شناسهٔ خبر: 31346735 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بانک مرکزی با افزایش اعتبار پتروشیمی گچساران موافقت کرد

گچساران- ایرنا- نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری های انجام شده بانک مرکزی ایران با افزایش اعتبار پتروشیمی گچساران به میزان 29 میلیون یورو موافقت کرد.

صاحب‌خبر -

غلامرضا تاجگردون روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: این میزان اعتبار از درخواست های مسئولان پتروشیمی گچساران برای بخش خدمات بود که پس از برگزاری جلسات متعدد با مسئولان بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و بانک توسعه صادرات تحقق یافت.
وی بیان کرد:عملیات ساخت این کارخانه 60درصد پیشرفت فیزیکی دارد و درصورت بهره برداری از آن بیش از 2 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌شود.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از بهره برداری از این طرح صنعتی، سالانه یک میلیون تن اتیلن تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی خواهد شد.
وی ابراز داشت: با راه اندازی کارخانه پتروشیمی گچساران خوراک پتروشیمی‌های خط دنا شامل بروجن، دهدشت، ممسنی و کازرون تأمین خواهد شد.
کارخانه پتروشیمی گچساران در زمینی به مساحت 157 هکتار در دست ساخت است.
آبان ماه سال 1381 به‌منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته غرب کشور، طرح احداث خط لوله سراسری اتیلن غرب در هیات دولت تصویب شد.
در سال‌های ابتدایی اجرای عملیات اجرایی این طرح کمبود اعتبار و پس از آن تحریم‌ها مشکلات باعث کندی احداث کارخانه پتروشیمی گچساران شد اما در سال‌های اخیر با پیگیری‌های نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی و کشوری عملیات اجرایی این طرح مهم اقتصادی سرعت مطلوبی گرفت.
هدف از احداث طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی‌های چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون است.
محصول اتیلن گرید پلیمری تولیدی در پتروشیمی گچساران به طول تقریبی 700 کیلومتر به‌عنوان خوراک 4 پتروشیمی زیرمجموعه این شرکت انتقال می‌یابد.
شهرستان نفتخیز گچساران با 124 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/6110

نظر شما