شناسهٔ خبر: 31350374 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

رشد معاملات خرید مسکن در تهران با افزایش مراجعات به بنگاه ها

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن با انتشار آمارهای بازار بهمن ماه در سایت وزارت راه و شهرسازی نشان داد، ماه گذشته در بازار مسکن تهران مقطع زمانی کاملاً متفاوت از ماه های گذشته از سال 97 بوده است.

از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه همواره از حجم معاملات خرید مسکن در تهران کاسته می شد و ماه به ماه تعداد آپارتمان های فروش رفته بر اساس تعداد مبایعه نامه هایی که در بنگاه ها منعقد می شود بین 5 تا 26 درصد کاهش پیدا می کرد. در اردیبهشت امسال به عنوان تنها ماهی که بازار معاملات مسکن تهران تا حدودی از وضعیت رونق برخوردار بود 16 هزار و 700 واحد مسکونی در این شهر فروش رفت. اما در ماه های بعد بین 2 تا 3 هزار فقره از حجم معاملات خرید مسکن کاسته شد. در دی ماه امسال کمترین تعداد واحد مسکونی در تهران به میزان 5 هزار و 800 واحد مسکونی فروخته شد که 66 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 96 کاهش از خود نشان داد.
اواخر سال گذشته بازار معاملات مسکن در تهران وضعیت رونق داشت اما زمستان امسال این بازار کاملاً چهره رکودی به خود گرفت.
با این حال در بهمن ماه سال جاری اوضاع بازار معاملات مسکن متفاوت از ماه های قبل شد و به جای ادامه کاهش ماهانه تعداد آپارتمان های فروش رفته حجم قراردادهایی که در بنگاه های املاک شهر تهران برای خرید و فروش آپارتمان منعقد و نهایی شد 40 درصد نسبت به دی ماه افزایش پیدا کرد. ماه گذشته 8 هزار آپارتمان در تهران فروش رفت یعنی به اندازه نصف معاملات خرید مسکن در بهمن سال گذشته.
مشاوران املاک نیز افزایش معاملات خرید مسکن در تهران طی ماه گذشته را تایید می کنند و در برخی مناطق می گویند: تعداد مراجعات از ناحیه متقاضیان خرید مسکن به بنگاه حدوداً دو برابر ماه های پاییز شده است اما بخاطر آنکه قیمت مسکن در ماه های اخیر افزایش تندی داشته و در مقابل، قدرت خرید متقاضیان مسکن به دلیل وضعیت اقتصادی و تورم با شیب زیادی کاهش پیدا کرده، بخشی از این مراجعات هنوز به انجام معامله و عقد قراردادهای ملکی در بنگاه ها منجر نشده است.
بر اساس این گزارش روند تغییرات قیمت مسکن در تهران بیانگر آن است که رشد قیمت هر چند با سرعت کم اما همچنان ادامه دارد. میانگین قیمت هر مترمربع بنای مسکونی در تهران در بهمن امسال با 78 درصد افزایش نسبت به آخرین ماه از سال 96 به 10 میلیون و 60 هزار تومان رسید. در بهمن امسال برای اولین بار میانگین قیمت مسکن از 10 میلیون تومان در هر مترمربع گذشت. این رقم یعنی آنکه برای خرید یک واحد مسکونی با مساحت 50 مترمربع در تهران به طور متوسط 500 میلیون تومان بودجه (اعتبار مالی) لازم است.
میانگین جدید قیمت مسکن در تهران که از روی قیمت آپارتمان های فروش رفته در ماه بهمن بدست آمده است در مقایسه با بهمن سال گذشته افزایش 86 درصدی از خود نشان می دهد.
دفتر اقتصاد مسکن میانگین قیمت را بر اساس قیمت آپارتمان های فروش رفته در مناطق 22 گانه و با احتساب وزن هر منطقه در کل معاملات مسکن محاسبه کرده است. ماه گذشته بعد از آنکه تقاضا برای خرید آپارتمان در بنگاه های املاک در شهر تهران افزایش پیدا کرد برخی فروشنده ها در واکنش به این موضوع قیمت فروش واحدهای مسکونی خود را افزایش دادند. این عکس العمل فروشنده ها باعث شد متوسط قیمت خانه های فروش رفته در بهمن حدود 3 درصد نسبت به دی ماه افزایش پیدا کند. این در حالی است که در رکود معاملاتی ماه دی قیمت ها در سطح میانگین کمتر از 2 درصد نسبت به آذر افزایش یافته بود. متوسط قیمت مسکن در تهران از 9 میلیون و 778 هزار تومان در دی ماه امسال به 10 میلیون و 66 هزار تومان در بهمن ماه افزایش پیدا کرد.
کارشناسان بازار مسکن پیش بینی می کنند با وضعیت اقتصادی و چشم انداز آن در سال آینده بازار معاملات مسکن وارد رکود شود. سال آینده تنها گروهی از متقاضیان مسکن که با قطعیت می توان تداوم حضور آنها در بازار را پیش بینی کرد خانه اولی های سپرده گذار در صندوق پس انداز مسکن یکم هستند. آن دسته از خانه اولی هایی که موعد دریافت وام شان فرا می رسد در سال 98 سعی خواهند کرد برای خرید خانه اقدام کنند.
بر اساس نظریه کارشناسان مسکن اگر در سال آینده سقف تسهیلات اوراق خرید مسکن افزایش پیدا کند و حداقل به سطح تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم برسد این احتمال وجود دارد که در روند معاملات خرید خانه در تهران و شهرهای بزرگ اتفاق مثبت به وقوع بپیوندد.

 

نظر شما