شناسهٔ خبر: 31348986 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

شمخانی: روش‌های متعددی برای قطع جریان نفت داریم

دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران گفت که راه‌های زیادی برای قطع صادرات نفت دیگر کشورها از سوی ایران وجود دارد.

صاحب‌خبر -

دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران گفت که راه‌های زیادی برای قطع صادرات نفت دیگر کشورها از سوی ایران وجود دارد. علی شمخانی در گفت‌وگو با تسنیم به تهدیدات ایران برای قطع صادرات نفت از طریق بستن تنگه هرمز و واکنش امریکایی‌ها اشاره کرد و گفت: «قطع صادرات نفت الزاماً مساوی با مسدود شدن تنگه هرمز نیست و روش‌های متعددی برای محقق کردن آن وجود دارد که امیدواریم مجبور به استفاده از آن نشویم.» شمخانی در زمینه تلاش‌های امریکا برای کاهش و قطع صادرات نفت ایران نیزگفت: «ایران ابتکاراتی را طراحی و عملیاتی کرده است که تحریم‌های غیرقانونی امریکا علیه صادرات نفت ایران را خنثی می‌کند.»
 
به درخواست کابل با طالبان گفت‌وگو کردیم
شمخانی پیرامون روند مذاکره جمهوری اسلامی با گروه طالبان در افغانستان و سفری که او در رأس یک هیأت به این کشور داشت، گفت:«یکی از اولویت‌های غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی ایران، همکاری با کشورهای دوست در منطقه برای برقراری صلح و ثبات است. افغانستان نیز از کشورهایی است که ما در سطوح مختلف رسمی و مردمی ارتباطات خوب و مستحکمی با دولت و ملت آن داریم. ما هیچ گاه از کمک به برادران خود در افغانستان دریغ نکرده‌ایم. دولت افغانستان از گذشته از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود از امکانات و ظرفیت‌های خود برای برقراری صلح و امنیت در آن کشور بهره بگیریم و بر همین اساس، ما به درخواست آن کشور وارد گفت‌وگو با این گروه شدیم و در طول زمان به شکل‌های مختلف نتایج آن را به آگاهی برادران افغانستانی خود می‌رساندیم.» دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره سفر اخیرش به کابل نیز گفت:« یکی از موضوعات مورد بحث در سفرم به کابل، نتایج گفت‌وگوهای ما با طالبان بود. حتماً توجه دارید که صلح و ثبات با مشارکت همه طرف‌ها قابل تأمین است. درباره آینده هم قائل به پیشگویی نیستم. باید دید دوستان ما چه نظری خواهند داشت و چه نتایجی به دست خواهد آمد. در هر صورت، کمک به برادران خود در افغانستان را در مسیر پیشرفت و تأمین صلح و ثبات، وظیفه خود و شرط همسایگی می‌دانیم.»
تحول مهم در بازدارندگی سوریه
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین به تحولات سوریه اشاره کرد و درخصوص پاسخ احتمالی به حملات اسرائیل در سوریه گفت: «تدابیری اندیشیده‌ایم که از خط قرمز خود در حوزه تلفات انسانی ناشی از هرگونه تجاوز و تعدی محافظت کنیم. این کار با همکاری ارتش سوریه و مجموعه همپیمانان در این کشور انجام شده و بزودی شاهد تحوّل مهمی در زمینه ارتقای بازدارندگیِ مقاومت در سوریه خواهیم بود.» دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمینه تأثیر حملات اسرائیل در سوریه اظهار داشت: «ما به بیش از 90 درصد اهداف خود در سوریه رسیده‌ایم، لذا حملات ایذایی اسرائیل، تأثیر راهبردی نداشته و مقاومت کار خود را پیش برده است.»
 
اختلاف نظر کشورهای منطقه درباره ایران
شمخانی همچنین درباره تلاش امریکا برای ائتلاف سازی علیه ملت ایران گفت: «درست است که نیت امریکا ائتلاف‌سازی علیه ملت ایران است ولی، کشورهای منطقه موضع واحد و همسویی با مقامات کاخ سفید در این زمینه ندارند.» او با بیان اینکه بسیاری از کشورهای عربی حتی در حاشیه جنوبی خلیج فارس روابط دوستانه‌ای با ایران دارند و لزومی برای ایجاد ائتلاف نظامی یا امنیتی در برابر ایران نمی‌بینند، افزود: «برعکس کشورهایی مانند عمان، قطر و کویت به دنبال جلوگیری از تنش آفرینی‌های کاذب هستند و تلاش‌های خوبی هم در دستور کار دارند. حتی امارات هم مواضع کاملاً منطبقی با عربستان ندارد و در داخل امارات متحده حاکمانی هستند که پیام همکاری و رفع سوء تفاهم می‌دهند. در مورد عربستان ما بارها حاکمان این کشور را به توجه به منافع ملی و عربی خود دعوت کرده‌ایم. این، برای عربستان یک شکست است که از مهم‌ترین مسأله جهان اسلام، یعنی مسأله فلسطین عبور کند یا بخواهد با رژیم نامشروع صهیونیستی ارتباط داشته باشد و همپیمان شود.»

کلمات کلیدی

علی شمخانی

مسدود شدن تنگه هرمز

گفت و گو با طالبان

نظر شما