شناسهٔ خبر: 31350111 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آیین بزرگداشت ارتحال آیت الله مومن در قم برگزار شد

به گزارش ایرنا، در این آیین باشکوه حضرات آیات سید موسی شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، جعفر سبحانی و سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید،

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، در این آیین باشکوه حضرات آیات سید موسی شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، جعفر سبحانی و سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید، صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، احمد جنتی رئیس شورای نگهبان، محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سید احمد خاتمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
آیات ابراهیم امینی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سید محمدجواد علوی بروجردی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری، سید محمد سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س)، محمدجواد فاضل لنکرانی از اساتید حوزه علمیه قم، محسن خرازی عضو جامعه مدرسین حوزه، مرتضی مقتدایی عضو شورای مدیریت حوزه های علمیه، محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران نیز در این آیین حضور داشتند.
همچنین حجج اسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق در ایران و همچنین بهرام سرمست استاندار قم، مسئولان کشوری و لشکری، اساتید، طلاب، فضلای حوزه های علمیه و قشرهای مختلف مردم قدرشناس قم در این آیین حضور داشتند.

** یاد و نام آیت الله مومن در تاریخ به بزرگی یاد خواهد شد
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این آیین، مرحوم آیت الله مومن را عالمی ربانی، فقیهی بزرگ و استاد برجسته حوزه علمیه قم دانست و گفت: این عالم با تقوا، خدمتگزاری مخلص و مبارزی خستگی ناپذیر بود.
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، ادامه داد: مرحوم آیت الله مومن، تمام عمر خود را در راه انجام وظیفه و تکلیف دینی سپری کرد و در بعد فردی و اجتماعی در حوزه علمیه قم و در نظام اسلامی تاثیرگذار بود.
وی تاکید کرد: یاد و نام آیت الله مومن در تاریخ به بزرگی یاد خواهد شد و گذشت زمان موجب از بین رفتن یاد و نام چنین شخصیت هایی نمی شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری؛ خلوص و عبادت، مسئولیت پذیری، جهاد و مبارزه، مردم داری، تواضع و فروتنی و همچنین علم آموزی و دانش را از جمله ابعاد شخصیتی آیت الله مومن برشمرد و تاکید کرد: عالمان و مومنان کسانی هستند که در نزد خدا دارای جایگاه رفیعی هستند و خیر دنیا و آخرت در علم اندوزی و عمل است.
حسینی بوشهری؛ ساده زیستی، زهد و پارسایی و عدم دلدادگی به دنیا را از جمله ویژگی های بارز مرحوم آیت الله مومن دانست و گفت: این عالم ربانی به حقیقت الگویی برای مردم و حوزه علمیه بود.
وی با بیان اینکه آیت الله مومن، مجاهد با نفس و بی اعتنا به اعتبارات دنیا بود تصریح کرد: وضع زندگی ایشان قبل و پس از انقلاب اسلامی هیچ تغییری نکرد و ساده زیستی این عالم مجاهد زبانزد و الگویی در دوران ماست.
امام جمعه موقت قم با تجلیل از حضور گسترده قشرهای مختلف مردم در آیین تشییع و بزرگداشت مرحوم آیت الله مومن، گفت: کسانی که در پی ضربه زدن به روحانیت و انقلاب اسلامی هستند، راهپیمایی بزرگ 22 بهمن در چهلمین سال انقلاب و تشییع پیکر عالمان خدوم این ملت را ببینند و دلدادگی مردم با انقلاب و روحانیت را بفهمند.
حسینی بوشهری با اشاره به عضویت 35 ساله این عالم وارسته به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان تضمین کننده اسلامیت قوانین بر مدار فقه و قانون اساسی است و این عالم ربانی نسبت به پاسداری از اسلام و قانون اساسی نقش کلیدی داشت.
وی تاکید کرد: مرحوم آیت الله مومن به معنی واقعی کلمه مومن به اسلام، انقلاب، امام(ره)، رهبر معظم انقلاب و نظام اسلامی بود.
آیت الله محمد مومن عضو مجلس خبرگان رهبری و از فقهای شورای نگهبان که از مدتی پیش در بستر بیماری بود، پنجشنبه شب هفته گذشته دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. پیکر این عالم مجاهد امروز با حضور قشرهای مختلف مردم، اساتید و طلاب حوزه علمیه و همچنین مسئولان کشوری و لشکری از مسجد امام حسن عسکری(ع) قم تشییع و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
وی به ‌دلیل مشکلات مغزی و تنفسی از روز جمعه 30 آذرماه در بخش آی‌سی‌یوی در یکی از بیمارستان‌های قم بستری شد و از روز هشت دی ماه برای پیگیری روند درمان به بیمارستانی در تهران انتقال یافته بود.
آیت الله مومن در سال 1316 در شهر قم متولد شد و از سال 62 به عنوان فقیه شورای نگهبان به عضویت این شورا در آمد. این فقیه شورای نگهبان، نماینده پنج دوره مجلس خبرگان رهبری بود.
7404/ 1175
انتهای پیام

نظر شما