شناسهٔ خبر: 31349933 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نگرانی مردم و کارشناسان از املاک خطرساز حاشیه خیابان وحدت اسلامی

کاسبی در راسته فرسوده‌ها

فاطمه عسگری نیا-خبرنگار:از چهارراه وحدت اسلامی که به سمت خیابان شوش حرکت کنیم، با زنجیره‌ای از ساختمان‌های قدیمی و فرسوده روبه‌رو می‌شویم که هر روز خطر ریزش هرکدام تن مردم محله را می‌لرزاند.

صاحب‌خبر -

خطری که سال گذشته با ریزش یکی از این ساختمان‌ها برای چند روزی به دغدغه جدی مردم تبدیل شد. دغدغه ریزش این بافت فرسوده زنجیره‌وار در انتهای خیابان وحدت اسلامی، ما را به تهیه گزارشی از وضعیت موجود وا داشت.  

همه می‌دانند ساختمان‌های این راسته دیگر توانی برای ایستادن روی پاهای خود را ندارند. ریزش خرده آجرهای قدیمی روی سر عابران، نوید اتفاق‌های خوبی را در این راسته نمی‌دهد. «علی‌اصغر فراهانی» دبیر شورایاری محله راه‌آهن می‌گوید: «ملک‌های فرسوده اینجا مانند حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته‌اند و هر لحظه ممکن است با ریزش یکی، ساختمان کنار دستی هم مانند «دومینو» فرو بریزد. او با بیان اینکه دغدغه فوق بارها و بارها از سوی شورایاری محله راه‌آهن به مسئولان گوشزد شده اظهار می‌دارد:

«قصه، قصه یک ملک و چند ملک نیست. ما در محله راه‌آهن با تعداد زیادی از املاک فرسوده روبه‌رو هستیم که امکان ریزش هر کدام با لرزشی کوچک وجود دارد. از مهمانسراهای قدیمی و فرسوده حول میدان راه‌آهن گرفته تا ساختمان‌های مسکونی و تجاری حاشیه خیابان وحدت اسلامی که با ریزش‌ گاه و بیگاه بخش‌هایی از بالکن این ساختمان‌ها روی سر عابران پیاده، مردم را دچار وحشت و هراس می‌کند.» 

  • انگیزه‌ای برای نوسازی نداریم 

این که چرا با وجود همه هشدارها کسی رغبتی برای نوسازی بافت فرسوده ملک خود در این راسته را ندارد جالب توجه است. «علی سلطانی» یکی از کاسبان همین راسته فرسوده می‌گوید: «پیاده‌راه خیابانی که ما در آن مستقریم عرض ۶متری دارد، اما شهرداری می‌گوید هر ملک باید ۳‌متر دیگر هم عقب‌نشینی کند شما بگویید از ملک ۶متری ۳متر هم عقب‌نشینی کند چندمتر باقی می‌ماند؟ ما رغبتی برای عقب‌نشینی نداریم. از طرفی چاره‌ای هم نداریم جز اینکه هر روز با صلوات و پناه بردن بر خدا، روزمان را سپری کنیم.» 

همین‌طور که این کاسب محلی سخن می‌گوید همسایه‌اش هم با تأیید سخنان او می‌گوید: «سال گذشته که یکی از ساختمان‌های این راسته ریزش کرد برای مدتی همه درباره بلاتکلیفی مالکان این راسته سخن می‌گفتند. اما متأسفانه این دغدغه‌ها و مشکلات پس از اینکه آب‌ها از آسیاب افتاد، به دست فراموشی سپرده شد.» او ادامه می‌دهد: «در دل این بافت فرسوده مسجد قدیمی «شارعی» قرار دارد که هر روز پذیرای جمعیت زیادی از مردم است و ریزش هریک از ساختمان‌های مجاور آن امکان تخریب و ریزش مسجد را دو چندان می‌کند.» 

  •  دستمان بسته است 

«رسول رسولی» معاون فنی عمران وترافیک شهردار ناحیه۴ منطقه۱۱ نیز در گفت‌وگو با همشهری محله می‌گوید: «منطقه۱۱ شهرداری تهران از جمله مناطق پایتخت با بافت متراکم شهری است که بخش قابل توجهی از این بافت، فرسوده است. محله راه‌آهن به‌عنوان یکی از محله‌های قدیمی منطقه، جزو محله‌های سرآمد دارای بافت فرسوده است.»  او با اشاره به ساختمان‌هایی با قدمت بین ۵۰ تا ۱۰۰سال در محله راه‌آهن و خیابان وحدت اسلامی می‌گوید: «همه بافت‌های فرسوده منطقه در ناحیه۴ شناسایی و هشدارهای لازم به مالکان داده شده، اما متأسفانه از آنجا که مالکان حقیقی هستند، شهرداری نمی‌تواند نسبت به تخریب این املاک تا پیش از اخذ حکم قضایی اقدامی کند. مرحله‌ای که بسیار زمانبر است.»
 

برچسب‌ها:

نظر شما