شناسهٔ خبر: 31346664 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اردوغان: امنیت و صلح در اروپا از فداکاری ترکیه است

رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید، به لطف فداکاری‌های ما، امروز ملت‌های اروپایی در امنیت و صلح زندگی می‌کنند ولی ما تا ابد قصد نداریم از این فداکاری‌ها کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزای فارس، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید کشورهای اروپایی امنیت و ثباتشان را مدیون این کشور هستند.

اردوغان که شنبه (چهارم اسفند) در شهر «قهرمان ماراش» واقع در جنوب ترکیه سخنرانی می‌کرد گفت: «به فضل فداکاری‌های ترکیه و ملت آن امروز ملت‌های اروپایی در امنیت و صلح زندگی می‌کنند ولی ما تا ابد قصد نداریم از این فداکاری‌ها کنیم».

منظور رئیس جمهوری ترکیه از «فداکاری» پناه دادن این کشور به بیش از چهار میلیون آواره سوری است که از آغاز بحران و جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱، به ترکیه مهاجرت کرده‌اند. آنکارا همواره از حضور این تعداد سوری در خاک خود به عنوان اهرم فشار برای اتحادیه اروپا و دریافت کمک‌های مالی از این اتحادیه استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان در مورد اقدامات کشورش در شمال سوریه نیز مدعی شد که تنها در مناطق امنی که ترکیه در «عفرین، جرابلس و ادلب» ایجاد کرده، آوارگان سوری حاضر به بازگشت به سوریه و اسکان در این مناطق شده‌اند.

رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید که نزدیک به ۳۱۱ هزار آواره سوری به سه منطقه یاد شده بازگشته‌اند. اردوغان همچنین پیشنهاد داد منطقه ادلب که در دست گروه‌های تروریستی و معارض است، به کل به منطقه امنی تبدیل شود.

او در این ارتباط گفت: «با روسیه و ایران در این مورد در حال گفت‌وگو و رایزنی هستیم و گام مهمی در این راستا برداشته‌ایم».

استان ادلب که مطابق آخرین آمار اعلام شده از سوی روس‌ها ۹۰ درصد آن در اشغال تروریست‌های جبهه النصره (شاخه سوری القاعده) است، بر اساس خروجی نشست آستانه چهارم جزو مناطق کاهش تنش بوده است. به این معنا که ارتش سوریه و متحدان آن حق انجام عملیات نظامی در این مناطق را ندارد.

با این حال توافق آستانه، داعش و جبهه النصره را مستثنی می‌کند و دست دمشق و متحدان آن را برای انجام عملیات نظامی علیه تروریست‌ها تحت امر این دو گروهک باز می‌گذارد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین ابراز امیدواری کرد که با همکاری متحدانش منطقه امنی در شمال شرقی سوریه ایجاد شود.

اردوغان گفت: «در صورتی که این طرح عملی نشود ما مصمم به ایجاد این منطقه با استفاده از امکانات ویژه خود، تحت هر شرایطی خواهیم بود».

او با پیش کشیدن اوضاع شهر منبج سوریه گفت که ما خواهان بازگرداندن این شهر به صاحبان اصلی آن هستیم. او مدعی شد که دستکم نیم میلیون سوری منتظر این هستند که ترکیه منطقه امنی در این شهر جهت بازگشت آن‌ها ایجاد کند.

ترکیه طی ماه‌های گذشته و همزمان با تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه اعلام کرده قصد انجام عملیات نظامی علیه شبه نظامیان کرد سوری دارد. با این حال، این عملیات به دلیل مخالفت کشورهای منطقه به تعویق افتاده است.

انتهای پیام/م

 

نظر شما