شناسهٔ خبر: 31352320 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شناسنامه‌ی ایلام(3)

عظمت تمدن ساسانی در انتظار گردشگران نوروزی

شهرستان دره شهر که قدیم به عنوان نخستین شهر ساسانیان شناخته می‌شود، با آثار تاریخی و طبیعی فراوان در انتظار گردشگران نوروزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس در ایلام، شهرستان دره شهر با قرار گرفتن در کنار رودخانه خروشان سیمره و داشتن آثار تاریخی فراوان مثل شهر تاریخی سیمره، پل تاریخی گاومیشان، تنگه بهرام چوبین، قلعه های تاریخی فراوان، سراب دره شهر، سیکان و...از مقصدهای مهم گردشگران به شمار می‌رود.

این شهرستان هر ساله در ایام نوروز بیشترین گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد، تلفیق آثار تاریخی و طبیعی در شهرستان باعث جذب گردشگران زیای در این شهرستان شده است.

زمین لغزش سیمره، بزرگترین نمونه از پدیده زمین شناختی در جهان است که طی آن توده‌ای با وزن حدود ۲۷ میلیارد تن دچار لغزش شده، این زمین لغزش با عنوان«زمین لغزه کبیرکوه» واقع در شهرستان دره شهر- بخش ماژین - دهستان کولکنی - روستای گرز لنگر و دره دول به شماره ۲۴۰ در تاریخ ۹۳.۱۲.۲۳ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

از آتشکده تا پل گاومیشان

از دیگر آثار مهم تاریخی شهرستان آتشکده چهار طاقی است که در حاشیه شهر دره شهر در روستای سرخ آباد در محلی مرسوم به «تنوره سرخ گچی» واقع شده است، این مکان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و در نوع خود بی نظیر است.

آبشار هفت آسیاب دره شهر با ۶۰ متر ارتفاع یکی دیگر از مکان‌های دیدنی برای گردشگران و دوستداران طبیعت است، آبشار هفت آسیاب که از کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد، پس از گذر از دامنه ریوازکوه به رودخانه سیمره می‌پیوندد. وجود جنگل‌های انبوه، دره‌های زیبا و گونه‌های گیاهی متنوع زیبایی‌های این آبشار را دو چندان کرده است.

پل تاریخی گاومیشان واقع در شهرستان دره شهر استان ایلام که قدمت آن به دوران ساسانیان برمی‌گردد به دلیل معماری فنی و پیچیده‌اش یکی از حیرت‌انگیزترین پل‌های تاریخی غرب کشور محسوب می‌شود.

پل تاریخی گاومیشان در سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۲۲۲ توسط سازمان میراث فرهنگی کشور در آثار ملی کشور ثبت شده است.

شهر تاریخی سیمره؛ بزرگترین شهر تاریخی ایلام

شهر تاریخی سیمره در حاشیه جنوب شرقی شهرستان دره شهر به عنوان مهمترین و بزرگترین محوطه تاریخی استان ایلام در انتظار گردشگران نوروزی است.

این اثر تاریخی بزرگترین محوطه تاریخی در سطح استان ایلام را تشکیل می‌دهد که بالغ بر ۲۰۰ هکتار است.

این شهر تاریخی جز نخستین آثار تاریخی ثبت شده استان ایلام در آثار ملی بوده است، محوطه تاریخی این شهر طبق مطالعات و کاوش‌های انجام گرفته مربوط به قرون اولیه اسلامی است. این شهر تاریخی جز نخستین آثار تاریخی ثبت شده استان ایلام در آثار ملی بوده، محوطه تاریخی این شهر طبق مطالعات و کاوش‌های انجام گرفته مربوط به قرون اولیه اسلامی است.

این شهر تاریخی بر اثر وقوع زلزله در سال ۳۳۴ هجری قمری تخریب و خالی از سکنه شده است و تاکنون ۹ فصل کاوش باستان‌شناسی در این محوطه تاریخی صورت گرفته است.

تنگه بهرام چوبین از دیگر زیبایی های طبیعی و تاریخی شهرستان دره شهر است، در هشت کیلومتری مسیر دره شهر- پلدختر و در دل یکی از دره‌های باریک کبیرکوه تنگه باستانی شگفت انگیزی قرار داردکه مورخان آن را شکارگاه ییلاقی و بنا به روایاتی مخفیگاه یکی از سرداران بنام ایرانی«بهرام چوبین» می‌دانند.

تنگه یا دژ چوبینه یکی از پدیده های زیبای طبیعی شهرستان دره شهر و در برگیرنده بناهایی است که در نوع خود بی بدیع وکم نظیرند.


دره شهر آماده استقبال از گردشگران

مجتبی فرهادی مدیر میراث فرهنگی دره شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: این شهرستان دارای 400 اثر تاریخی است که 145 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

وی افزود: تمامی دستگاه‌های اجرایی در حال فراهم آوردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای ورود گردشگران و مسافران به شهرستان هستند.

مدیر میراث فرهنگی دره شهر عنوان کرد: همه ساله در ایام تعطیل و به خصوص ایام نوروز مسافران و گردشگران زیادی برای  دیدن این اثر تاریخی رهسپار می‌شوند.

فرهادی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود برای نوروز 98 گردشگران بیشتری به این شهرستان سفر کنند که لازم است مسوولان نسبت به تقویت زیرساخت‌های گردشگری دره شهر اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه 25 خانه بوم گردی در شهرستان برای نوروز 98 در شهرستان فعال شده است، گفت: علاوه بر بوم گردی ها، ۴۰ مکان و اقامتگاه برای میزبانی از گردشگران شهرستان ساماندهی شده است.

انتهای پیام/970818

نظر شما