شناسهٔ خبر: 31346668 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلاش آمریکا و روسیه برای خروج طالبان از فهرست سیاه

تهران- ایرنا- منابع خبری افغانستان اعلام کردند که آمریکا و روسیه به دنبال خروج طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل هستند تا این افراد بتوانند برای ادامه گفت و گو های صلح به خارج از این کشور سفر کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا شماری از اعضای هیئت گفت‌وگو کننده طالبان در فهرست سیاه سازمان ملل متحد و آمریکا قرار دارند که به‌موجب آن نمی‌توانند به کشورها سفر کنند.
شبکه تلویزیونی افغانستان روز شنبه اعلام کرد که برنامه معافیت اعضای مذاکره کنندگان گروه طالبان بعد از دیدار زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در افغانستان با ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور صلح افغانستان در دستور کار قرار گرفته است.
به دنبال حضور 10 نماینده طالبان در نشست دو هفته پیش مسکو، دولت افغانستان به سازمان ملل متحد در این باره شکایت کرد.
قرار بود این هیئت طالبان، دوشنبه هفته پیش به پاکستان بروند و با نمایندگان امریکا دیدار کنند، اما دولت افغانستان بازهم به سازمان ملل شکایت کرد و در نتیجه این نشست برگزار نشد.
زلمای خلیل زاد می‌گوید که وی در باره ایجاد یک تیم همه‌شمول و ملی افغان‌ها برای پیشبرد روند صلح نیز با کابلوف گفت‌وگو کرده است.
علاوه براین، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، بار دیگر در دیدارش با فرستاده روسیه برای افغانستان تأکید کرده است که باید توافق نهایی صلح ضمانت کننده این باشد که افغانستان بار دیگر مرکز تروریسم بین‌المللی نشود و تروریست‌ها از خاک افغانستان کشورهای دیگر را مورد هدف قرار ندهند.
به گفته خلیل زاد، ما همچنان توافق کردیم که در توافق نهایی ضمانت شود که خاک افغانستان هیچ‌گاه از طرف تروریست‌های بین‌المللی علیه کشورهای دیگر استفاده نخواهد شد.
آساق**9473**1663**

نظر شما