شناسهٔ خبر: 31348350 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پرواز هواپیمای تجسسی آمریکا بر فراز روسیه و واکنش این کشور

مسکو - ایرنا - ساعاتی پس از انتشار خبر پرواز هواپیمای بوئینگ نظامی ایالات متحده در توئیتر پرتال نظارتی پلن رادار (PlaneRadar ) وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که تمامی اقدامات هوایی آمریکا را زیر نظر دارد و این پرواز بر اساس معاهده آسمان های باز صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، اگر چه این پرواز بر اساس معاهده آسمان های باز صورت گرفته است اما با توجه به افزایش تنش های لفظی میان دو کشور و گذشت تنها دو هفته از به حالت تعلیق درآمدن پیمان موشکی میان مسکو و واشنگتن حساسیت برانگیز شده است.
پیش از گزارش پرتال نظارتی پلن رادار نیز وزارت دفاع آمریکا خبر داده بود که از پنجشنبه گذشته بر اساس معاهده آسمان های باز، پرواز نظارتی بر فراز روسیه خواهد داشت تا وضعیت و فعالیت نیروهای مسلح روسیه مورد ارزیابی قرار گیرد.
معاهده آسمان‌ های باز توافقنامه ‌ای بین 34 کشور جهان است که در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده صورت می گیرد.
این معاهده با هدف ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضا کننده در خصوص تمامی تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است باعث نگرانی آنها شود، ایجاد شده است.
معاده آسمان‌ های باز یکی از بزرگ‌ ترین تلاش ‌های بین‌ المللی برای هرچه شفاف‌ تر کردن فعالیت ‌های نظامی است.
مفهوم اولیه این طرح در سال 1955 توسط دوایت آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا به شوروی در کنفرانس ژنو ارایه شد اما با مخالفت روسیه مواجه گشت.
این طرح برای سال ‌ها از دستور کار خارج شد اما در نهایت در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پدر دوباره مورد توجه قرار گرفت و منجر به امضای توافقنامه‌ای در 24 مارس 1992 شد.
در نهایت نیز از اول ژانویه 2002 این طرح عملیاتی و اجرایی شده است.
پرواز اخیر هواپیمای نظامی آمریکا نخستین پرواز نظارتی این کشور برفراز روسیه از سال 2017 تا امروز به حساب می آید.
وزارت دفاع روسیه نیز در واکنش به انتشار این خبر در رسانه ها با صدور بیانیه ای اعلام کرد که به دقت پرواز هواپیمای نظارتی آمریکا در قلمرو روسیه را تحت نظر دارد.
در بخش دیگری از این بیانیه گزارشی از نحوه پرواز بوئینگ مدل oc-135b ارتش آمریکا ارایه و گفته شده است که از دوشنبه گذشته تا امروز آمریکا با هواپیمای OC-135B و از فرودگاه خاباروفسک در چارچوب قرارداد آسمان باز پرواز گشت و نظارتی بر فراز روسیه خواهد داشت.
اروپام ** 1346**

نظر شما