شناسهٔ خبر: 31350596 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

جهانگیری:

برای افزایش یارانه‌ بخش فرهنگ تلاش می‌کنیم

آیین معرفی پنجمین پایتخت کتاب ایران عصر امروز با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در کتابخانه ملی برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

معاون اول رئیس جمهور از توجه دولت در جهت افزایش یارانه‌های بخش فرهنگ خبر داد.

آیین معرفی پنجمین پایتخت کتاب ایران عصر امروز با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در کتابخانه ملی برگزار شد.

براساس این گزارش، صالحی وزیر ارشاد در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه وقتی سخن از این جشنواره طی پنج سال به میان می‌آید نشان می‌دهد جشنواره فرصت اکتشافی برای توسعه اجتماعی پدیده آورده است، گفت: اگر بپذیریم این توسعه برای ما ضرورت است توسعه فرهنگی پیشران آن بوده و نقطه ثقلش کتاب و کتابخوانی است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه حرکت‌های اجتماعی می‌توانند برای تمدن‌سازی مبنا باشد و کتاب ماده متمرکز آن است، گفت: همه تمدن‌های بشری با کتاب آغاز کرده‌اند و مسیر توسعه فناوری، علم و هنر از کتاب آغاز و با آن تداوم یافته است. اینکه چطور بحث کتاب را از توسعه فرهنگی به توسعه اجتماعی نزدیک کنیم این طرح مطرح شد و باید بدانیم تنها از زاویه کتاب نباید به آن پرداخت بلکه این مسئله مقدمه یک پویش بزرگتر است.

صالحی با بیان اینکه بیش از ۴۵۰ شهر در این مسیر پا به پا آمده‌اند و ۵۵۰۰ روستا در این طرح مشارکت داشته‌اند، گفت: این عدد نشان می‌دهد می‌توان به یک ایده و تجربه به آن نگریست و فرصت پنج ساله ظرفیتی را ایجاد کرده تا از این طریق رقابتی، ایده‌ها اکتشاف شده و شکار ایده‌ها را داشته باشیم. زیرا شکار ایده‌ها مقدمه گام‌های بعدی است.

وزیر ارشاد تصریح کرد:‌وقتی این حرکت آغاز شد نمی‌دانستیم در فضای پهناور میهن‌مان چه گروه‌هایی به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مند هستند. اما اکنون می‌دانیم حدود سه هزار فرد و گروه شناخته شده در این زمینه داریم که ایده‌ها را به طرح‌های قابل اعتنا تبدیل می‌کنند.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه توسعه اجتماعی حتماً باید متکی برمردم باشد به نقش دولت‌ها اشاره کرد و آن را تسهیل‌کننده دانست و گفت: باید فرصت‌های جدید و جدی‌تری را به وجود آوریم.

در ادامه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بطی سخنانی با بیان اینکه هر کاری که در کشور بخواهیم انجام دهیم نشاط فرهنگی پیش‌نیاز آن است و اگر توسعه ملی و پایدار مدنظر ما است توسعه فرهنگی و در بخش فرهنگ کتاب مهم‌ترین رسانه‌ و ابزار پیام‌رسان است.

وی در بخش دیگر سخنان خود کتاب را مظهر اصلی اندیشه دانست و تصریح کرد: ما اگر دنبال رونق اندیشه هستیم باید در پی رونق کتاب باشیم، به دانشمندان، مؤلفین، مترجیمن، خانواده نشر، کتابفروشی‌ها و حلقه وسیع کتاب باید توجه کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه پرداختن به مسائل فرهنگی از وظایف اصلی وزارت ارشاد است به انتخاب روستاها و شهرهای دوستدار کتاب اشاره کرد و گفت: در سفر اخیری که با وزیر ارشاد به سیستان و بلوچستان داشتیم دیدیم که اگر دولت شرایط مناسب و امکانات خوبی فراهم کند حتماً تحول بزرگی به جهت تولیدات فرهنگی را خواهیم داشت.

جهانگیری یزد را دارای مردمی مؤمن و این شهر را دارالمؤمنین خواند و گفت: ما حتی برای برگزیده شدن در سطح بین‌المللی هم فکر می‌کنیم و امیدواریم این شروع به نتیجه مطلوب برسد هرچند دولت با محدودیت‌های منابع مواجه است اما حجم منابعی که در دولت از آن یاد می‌کنیم با آنچه در فرهنگ هزینه می‌شود قابل سنجش نیست ولی با همه این مسائل از اینکه وزیر ارشاد مطرح می‌کنند یارانه‌ها به کتاب و مطبوعات می‌رسد قابل توجه است.

در این مراسم دبیر جشنواره توجه دولت را در قالب یارانه برای کاهش دغدغه‌ها خواستار شد. ما تلاش می‌کنیم تا یارانه بیشتری به فرهنگ اختصاص دهیم و آقای وزیر برنامه‌ها را جامه عمل بپوشانند.

وی در پایان گفت: امسال وزارت ارشاد جشنواره‌های متعددی برگزار کرده است که حاوی نشاط فرهنگی بوده اما از سوی دیگر تمام شایعات درباره آقای وزیر را بی‌اساس می‌دانیم و ایشان با قوت به کار خود ادامه خواهند داد.

 

نظر شما