شناسهٔ خبر: 31348890 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

رئیس نجوم و اکتشافات فضایی:

امشب؛‌ تماشای خوشه‌های کروی را از دست ندهید

رکنی گفت: با تاریک شدن هوا ۲ خوشه کروی که در فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته‌اند را در بالای صورت فلکی کشتی‌دم (شمال غربی آن) مشاهده می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فن آوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کورش رکنی، رئیس نجوم و اکتشافات فضایی اظهار کرد: خوشه های ستاره ای گروه هایی متشکل از چندین ستاره هستند که در ۲ نوع کلی وجود دارند؛ خوشه های کروی مشتمل بر ۱۰ هزار تا چندین میلیون ستاره پیر که در محدوده ای به پهنای ۱۰ تا ۳۰ سال نوری که از لحاظ گرانشی به یکدیگر مقید هستند.

وی ادامه داد: ستارگان این نوع خوشه، اغلب به رنگ زرد و قرمز دیده می شوند، تعدادی بسیار اندک از ستارگان جوان آبی رنگ نیز در این خوشه ها دیده می شوند که به سبب ادغام ستارگان در مناطق چگال خوشه شکل گرفته اند.

رکنی بیان کرد: خوشه های ستاره ای باز بسیار متفاوت از خوشه های کروی هستند؛ توزیع آن ها به شکل کروی نیست و ستارگان موجود در آن در فضایی گسترده تر پخش شده اند. به دلیل تراکم کمتر ستارگان این خوشه ها نسبت به خوشه های کروی، ستارگان از لحاظ گرانشی کمتر به یکدیگر مقید هستند و در طول زمان، توسط گرانش ابر های مولکولی عظیم و دیگر خوشه ها ممکن است، نابود شوند.

رئیس نجوم و اکتشافات فضایی افزود: ستارگان این نوع خوشه ها اغلب جوان هستند؛ خوشه های باز شامل چند صد عضو ستاره ای هستند که در محدوده ای به وسعت تقریبا ۳۰ سال نوری گرد هم آمده اند.

وی گفت: امشب زمانی مناسب برای رصد خوشه های باز M۴۶ و M۴۷ است. با تاریک شدن هوا شما می توانید این ۲ خوشه را که در فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته اند در بالای صورت فلکی کشتی دم (شمال غربی آن) به تماشا بنشینید. این ۲ جرم تقریبا در فاصله ۱۲ درجه از ستاره شعرای یمانی (درخشنده ترین ستاره آسمان شب با قدر ظاهری ۱.۵-) قرار گرفته اند.

رکنی یادآوری کرد: خوشه M۴۷ قدر ظاهری چهار و خوشه M۴۶ قدر ظاهری ۶ را داراست، بنابراین برای رصد آن ها نیاز به یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ دارید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما