شناسهٔ خبر: 31346747 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در ۱۵ سال گذشته؛

افزایش ۱۰ برابری صادرات ایران

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران: ایران در ۱۵ سال گذشته افزایش هزار درصدی (۱۰ برابری) در صادرات داشته است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ محمدرضا مودودی در حاشیه دومین نمایشگاه و همایش بین المللی صنعت نمایشگاهی در نمایشگاه بین المللی تهران در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران در ۱۵ سال گذشته رشد هزار درصدی (۱۰ برابری) در صادرات را تجربه کرده است البته هنوز آنطور که باید زیرساخت‌های لازم در عرصه تولید و تجارت ایجاد نشده است.

مودودی افزود: ایران در حوزه صادرات، کشوری جوان به شمار می‌رود و از ۱۵ سال پیش به صورت جدی وارد عرصه صادرات شده است ضمن اینکه به همان میزان صنعت نمایشگاهی ما نیز همپای تجارت خارجی شکل گرفته است.

وی گفت: اکنون ۲ دهه است که به صورت جدی وارد بحث نمایشگاهی شده ایم و از ۱۵ سال پیش به صورت تخصصی در آن ورود کرده ایم؛ بر این اساس صنعت نمایشگاهی نیازمند زمان و فرصت برای شکوفایی است.

مودودی افزود: توسعه این صنعت و بخش تجارت نیازمند زیرساخت‌هایی از قبیل ارتباط با جهان و امکان مبادله پول و کالا است و اگر چنین بستری فراهم نباشد صنعت نمایشگاهی در میان چهار دیواری داخل کشور محدود می‌شود.

وی گفت: ایران نوزدهمین بازار بزرگ جهان بوده و اساس از جذابیت بالایی برای خارجی‌ها برخوردار است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران افزود: کمتر از ۵۰۰ قلم کالای صادراتی با ارزش صادرات سالیانه ۱۰ میلیون دلار در کشور وجود دارد و به همان نسبت کمتر از ۵۰۰ شرکت صادر کننده در این محدوده صادراتی داریم که برای بین‌المللی شدن محدودیت‌های زیادی پیش رو دارند.

وی گفت: در سال‌های گذشته توانستیم مراکز تجاری را خارج از کشور نظیر بغداد طراحی کنیم که تبدیل به نمایشگاه دائمی شده و به طور دائم در آنجا نمایشگاه برگزار می‌شود.

مودودی افزود: چنین رویکردی را در سایر کشور‌های همسایه از جمله در عمان، ترکیه، روسیه، کشور‌های سی. آی. اس و قطر دنبال می‌کنیم و درخواست‌هایی همانند الگوی عراق وجود دارد.

وی گفت: هر چه تعداد صادرکنندگان و تنوع اقلام صادراتی را افزایش دهیم نیاز به بین المللی شدن و حضور در بازار‌های جهانی افزایش خواهد یافت.

مودودی افزود: برخی ایرانیان حاضر در خارج از کشور نیز علاقه‌مند فعالیت‌های تجاری هستند و برای ایجاد مراکز تجاری و نمایشگاهی تقاضا دارند؛ ما اعلام می‌کنیم که از همه فعالیت که از ظرفیت لازم برای معرفی برند جمهوری اسلامی برخوردار بوده و اعتبار و آبرو برای کشور به ارمغان بیاورند حمایت می‌کنیم از این رو بخشی از مشوق‌های صادراتی به این افراد اختصاص داده شده است.

وی درباره رکود در اجرای نمایشگاه‌های بین المللی در خارج از کشور گفت: همه نمایشگاه‌هایی که در سال ۹۷ با مجوز سازمان توسعه تجارت در خارج کشور برگزار شدند، مشمول دریافت مشوق‌های صادراتی شدند که از جمله آن‌ها نمایشگاه‌های برگزار شده در ازبکستان، روسیه، عراق و کشور‌های مشتر المنافع (CIS) است.

مودودی افزود: پارسال و در زمان تصویب مشوق‌های صادراتی اعلام کردیم که تا سقف ۲۰ میلیون تومان و ۵۰ درصد هزینه‌های شرکت کنندگان در نمایشگاه خارجی پرداخت می‌شود، اما با افزایش نرخ ارز، این اعداد رشد کردند در عین حال نمی‌توانستیم خلاف مصوبه دولت عمل کرده و این ۲۰ میلیون تومان را تغییر دهیم، اما برای سال آینده به دنبال اصلاح این اقدام هستیم.

نظر شما