شناسهٔ خبر: 31347853 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا پلاس | لینک خبر

ائمه جمعه و شهدای راه جوانگرایی

تهران- ایرناپلاس- تغییرات در ترکیب ائمه جمعه به تعبیر امام جمعه زاهدان شهید داده و گویا قرار است شهدای دیگری هم داشته باشد. به گفته او، لیستی از ائمه‌جمعه تهیه شده که به دلیل سن بالا از تریبون نمازجمعه خداحافظی کرده و جای خود را به جوانان می‌دهند. اکنون دست کم ۱۲ امام جمعه در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که بالای ۷۰ سال دارند و احتمال می‌رود نامشان در فهرست «شهدا در راه جوان‌گرایی» قرار داشته باشد.

صاحب‌خبر -

دیروز عباسعلی سلیمانی، امام جمعه زاهدان و نماينده ولی‌فقیه در استان سيستان‌ و بلوچستان خبر از وجود لیستي از نام ائمه جمعه خبر داده که قرار است جای خود را به روحانیون جوان دهند. او در خطبه‌‌های نمازجمعه زاهدان ابتدا خبر کناره‌گیری‌اش از امامت جمعه این شهر را اعلام كرده و بعد علت آن را «تفکر زیبای رهبر معظم انقلاب مبنی بر جوان‌گرایی» دانسته است.

او سپس از وجود فهرستي در بیت ‌رهبری برای جایگزینی ائمه‌ جمعه قدیمی خبر داده که قرار است به‌زودی به درجه شهادت در راه جوانگرایی نائل شوند. او گفته: نگاه رهبر معظم انقلاب و دفتر حضرت آقا مسئله جوان‌گرایی است که نام من هم در این لیست قرار گرفته است که به گفته رئیس دفتر مقام معظم رهبری بنده اولین شهید این تفکر زیبا هستم که در ادامه نیز سایر عزیزان به این شهادت نائل می‌شوند.

لیست شهدای راه جوانگرایی ائمه‌جمعه
سلیمانی که خود شهید راه جوانگرایی ائمه‌جمعه است، ۷۱ سال دارد و چنانچه لیستی از ائمه‌جمعه مسن تهیه شده باشد، ۱۲ نفر دیگر هستند که از امام جمعه زاهدان سن بیشتری دارند و احتمالاً در این فهرست قرار گرفته‌‌اند.

آیات و حجج اسلام یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان با ۷۴ سال سن، محمد امامی‌کاشانی، امام جمعه موقت تهران با ۸۷ سال سن، محمدعلی موحدی‌کرمانی، امام جمعه موقت تهران با ۷۸ سال سن، علیرضا عبادی، امام جمعه بیرجند با ۷۹ سال سن، سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد با ۷۴ سال سن، محمد شاهچراغی، امام جمعه سمنان با ۸۴ سال سن، مصطفی علما، امام جمعه کرمانشاه با ۷۵ سال سن، کاظم نورمفیدی، امام جمعه گرگان با ۷۸ سال سن، نورالله طبرسی، امام جمعه ساری با ۷۸ سال سن، غیاث‌الدین طه‌محمدی، امام جمعه همدان با ۷۱ سال سن، محمدرضا ناصری، امام جمعه یزد با ۷۴ سال سن و عبدالرحمن خدایی، امام جمعه سنندج با ۷۷ سال سن ائمه جمعه‌ای هستند که بالای ۷۰ سال دارند و ممکن است نامشان در «لیست شهدا در راه جوانگرایی» قرار گیرد.

تغييرات در ساختار و تركيب نمازجمعه
سید محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبريز كه از نسل جدید ائمه‌جمعه محسوب می‌شود از زمان روی کار آمدن محمود احمدی‌‌نژاد تا سال ۹۶ رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بود. او از خردادماه سال ۹۶ جانشین محسن مجتهدشبستری در تبریز شد و بلافاصله بعد از حضورش در این سمت، تغییرات در نمازجمعه را با برداشتن میله‌های بین مردم و مسئولان کلید زد. تصوير چهره مردمی امام جمعه جدید تبریز به برداشتن نرده‌‌های نمازجمعه ختم نشد. تصاويري از آل‌هاشم منتشر شده كه او را در حال رفت‌وآمد با تاکسی و اتوبوس نشان می‌دهد و برای بررسی وضعیت امور مردم به بازار بزرگ تبریز می‌رود و حتی یک بار برای برقراری ارتباط نزدیک‌تر با مردم به‌خصوص جوانان به ورزشگاه یادگار امام تبریز رفته و بازی تراکتور، تیم محبوب آذری‌زبانان را از نزدیک تماشا کرده است.

استعفای امام‌جمعه‌ معتدل
حدود یک ماه از حضور امام جمعه‌ای متفاوت در شمال‌غربی کشور نگذشته بود که تغییرات در ائمه‌جمعه به جنوب‌شرقی کشور رسید. سیدیحیی جعفری، امام جمعه معتدل و میانه‌روی کرمان كه مورد غضب اصولگرایان تندرو بود، اما رویه رهبر انقلاب حفظ منصوبین امام بوده است. محمدجواد حجتی‌کرمانی از رهبر معظم انقلاب این گونه نقل کرده است: «من رسم ندارم منصوبین امام راحل(س) را دست بزنم و حکم این افراد را تمدید می‌کنم مگر اینکه خودشان تمایلی به فعالیت نداشته باشند و استعفا دهند»

فشارها برای حذف او اثری نداشت. با درگذشت آیت‌الله اكبر هاشمی‌رفسنجانی فشارها در جهت استعفای او ساماندهی شد و در نهایت جعفری در ۲۸ تیر سال ۹۶ از امامت جمعه کرمان استعفا داد و در ۳ آذر سال ۹۶ با این استعفا موافقت شد.

تغييرات در رأس
تغییرات در نمازجمعه‌هاي كشور با کناره‌گیری سیدرضا تقوی ۷۲ ساله از شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه و جانشینی محمدجواد حاج‌علی‌اکبری با ۵۴ سال سن سرعت بيشتري گرفت. ۱۶ دی‌ماه سال ۹۶ رهبر انقلاب با صدور حکمی ابتدا از «دوران مسئولیت طولانی و پربار» تقوی قدردانی و سپس رئیس سازمان ملی جوانان دولت نهم را که سابقه شاگردی حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای را دارد،‌ جانشین او کردند.

تغییر در نمازجمعه تهران
۲۰ اسفند سال ۹۶، تغییرات در ترکیب ائمه‌جمعه به‌جایی رسید که احمد جنتی بعد از ربع قرن حضور در دانشگاه تهران به‌عنوان امام جمعه استعفا داد و از این تریبون خداحافظی کرد. او قبل از قبول این استعفا از سوی رهبر انقلاب، چند بار تقاضای کناره‌گیری از امامت جمعه‌ تهران را مطرح کرده، اما هیچ‌گاه با درخواستش موافقت نشده بود. جنتی که اولین منصوب حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای برای خطبه‌خوانی در نمازجمعه تهران بود، بعد از ۲۵ سال از تریبون نمازجمعه پایتخت خداحافظی کرد تا نخستین بازنشستگی‌اش از یکی از مسئولیت‌های مهم حکومتی با امامت جمعه موقت تهران ثبت شود.

گسترش تغییرات در ترکیب ائمه‌جمعه
بعد از این، در سال 97 تغييرات گسترده‌تري در تركيب ائمه جمعه شكل گرفت و حکمی دیگر برای علی‌اکبری صادر شد. برای اولین بار رئیس شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه از رهبر انقلاب حکم امامت جمعه دریافت کرد و به‌موجب این حکم، حاج علی‌اکبری، امام جمعه موقت تهران شد تا جوانگرایی در ساختار این نهاد با حضور روحانی 54 ساله پایه‌ریزی شود. او یک هفته بعد از این انتصاب، در اولین حضور خود به‌عنوان امام جمعه با ورود از در نمازگزاران به شبستان مصلای تهران و همچنین درخواست برچیده شدن نرده‌های جداکننده مردم و مسئولان، تلاش کرد نسل جدید ائمه جمعه را با چهره‌ای مردمی به عموم معرفی کند.

استعفای امام جمعه ۷۴ ساله بعد از سفر خبرساز
بهمن‌ماه سال ۹۷ سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز از امامت جمعه این شهر استعفا داد و با استعفایش نیز موافقت شد.

پیش از این استعفا، سفر خارجی موسوی‌جزایری برایش دردسرساز شده بود. در حالی که نزدیکان او مدعی بودند «سفر آیت‌الله به انگلیس تبلیغ برای آرمان‌های انقلاب» بوده اما برخی اخبار از درمان امام جمعه اهواز در این سفر حکایت داشت. او بعد از بازگشت از سفر در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در مدت حضورش در انگلیس به پیشنهاد یکی از دوستان، پزشکی او را به دلیل درد پا معاینه کرده است.

موسوی‌جزایری چند روز بعد از این حاشیه‌ها در نمازجمعه اهواز خطاب به نمازگزاران اعلام کرد با حضور در دفتر مقام معظم رهبری، گزارشی از وضعیت جسمانی خود ارائه کرده و از سمت خود استعفا داده است. ۳۰ بهمن‌ماه هم با این استعفا موافقت شد و امام جمعه ۷۴ ساله اهواز هم به جمع ائمه جمعه بازنشسته پیوست.

 

نظر شما