شناسهٔ خبر: 31350781 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

استفاده از ظروف مسی در چه صورتی مضر است؟

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت قزوین استفاده از ظروف مسی فاقد لعاب را زیان بار دانست و گفت: یکی از ضررهای این ظروف اکسید شدن آنها است که بسیار خطرناک می باشد.

صاحب‌خبر -

عطیه رزازی روز جمعه افزود: مس از یک طرف فلزی پرواکنش است و در مقابل حرارت به راحتی با مواد غذایی واکنش نشان می دهد و در طولانی مدت بدن را دچار مسمومیت همراه با حالت تهوع و استفراغ، اسهال و سردرد می کند و همچنین با اختلالاتی در عملکرد کبد، تشکیل گلبول های قرمز و عملکرد سیستم ایمنی بدن همراه است.
وی ادامه داد: مس قرمز به مرور زمان در مجاورت هوا اکسید می شود و به سبز خاکستری تغییر رنگ می دهد که برای سلامت مضر است.

رزازی خاطرنشان کرد: استفاده از ظروف مسی در صورتی مجاز است که توسط لایه ای از یک فلز دیگر مثل قلع، استیل یا نیکل پوشانده شده باشند و به اصطلاح باید سفید شده باشند تا از ورود مس به غذا جلوگیری کنند.
به گفته وی در صورتی که ظروف مسی ، قلع اندود نشده باشد، ورود مس به غذا در طولانی مدت، سبب تاثیر نامطلوبی در احشاء و اندام داخلی بدن شده و ذخیره شدن آن در کبد به مرور به از کار افتادن این عضو منجر می شود.

وی اظهار داشت: قلع اندود شدن باید به صورت اصولی و بدون سرب انجام شده باشد در غیر این صورت اگر قلع همراه با سرب باشد آسیب های جبران ناپذیری به بدن وارد خواهد کرد.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: سرب وارد شده در بدن، در کبد تجمع کرده و مسمومیت با سرب به مراتب از مسمومیت با مس برای انسان خطرناک تر بوده و در طول زمان موجب آسیب به سیستم عصبی (مغز) و استخوان ها می شود و به طور قطع کبد قدرت مبارزه با چنین چیزی را نداشته و شخص دچار مرگ تدریجی می شود.
رزازی افزود: مس بهترین رسانای حرارت بوده و بسیار سریع و یکنواخت داغ می شود و ظروف مسی از جمله ظروفی هستند که سبب تخریب و آسیب به روغن های مصرفی درون آن می شوند بنابراین هنگام استفاده از این ظروف نیز بهتر است، از حرارت کم یا متوسط استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از این ظروف باید بسیار با احتیاط و دقت باید صورت گیرد ، گفت: مراجع علمی از جمله سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از ظروف مسی را برای پخت و پز به ویژه غذاهایی که ماهیت اسیدی و ترش دارند توصیه نمی کنند چون لایه داخلی ظرف را از بین می برند و باعث ورود بیش از اندازه مس به غذا و بدن می شود و باعث اختلال در جذب کلسیم و آهن شده و در کبد رسوب کرده و مسمومیت ایجاد می کند.

وی اظهار داشت : بهترین ظروف برای طبخ مواد غذایی، ظروف مقاوم به حرارت از جمله ظروف شیشه ای و پیرکس ها هستند که به هیچ وجه مواد سمی را به مواد غذایی در حال طبخ وارد نمی کنند و در مقابل بدترین ظروف ، تفلون هایی هستند که دچار خراشیدگی هرچند کوچک شده اند.

رزازی در خصوص سایر موارد در استفاده از انواع ظروف گفت: در هنگام طبخ غذا از قاشق های پلاستیکی یا چوبی استفاده شود زیرا قاشق های فلزی ممکن است به لعاب ظرف آسیب برسانند یا خش بردارد.
وی افزود: همچنین ظرف داغ را بلافاصله داخل آب سرد یا فریزر نباید قرار داد، بلکه ابتدا باید ظرف به تدریج خنک شود و سپس به آهستگی شسته شوند تا لایه قلع اندود آن از بین نرود.
 
منبع» نامه نیوز 

نظر شما