شناسهٔ خبر: 31347105 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام زمان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «زمان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن اعلام شد» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

صاحب‌خبر -

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام زمان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز شنبه، 4 اسفندماه اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز تعداد پنج خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «معرفی برگزیدگان اولین دوره مسابقات استعداد‌های درخشان قرآنی» آورده است: اولین دوره مسابقات استعداد‌های درخشان قرآنی باهمت سازمان دارالقرآن برگزار و نفرات برگزیده معرفی شدند.

این صفحه در خبری دیگر با عنوان «محافل قرآنی نفحات به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود+جزئیات» آورده است: کرسی‌های تلاوت نفحات‌القرآن همزمان با میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) در نقاط مختلف تهران برگزار می‌شود. برنامه این محافل به شرح ذیل است.
محفل انس با قرآن با حضور مجید ملک‌محمدی شنبه ۴ اسفند بعد از نماز مغرب در مسجد اعظم تجریش. محفل انس با قرآن با حضور علی محرابی دوشنبه ۶ اسفند‌ماه همزمان با شب میلاد حضرت زهرا (س) بعد از نما مغرب و عشاء مسجد خلیل الله. محفل انس با قرآن با حضور امیرحسین حیدری سه‌شنبه ۷ اسفند‌ماه و ظهر میلاد حضرت صدیقه طاهره (س) با حضور آیت الله دین‌پرور در تکیه تجریش. محفل انس با قرآن با حضور محمود نوروزی چهارشنبه ۸ اسفند‌ماه پس از نماز عشاء در مسجد رحمتیه واقع در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه.

محفل انس با قرآن با حضور طه کبیری پنجشنبه ۹ اسفندماه در مسجد فاطمی خانی‌آبادنو بعد از نماز مغرب و عشاء.محفل دیگری هم پنجشنبه ۲ اسفندماه با تلاوت وحید خزایی در مسجد صاحب‌الزمان (عج) واقع در مهرآباد جنوبی، خیابان تفرش شرقی بعد از اذان مغرب و عشا شد. در این محافل به کودکان حاضر در برنامه هدایایی تقدیم می‌‌شود. همچنین مفاهیم آیاتی که قاری تلاوت می‌کند در برگه‌هایی نگارش شده و در اختیار مستمعان قرار می‌گیرد تا ضمن گوش دادن به تلاوت با مفاهیم آیات هم آشنا شوند.علاقه‌مندان به برگزاری این محفال می‌توانند با شماره ۰۹۱۲۸۰۴۶۸۴۳روابط عمومی دارالقرآن نفحات‌القرآن تماس حاصل کنند.

سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «حجت‌الاسلام ذاکر معاون فرهنگی، اجتماعی امور مساجد شد»، «آغاز مرمت گلدسته شمالی ایوان نجف با همت استادکاران ایرانی+تصاویر»، و «ترتیل صفحه ۵۸۶ قرآن باصدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات» هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز همانند سابق پرکار بوده و تعداد هشت خبر قرآنی و معارفی منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «زمان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن اعلام شد» آورده است: آزمون کتبی حفظ و مفاهیم قرآن کریم به‌صورت همزمان در کل کشور، مقارن با ساعت 9 صبح روز 9 اسفند 97 برگزار خواهد شد.محل برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم به تفکیک در استان‌های آذربایجان شرقی در 17 مرکز، استان آذربایجان غربی 13 مرکز، اردبیل 8 مرکز، اصفهان 23 مرکز، البرز 5 مرکز، ایلام 4 مرکز، بوشهر 7 مرکز، تهران 15 مرکز، چهارمحال و بختیاری 7 مرکز، خراسان جنوبی 12 مرکز، خراسان رضوی 25 مرکز و خراسان شمالی 8 مرکز معین شده است.
همچنین در استان‌های خوزستان 18، زنجان 8، سمنان 8 مرکز، سیستان و بلوچستان 11، فارس 31، قزوین 5، قم 1، کردستان 8، کرمان 20، کرمانشاه 13، کهگیلویه و بویراحمد 6، گلستان 12، گیلان 10، لرستان 7، مازندران 11، مرکزی 12، هرمزگان 8، همدان 8 و یزد 12 مکان مشخص شده است. آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و شبکه قرآن و معارف سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود.

هفت خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «قرائت به سبک استاد طبلاوی و شهادت در راه خدا+ عکس»، «خاطره‌ای از حجت‌الاسلام انصاریان از حج سال ۱۳۵۰ + عکس»، «نقش تربیتی شعر در سیره حضرت زهرا(س)»، «اجتماع یاوران حضرت خدیجه(س) برگزار می‌شود»، «حجت‌الاسلام ذاکر معاون فرهنگی امور مساجد شد»، «برنامه هیئت رزمندگان در ولادت حضرت فاطمه(س)» و «معرفی سه نسخه قرآنی برای تزکیه روح» هستند.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز تعداد شش خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «ششمین همایش بین‌المللی اسوه‌های صبر و مقاومت برگزار می‌‎شود» آورده است: میر سرتیپ دوم ستاد «بهنام پیری» مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان قزوین اظهار کرد: همزمان با میلاد حضرت زهرا(س) و هفته بزرگداشت مقام زن، ششمین همایش بین‌المللی «اسوه‌های صبر و مقاومت» همزمان با سراسر کشور در قزوین نیز برگزار خواهد شد. در این مراسم از «مریم مجتهدزاده» رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس و همسر سید محسن موسوی از دیپلمات‌های ربوده شده در لبنان دعوت به عمل آمده است.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان قزوین با اشاره به اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره تبیین نقش مادرانه همسران ایثارگران و شهدا و تاسی آنان به الگوی فاطمی و زینبی، جریان‌سازی فرهنگی به منظور پرورش روحیه تکریم ایثارگران در جامعه و به‌ویژه در نسل جدید و ارائه الگوی عملی و دست‌یافتنی از سیره فاطمی است. در این برنامه که با همکاری نیروهای نظامی، انتظامی و دستگاه‌های اجرایی استان برگزار خواهد شد، از ۳۰ مادر و همسر شهید تجلیل می‌شود. در این برنامه علاوه بر برگزاری برنامه‌های شادی همچون مولودی و اجرای گروه سرود ثارالله، از کتاب «گهواره‌های نیلوفری» نیز رونمایی خواهد شد. ششمین همایش بین‌المللی «اسوه‌های صبر و مقاومت» قزوین هشتم اسفند ماه ساعت ۱۰ در سالن اجتماعات ۲۹ فروردین ارتش ۱۶ زرهی قزوین برگزار خواهد شد.
پنج خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «تشییع پیکر آیت الله مومن در قم آغاز شد»، «پیکر آیت‌الله مومن در حرم مطهر حضرت معصومه(س) تدفین شد»، «زائران اربعین از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف شدند»، «مراسم تشییع و تدفین آیت الله محمد مومن » و «جلسات قرآنی را جدی بگیریم» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز تعداد سه خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری به بازتاب یادداشت رحیم خاکی، قاری بین‌المللی قرآن درباره مستند فاخر«عقیق» پرداخته است. خاکی ضمن قدردانی از شبکه قرآن و معارف سیما بابت این مستند، آن را ثبت تاریخ شفاهی تصویری جامعه قرآنی دانسته است.
دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «طرح اسوه از نوجوانان قاری می‌سازد/ قرائت قرآن به تنهایی اصل نیست» و «کرسی‌های نفحات ویژه ولادت حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود» هستند.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز تعداد سه خبر با عناوین «مومنِ پارسا»، «پیکر آیت الله مومن در قم به خاک سپرده شد» و «رکورد گران‌ترین اثر فروخته شده در حراج ایران شکست» منتشر کرده است.

ایبنا

سه خبر صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران در روز جاری شامل «شمارگان گلبرگ زندگی به مرز 500 هزار نسخه رسید»، «مستدرك الوسايل؛ اثری با 23 هزار روایت در جهت تکمیل وسائل الشیعه» و «شنیدن آیات قرآن به زیبایی شنیدن نوای کلیساست» هستند.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز تا ساعت 15:30 صرفاً یک خبر با عنوان «عالم بی عمل مباش» منتشر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تعداد هشت خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «اجتماع عظیم حوزه و گام دوم انقلاب در حرم امام(ره) برگزار می‌شود» آورده است: اجتماع عظیم حوزویان با عنوان «حوزه و گام دوم انقلاب اسلامی» مقارن با صدور فرمان منشور روحانیت امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در این گردهمایی سخنرانی خواهد کرد. این اجتماع عظیم یکشنبه ۵ اسفندماه ۱۳۹۷ از ساعت ۸:۳۰ صبح در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
هفت خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «زمان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن اعلام شد»، «حجت الاسلام ذاکر به معاونت فرهنگی امور مساجد منصوب شد»، «آیا در زمان حکومت امام علی (ع) حجاب اجباری بوده است؟ + فیلم»، «انقلاب اسلامی سرآغاز عصر جدیدی است/ غایت انقلاب در گام دوم»، «کرسی های نفحات ویژه ولادت حضرت زهرا (س)»، «تمام شعبه‌های هیئت رزمندگان اسلام مشغول رسیدگی به پویش نان شب هستند» و «حدیث امام صادق(ع) درباره میانه روی» هستند.

روزنامه کیهان

صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز گزارشی با عنوان «نگاه مترقی و نوانديشانه امام خميني(ره) به دین و حکومت» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: موضوع ولايت فقيه در تفكر شيعه موضوع بديع و يا شاذي نيست و اصل ولايت فقيه فارغ از حدود و اختيارات آن، در واقع در ميان علماي شيعه و در ميان ادوار فقه شيعه موضوعي مطرح بوده است و در اصل ولايت داشتن فقيه و نيابت فقيه عادل از امام معصوم (ع) في‌الجمله اتفاق دارند[9] و عده‌اي درباره آن ادعا اجماع كرده‌اند، چنانكه آيت الله جوادي آملي فرمودند: كاري كه امام خميني(ره) كرد، اين بود كه بحث ولايت فقيه مظلوم را از قلمرو فقه بيرون آورد و به جايگاه اصلي‌اش كه مسئله كلامي است نشاند. آنگاه با براهين عقلي و كلامي اين مسئله را شكوفا كرد و سراسر فقه را در تابش شعاع آن قرار داد. امام خميني(ره) در حوزة فقه، مخصوصاً فقه سياسي و فقه اجتماعي حركت جديدي را آغاز كردند، با احياء و بسط و تبيين و تشريح نظرية ولايت فقيه، عملاً مؤسس فقه سياسي اجتماعي جديدي شدند و يك تحول علمي را پي ريزي و عملاً نقش مؤسس را ايفا كردند. كاركرد تحولي كه ايشان در نگرش فقه و مخصوصاً فقه سياسي، اجتماعي پديد آوردند و آرايي كه در حوزة انديشه سياسي مطرح كردند، براندازي ديكتاتوري شاه و همچنين طرد ماركسيسم سياسي و ارائه نظريه مردم‌سالاري ديني بود.

دیگر اخبار مهم این صفحه در روز جاری شامل «گام‌هایی برای نهادینه شدن فرهنگ آزاداندیشی در حوزه»، «مکر عقوبت»، «استدراج سنت هلاکت در قالب نعمت» و «تفاوت مکر خدا با مکر بنده» هستند.

انتهای پیام

 

 

نظر شما