‌های باسابقه این کشور را به همراه داشته است. 

سی‌ان‌ان نوشته است: «نوامبر گذشته، هنگامی که دونالد ترامپ با توئیت پوستری مشابه "بازی تاج و تخت" به ایران هشدار داد که "تحریم‌ها در راهند"، دهان خیلی‌ها در وزارت خارجه آمریکا باز ماند.»

این توئیت -طبق گزارش سی‌ان‌ان- پیشنهاد عده‌ای از گماشتگان سیاسی ترامپ در وزارت خارجه آمریکا بوده، اما همزمان عده‌ دیگر از دیپلمات‌های کهنه‌کار در این وزارتخانه را هراسان و ناخرسند کرده است.

در این گزارش آمده است: «همزمان با شدت گرفتن لفاظی‌ها علیه تهران، در وزارت خارجه آمریکا میان گماشتگانی که می‌خواهند به فشارها ادامه بدهند و دیپلمات‌های کهنه‌کاری که این راهبرد را بی‌فایده و  زیان‌مند می‌دانند، دودستگی وجود دارد.»

استفاده از ابزارهای دیجیتال برای انتشار پیام‌های ایران‌هراسانه، به یکی از وجوه مهم سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران تبدیل شده است.  

دو دو هفته گذشته، یکی از مقام‌های بلندپایه وزارت خارجه آمریکا با انتشار یک فایل GIF، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران را دروغگو خطاب کرد؛ «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید یک ویدئوی ضدایرانی در انتقاد از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر کرد و وزارت خارجه آمریکا ویدئویی از سفارت سابق ایران در واشنگتن به نمایش گذاشت.

اقدام ترامپ در توئیت پوستر «تحریم‌ها در راهند» که با اقتباس از مجموعه تلویزیونی «بازی تاج و تخت» انجام گرفت، واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت و تا مدت‌ها نقل محافل رسانه‌ای و کارشناسی بود. این پوستر آنقدر برای ترامپ جذابیت داشت که در نخستین جلسه کابینه در سال جدید میلادی هم روی میز جلو او قرار داشت.

سی‌‌ان‌ان در گزارش خود به جزئیاتی از نحوه انتخاب این پوستر اشاره کرده است. طبق این گزارش، استدلال عده‌ای از مقام‌ها در وزارت خارجه آمریکا این بوده که ارائه یک شمای پرهیجان از تحریم‌‌هایی که قرار است اعمال شوند، توجه مردم را به خود جلب خواهد کرد. دیپلمات‌های کهنه‌کار با این استدلال مخالفت کرده و می‌گفتند این روش جدیت سیاست مورد نظر را زیر سوال خواهد بود. یک دیپلمات باسابقه گفت: «این پوستر، احمقانه‌تر از تمام چیزهای دیگر به نظر می‌رسید.» 

اما گماشتگان سیاسی ترامپ در وزارت خارجه، پوستر مذکور را به کاخ سفید فرستادند. باور آنها این بود که اگر وزارت خارجه از آن استفاده نکند، شخص رئیس‌جمهور مایل به استفاده از آن خواهد بود.

یکی از این گماشتگان سیاسی، درباره دلیل انتخاب این پوستر گفت: «اگر کسی به حرفمان گوش نکند، فایده‌ای ندارد. ما نیاز به چیزی داریم که به برخی تلنگر بزند و آنها را از خوش‌خیالی بیرون بیاورد. اگر نتوانیم توجه مردم را جلب کنیم، موفق نشده‌ایم سیاستمان را انتقال دهیم.»

از طرف دیگر، دیپلمات‌های باسابقه می‌گویند رویکرد دولت ترامپ که بر اساس وارد کردن شوک در فضای مجازی عمل می‌کند در واقع کمکی به سیاست‌های دولت در قبال ایران نمی‌کند. به باور آنها، این روش، جدیت این سیاست را تضعیف می‌کند. 

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «من متوجه نمی‌شوم این [سیاست] چه فایده‌ای دارد. نگرانی من این است که در نهایت باعث غافل ماندنمان از سیاستی شود که گفته‌ایم در پیش می‌گیریم؛ ما گفته‌ایم می‌خواهیم فشارها را روی رژیم ایران افزایش دهیم تا به توافقی جامع برسیم.»

وی اضافه کرد: «این ایده‌ها ظاهراً بیشتر برای مخاطبان داخلی هستند و تغییری در محاسبات ایران در خصوص همکاری با ما برای رسیدن به توافقی جدید ایجاد نخواهند کرد.»

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا انتقادها را رد کرد. وی گفت: «راهبرد رسانه‌ای وزارت خارجه آمریکا در قبال ایران در راستای سیاست کلی دولت ترامپ است که عبارت است از اعمال فشار حداکثری بر ایران با هدف تغییر در رفتارهای مخرب تهران و حمایت از مردم این کشور.»

 دولت آمریکا به ریاست ترامپ بعد از خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه سال جاری کارزاری را برای اعمال فشار بر ایران آغاز کرده و و در تلاش است کشورهای دیگر را به حمایت از تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران فرا بخواند.

دولت آمریکا به عنوان بخشی از این کارزار، کارگروهی مشترک همراه با رژیم صهیونیستی تشکیل داده که هدف آن تحریک به اغتشاش و ناآرام کردن ایران است.  شواهد متعدد همچنین حاکی است حمایت از تجزیه‌طلبی و ناآرام کردن مرزهای ایران در رأس برنامه‌های ضدایرانی کاخ سفید قرار دارد.

راهبرد دولت ترامپ البته تازگی چندانی هم ندارد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بارها به اشکال مختلف در دستور کار دولتمردان آمریکایی قرار گرفته است. به عنوان مثال، «سیمور هرش»، روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی سال ۲۰۰۶ فاش کرد دولت «جورج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور آمریکا ۴۰۰ میلیون دلار بودجه برای حمایت از آشوب‌آفرینی در مرزهای ایران هزینه کرده است. 

انتهای پیام/ 

نظر شما