شناسهٔ خبر: 31346775 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

جوانان آینده‌ساز | بخش اول؛

یادداشت | بسامد کلیدواژه "جوانان" در سخنان رهبر انقلاب

سال 97 را می توان، سال حمایت مداوم و تذکر به مسئولان درباره جوانان از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، جوانان در برهه‌های زمانی از گذشته تا امروز همواره موتور محرکه پویش ها و انقلاب ها بوده اند. جوانان با تمامی شور و نشاطی که دارند می توانند کارهای بزرگی که برای عده ای نشدنی است برآورده کنند.

در قرآن کریم درباره جوانان و پیروی آنان و میزان پذیرش و قدرت پیش برندگی حرف حق و به اهتزاز درآوردن پرچم دین الهی مشهود است حتی تا آنجا که جوانی پیامبران و مبارزه آن بزرگواران در ایام جوانی به صراحت در قرآن کریم ذکر شده است. حضرت ابراهیم(علیه السلام) با شهامت و شجاعت کامل در مقابل بت پرستان ایستاد و بت ها را شکست. خداوند متعال در این باره می فرماید:

قالُوا سَمِعْنا فَتًی یَذْکُرُهُمْ یُقالُ لَهُ إِبْراهِیمُ، (گروهی) گفتند: شنیدیم جوانی از (مخالفت با) بت ها سخن می گفت که او را ابراهیم می گویند.

حضرت داود(علیه السلام) نیز با شجاعت و شهامت و تکیه بر ایمان به خدا با ظالمی به نام جالود که بسیار قوی بود به مبارزه پرداخت و او را شکست داد.

جوانانی که مولفه های ایمان و تقوا را دارا هستند پیشبرنده حرکت نظام الهی و حکومت عدل او هستند. در زمان ظهور امام زمان(علیه السلام) و حکومت آن حضرت، جوانان نقش مؤثری دارند و از جایگاه ویژه ای برخوردار خواهند بود؛ چنان که حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: اکثر یاران امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جوانان هستند.

در گام دوم در طلیعه پنجم انقلاب اسلامی جوانان نسل سوم و چهارم همانند دو نسل پیش خود همواره پیشتاز نظام سازی هستند. چشم امید به حکومت داری جوانان در دهه پنجم یکی از نکات مهم رهبرمعظم انقلاب اسلامی در گام دوم خطاب به جوانان است.

در این نوشتار خطاب رهبر معظم انقلاب به جوانان در اول سال 1397 تا پایان بهمن ماه است.

امسال را می توان به جد، سال حمایت مداوم و تذکر به مسئولین درباره جوانان از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی برشمرد، به طوری که در بیانیه گام دوم ایشان، 41 بار لفظ جوانان تکرار شده است.

ظرفیت های پنهان جوانان

استفاده از تمام ظرفیت های انسانی راه پیشرفت و سعادت را هموار می کند. وقتی فردی به جهت جانبازی یا معلولیت برخی از ظرفیت های کاری را ندارد، ظرفیت های پنهان دیگر خود را به رخ جهانیان می کشد. رهبرمعظم انقلاب جوانان را به این توصیه فرمودند و گفتند: همه‌ی ما به‌ویژه جوانان باید از قهرمانی جانبازان و معلولان، درس بگیریم و از ظرفیت‌های پنهان خود استفاده کنیم تا بتوانیم به پیشرفت و سعادت دنیا و آخرت دست بیابیم.

از خودگذشتگی، خصلت جوانان

جوانی سن آرزوهاست و علاقه جوان به رسیدن به آروزهایش،‌ او را به تحرک وا می دارد. رهبر معظم انقلاب این خصلت مهم در جوانان را گوشزد می کنند و می گویند: چه کسی از جان خودش میگذرد؟ ما مردم معمولی دنیا برای یک نفع کوچک،حاضریم کار خلاف هم انجام بدهیم، آن‌وقت اینها آمدند از عزیزترین شیئی که برای یک انسان وجود دارد -یعنی عمرش، جانش- گذشتند برای خدا؛ در سنین جوانی، در وقتی‌که شهوات در انسان قوی است، در وقتی‌که آرزوها در انسان قوی است، پا روی این آرزوها گذاشتند، پا روی راحتی و آسایش جسمی گذاشتند و حرکت کردند در راه خدای متعال و جان خودشان را دادند.

استقلال طلبی جوان همیشگی است

«دلم میخواهد به این نکته شما جوانان عزیز درست توجّه کنید -[چون] کارهای آینده‌ی این کشور دست شماها است، به اینها باید توجّه کنید. قدرت آمریکا و اقتدار و هیمنه‌ی آمریکا در دنیا رو به افول و رو به زوال است؛ در طول سالها دائماً‌ دارد کم میشود. آمریکای امروز از آمریکای چهل سال قبل که انقلاب پیروز شد، بمراتب ضعیف‌تر است؛ قدرت آمریکا رو به افول است؛ نکته‌ی مهم این است.

یکی از مظاهر شکست آمریکا این است که نتوانسته بر روحیه‌ی استقلال‌طلبی در ملّت ما و بر روی جوانان ما اثر بگذارد. شما ببینید، امروز احساسات جوانان و نوجوانان عزیز ما در سرتاسر کشور احساسات استقلال‌طلبانه است. بعضی‌ها حتّی به مبانی دینی هم خیلی پابند نیستند امّا نسبت به تسلّط بیگانه احساس مقاومت میکنند؛ این نشان‌دهنده‌ی این است که آمریکا با این همه تبلیغات، با این همه تلاشی که انجام داده است، با این امپراتوری خبری و رسانه‌ای که در دنیا راه انداخته، نتوانسته روی نسل جوان کشور ما اثر بگذارد؛ روحیه‌ی مقاومت آنها را و استقلال‌طلبی آنها را نتوانسته ضعیف کند و از بین ببرد.»

جوانان، پیشتاز عرصه جهاد

جمعیت حدود چهل میلیونی جوان ایرانی به شدت برای دشمن خطرناک است. این حجم از جمعیت جوانان به خاطر موج فرزندآوری دهه شصت امروزه به ثمر نشسته است و این را باید قدر دانست و چراغ راه جوانان آینده کرد.

رهبرمعظم انقلاب اسلامی پیرامون روحیه جهاد در جوانان فرمودند: دشمن بعضی از این چیزها را از چشم ما میدانند؛ میگویند این به‌خاطر حرکت جوانان ایرانی است. تهدید هم میکنند ما را، تهدید میکنند که چرا جوانهای فلان کشور به نیروهای ما حمله کردند؟ یعنی این واقعاً از آن حرفهای عجیب و غریب [است]! پیغام میدهند که جوانهای فلان کشور همسایه‌ی شما اگر چنانچه به نیروهای ما حمله بکنند یا به افراد طرف‌دار ما حمله کنند، ما شما را مقصّر میدانیم! خب شما غلط میکنید ما را مقصّر میدانید.

همچون نسل اول انقلاب مقاوم

جوانان نسل سوم و چهارم گرچه انقلاب را ندیدند اما مانند آیه‌های قرآن کریم به حرکت انقلاب و هدف غایی آن یعنی تشکیل حکومت عدل الهی ایمان دارند. حضرت آقا درباره انگیزه و ایستادگی نسل امروز جوان فرمودند: امروز صدها گروه، گروه‌های فعّال از جوانهای خوش‌فکر -چه دانشجویان دانشگاهی، چه دانش‌آموختگان- مشغول کارهای مهمّی در سطح کشورند.

بِجد این را من عرض میکنم -چون مشاهده میکنم- که امروز جوانهای ما از لحاظ انگیزه‌ی ایستادگی و مقاومت از جوان نسل اوّل انقلاب اگر جلوتر نباشند، عقب‌تر نیستند؛ امروز این را انسان دارد بدرستی مشاهده میکند. مخصوص جوانهای ما هم نیست، این بتدریج در بین جوانهای کشورهای دیگر هم تا آنجایی که ما اطّلاع داریم، رسوخ پیدا کرده است.

به فکر وزیر و وکیل شدن نیستند

«اینکه عرض کردم «صدها گروه جوان»، این یک واقعیّتی است. بنده بعضی را از نزدیک می‌شناسم، بعضی را از دور می‌شناسم؛ جوانهای جدّی، فعّال، خوش‌استعداد، مبتکر، با همّتهای بلند مشغول کارند، مشغول تلاشند در زمینه‌های گوناگون؛ زمینه‌های فکری، زمینه‌های عملی، زمینه‌های علمی، زمینه‌های فنّاوری؛ نه به فکر رئیس شدنند، نه به فکر مدیر شدنند، نه به فکر وزیر و وکیل شدنند؛ دارند کار میکنند؛ امروز این‌جوری است. این یک پدیده‌ی مبارکی است که امروز در کشور ما وجود دارد؛ و این ادامه پیدا خواهد کرد.»

جریان مقاومت حق جوانان است

ظهور و بروز جوانان مسلمان منطقه در دفاع از حریم آل الله و مبارزه با غده سرطانی در منطقه، جبهه مقاومت را بیش از پیش قدرتمند کرده است. رهبرمعظم انقلاب به عنوان استراتژیست این نظریه می فرمایند: نظریّه‌ی مقاومت در مقابلِ دشمنِ قوی‌پنجه را تبلیغ کنید، ترویج کنید. بعضی تصوّر نکنند که چون دشمن بمب دارد، موشک دارد، دستگاه‌های تبلیغاتی دارد و از این قبیل، ما عقب‌‌نشینی [کنیم]؛ نخیر، نظریّه‌ی مقاومت، یک نظریّه‌ی اصیل و درست است؛شما جوانها خیلی خوب میتوانید این نظریّه‌ی مقاومت را تبیین کنید؛ هم در بین خودتان و هم محیطی که در آنجا قرار دارید و هم حتّی در ارتباط با کشورهای دیگر و جوانهای دیگر.

از لحاظ عملی، جریان مقاومت را ما حقّ جوانها میدانیم؛ جوانهای عراق، جوانهای سوریه، جوانهای لبنان، جوانهایی در شمال آفریقا، جوانهایی در مناطق شبه‌قارّه و اطراف آنها، یک مشت جوانهایی هستند که در مقابل آمریکا مقاومت میکنند، ایستاده‌اند؛ حقّ اینها است، ما حقّ اینها میدانیم؛ تقویت این جریانها به‌معنای تقویت نظریّه‌ی مقاومت است./829/ی702/س

محمدمهدی مرادی

نظر شما