شناسهٔ خبر: 31350248 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

انتقال آب بن-بروجن برای چهارمحال و بختیاری حیاتی است

در جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری موضوعاتی مانند انتقال آب بن- بروجن، کاهش بارندگی، لزوم تصمیم‌گیری بدون توجه به فشار و لابی و ... مطرح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، عصر امروز آئین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با حضور معاون وزیر نیرو و جمعی از مدیران استانی برگزار شد و در این آئین احمدرضا سدهی سامانی به‌عنوان رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان معرفی شد.

کمبود تجمیعی بارش در فصل زراعی جاری

مجید نظری در این آئین با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در سالیان گذشته سخاوتمندانه نقشی کلیدی در تأمین آب استان‌های مجاور و حتی کویری را داشته است، گفت: باتوجه به بارندگی‌های اخیر در این استان هم‌چنان با کمبود تجمیعی بارش به میزان یک‌هزار و 300 میلی‌متر روبرو هستیم.

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه توسعه پایدار با رعایت الزامات در زمینه‌های مختلف مدنظر مسؤولان این استان بوده است، عنوان کرد: این استان در سال‌های اخیر با مشکل تأمین آب برای اجرای طرح‌های عمرانی که در گذشته تخصیص آب داشته‌اند، مواجه شده است.

مجهز شدن 90 درصد نقاط برداشت آب در حوضه زاینده‌رود به کنتورهای حجمی

وی اضافه کرد: در راستای مدیریت بهینه آب و کاهش آلودگی در حوضه آبریز زاینده‌رود اقداماتی از جمله آزادسازی حریم رودخانه  و مجهز کردن 90 درصد نقاط برداشت آب در این حوضه به کنتورهای حجمی را در دستور کار قرار داده است تا هیچ جای ابهامی در خصوص برداشت غیرمجاز باقی نماند.

نظری در ادامه اجرای مصوبات شورای عالی آب در خصوص پروژه انتقال آب بن- بروجن را از خواسته‌های به حق مردم چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و اظهار داشت: اعمال عدالت در خصوص بهره‌مندی از منابع آب از ملزومات است و این طرح حدود نیمی از جمعیت این استان را منتفع می‌کند.

پروژه انتقال آب بن- بروجن برای مردم چهارمحال و بختیاری حیاتی است

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه پروژه انتقال آب بن- بروجن برای مردم این استان حیاتی است، ادامه داد: پروژه انتقال آب بن- بروجن مصوبه دو رئیس‌جمهور است؛ این پروژه تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که به‌علت مشکلات تملک زمین در در استان مجاور جهت احداث آبگیر شماره یک هم‌چنان نیمه‌تمام باقی مانده است.

اردشیر نوریان در ادامه این آئین با تأکید بر اینکه موضوع آب از کشمکش فنی به کشمکش سیاسی تبدیل شده است، گفت: یک تصمیم نادرست در فضای غیرکارشناسی می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری در موضوع آب داشته باشد.

آب شُرب را از مردم چهارمحال و بختیاری دریغ نکنید/ انتقال آب برای مصارف غیرشُرب ممنوع است

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کشت محصولات آب‌بر مانند برنج و ایجاد صنایعی آب‌بر مانند فولاد در استان‌های کم‌آب، بیان کرد: متأسفانه در وزارت نیرو عده‌ای در تلاش هستند با فشار و لابی آب شُرب مورد نیاز استانی مانند چهارمحال و بختیاری را از مردمش دریغ کنند و این آب را برای مصارفی غیر از شُرب به سایر استان‌ها منتقل کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه قوانین در تصمیم‌گیری‌های وزارت نیرو ملاک نیست و شاهدیم که تونل گلاب باتوجه به اینکه مجوز 23 قانون را ندارد، جهت اجرایی شدن از سوی وزارت نیرو در حال پیگیری است و زمانی‌که به این موضوع اعتراض می‌کنیم هیچ پاسخی از سوی مسؤولان وزارت نیرو به این موضوع داده نمی‌شود.

نوریان با بیان اینکه انتقال بر اساس آب برای مصارف غیرشُرب ممنوع است، تأکید کرد: در انتقال آب بین حوضه‌ای باید منافع تمامی ذی‌نفعان از مبدأ تا مقصد به‌طور یکسان در نظر گرفته شود.

انتظارات اصلی ما از وزارت نیرو حرکت بر مدار قانون است/ وزارت نیرو در مقابل قانون‌شکنی سکوت نکند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پروژه انتقال آب بن- بروجن مصوبه دو رئیس جمهور و 6 وزیر را دارد، افزود: این پروژه با چه مجوزی با حکم دادستان استان مجاور متوقف شده است و از انتظارات اصلی ما از وزارت نیرو حرکت بر مدار قانون است.

وی با بیان اینکه روستاهای بسیاری در شهرستان سامان از آب شُرب سالم محروم هستند، گفت: در حال حاضر تعدادی از روستاهای ما در شهرستان‌هایی از جمله لردگان با تانکر آبرسانی می‌شوند، اما در استان‌ مجاور برنج کشت می‌شود و این در حالیست که کاشت برنج تنها در دو استان شمالی مجاز است.

نوریان با تأکید بر اینکه تصمیم بر اساس فشار و لابی بی‌احترامی به قانون است، خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های انتقال آب غیرقانونی، غیرمنصفانه است و امروز شاهدیم که حدود 25 هزار نفر از جمعیت استان ما چشم‌انتظار تعیین تکلیف 33 طرح حوضه زاینده‌رود هستند و این طرح‌ها در گذشته تخصیص آب داشتند، اما امروز اجازه برداشت آب ندارند.

وی در پایان گفت: چهارمحال و بختیاری با آزادسازی حریم زاینده‌رود و نصب کنتور هوشمند حسن نیت خود را ثابت کرده است، اما آیا در استان مجاور نیز این اقدامات انجام گرفته است؛ وزارت نیرو نباید در مقابل قانون‌شکنی سکوت کند.

گفتنی است؛ کورش نادری، مدیرعامل سابق شرکت آب‌منطقه‌ای از غایبان آئین تودیع و معارفه امروز این شرکت بود.

انتهای پیام/68026/م

نظر شما