شناسهٔ خبر: 31351215 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ابتلا به بیماری روانی منجر به مرگ در مردان ۴ برابر زنان

روزنامه جوان

اوضاع سلامت مردان ایرانی مساعد نیست. حدود ۷۵ درصد از مردان ۱۸ سال به بالای کشور اضافه وزن و چاقی دارند. حدود ۴۵ درصد مردان تحرک بدنی کافی دارند و ۵۵‏درصد بقیه تحرک کافی ندارند. بیش از ۴۰ درصد مردان ۴۵ سال به بالا فشارخون، چربی‌خون و کلسترول بالا دارند. ‏ فوت ناشی از بیماری‌های روان در مردان چهار برابر زنان است و مردان بیش از زنان در معرض عوامل تهدیدکننده سلامت قرار دارند. سطح سواد سلامت مردان ایرانی هم کمتر از زنان است. از همه مهم‌تر اینکه مردان کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند یا زمانی مراجعه می‌کنند که گاهی خیلی دیر است؛ این یعنی باید نگران سلامت مردانمان باشیم.

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین:   نخستین شناخت هر یک از ما از «مرد» تصوری است که از پدرمان در ذهنمان نشسته است. پدری که هیچ وقت نگذاشته درد کشیدنش را متوجه شویم. آمار و ارقام هم همین را می‌گوید اینکه مردانی در نقش‌های پدر، برادر، همسر، خویشاوند یا دوست و همکار در کنار ما حضور دارند، کمتر به سلامت خود اهمیت می‌دهند. هفته اول اسفند به نام هفته ملی سلامت مردان ایرانی نامگذاری شده است تا بهانه‌ای باشد برای پرداختن به موضوع سلامت مردانی که در زندگی ما نقش‌آفرینی می‌کنند.
این هفته با شعار مردان فعال‌تر، مردان سالم‌تر فرصتی برای توجه بیشتر به سلامت مردان و پیشگیری از مخاطرات سلامت است.

مردان در معرض تهدید سلامت
روزگذشته حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت مردان با اشاره به اینکه مردان بیش از زنان در معرض عوامل تهدیدکننده سلامت قرار دارند، افزود: «مردان بیش از زنان سبک زندگی نادرست و ناسالم دارند، همچنین سطح سواد سلامت مردان پایین‌تر از زنان است.»
به گفته وی چاقی، اضافه‌وزن، چربی و فشار خون بالا و اعتیاد پنج عامل تهدیدکننده سلامت مردان در کنار تصادفات است، اما زنان ۲تا ۳درصد بیشتر از مردان واجد بیمه‌های عمومی و مکمل هستند. همچنین در مردان مبتلا به بیماری روانی منجر به مرگ در آن‌ها چهار برابر زنان است.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در صحبت‌هایش به تدوین اولویت‌های شش گانه در حوزه سلامت مردان پرداخت؛ سه مورد از این اولویت‌ها سبب پیشگیری از مرگ مردان و سه مورد هم سبب پیشگیری از ناتوانی ناشی از بیماری در مردان می‌شوند.
وی تأکید کرد: «بیماری‌های قلبی- عروقی، حوادث و سرطان‌ها مواردی هستند که منجر به مرگ در مردان می‌شوند. همچنین ۱۱علت مرگ مردان ۳۰تا ۷۰ساله در کشور، بیماری‌های قلبی - عروقی، حوادث ترافیکی، سکته‌ها، دیابت، سرطان دستگاه گوارش، خشونت، سرطان ریه، فشار خون، خودکشی و بیماری‌های تنفسی است.»
به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت از دیگر موارد منجر به بیماری در مردان ۳۰تا ۷۰ساله شامل اختلالات روانی، اختلالات اسکلتی، اختلالات باروری و جنسی که در ۲۵درصد موارد برای مردان مشکل‌آفرین است. برکاتی با اشاره به خدمات جامع سلامت افزود: «انتظار داریم سالانه ۳۲درصد از مردان برای دریافت خدمت به مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی مراجعه کنند، ولی میزان مراجعه مردان به این مراکز بسیار کمتر است.»

تغذیه نامناسب‌تر در مردان
زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه در حال حاضر مهم‌ترین علت مرگ‌و‌میر در کشور بیماری‌های غیرواگیر است، خاطر نشان کرد: «بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های ‏قلبی - عروقی و سرطان‌ها مهم‌ترین این بیماری‌ها هستند که یکی از ریسک فاکتور‌های آن، تغذیه است.» بنا به تأکید وی، تغذیه مردان چندان مطلوب نیست.
علاقه مردان به غذا‌های شور و فست‌فود بیشتر است و آنطور که خانم عبداللهی می‌گوید، در برابر این رژیم غذایی چندان علاقه‌ای هم به ورزش ندارند. حدود ۷۵ درصد مردان ۱۸ سال به بالای کشور، اضافه وزن و چاقی دارند. حدود ۴۰ درصد مردان تحرک بدنی کافی دارند و ۵۵‏درصد بقیه تحرک کافی ندارند. بیش از ۴۰ درصد مردان ۴۵ سال به بالا فشار خون، چربی خون و کلسترول بالا دارند. ‏
کمبود ویتامین ‏D‏ نیز وجود دارد که حدود ۵۹ درصد مردان ۴۵ تا ۶۰ ‏ساله دچار کمبود این ویتامین هستند. کمبود ویتامین ‏D‏ خطر پوکی و نرمی استخوان را افزایش می‌دهد و همچنین این ویتامین در ‏پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر نیز نقش دارد. ‏

مردانی که دیر می‌رسند
مردان به طور کلی کمتر از زنان به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند و اغلب زمانی نزد پزشک می‌آیند که عوارض بیماری آشکار شده است. حالا مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از ثبت ۸۰درصد جمعیت کشور در سامانه سیب ثبت خبر داد و تأکید کرد: اگر مردان برای دریافت خدمت مراجعه نکنند، از طریق فراخوان تلفنی با آن‌ها ارتباط گرفته می‌شود. وی تصریح کرد: «درحال حاضر در بسیاری از شهرستان‌های کشور خدماتمان را به محل کار برده‌ایم و غربالگری سلامت را به طور هماهنگ در محل کار مردان انجام می‌دهیم.»

نظر شما