شناسهٔ خبر: 31346558 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای مازندران مطرح کرد

ضرورت گره‌خوردن دانشگاه فنی و حرفه‌ای مازندران به مجمع خیران

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای مازندران با اشاره به تحصیل 15 هزار دانشجو در این دانشگاه گفت: باوجود ظرفیت‌ها و امکانات موجود اما مشکلات مالی فراوانی داریم و به دنبال این هستیم که دانشگاه فنی و حرفه‌ای به مجمع خیران استان گره بخورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، امیر حیاتی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران مازندران که به مناسبت گرامی‌داشت پنجم اسفندماه زادروز حکیم خواجه نصیرالدین طوسی روز مهندس در دانشکده امام محمدباقر(ع) ساری برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای مازندران یک مرکز آموزشی نوپاست که از سال 90 تاسیس شد، در این مدت سعی کردیم در هدایت تحصیلی دانشجویان نقش داشته باشیم، به‌دنبال اساتید مجرب بودیم و صلاحیت عملکردی آنها برای ما مهم بود به همین دلیل می‌توانیم مسؤولیت‌پذیری را از شاخصه‌های بارز این دانشگاه عنوان کنیم.

وی افزود: در سال 96 روزآمدی کارگاه‌های زیرمجموعه دانشگاه را آغاز کردیم و تاکنون 70 درصد آنها به‌روزرسانی شده‌اند، البته مشکلاتی وجود دارد که نیاز به کمک است تا به مرور زمان رفع شوند. 

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای مازندران با اعلام اینکه 60 آزمایشگاه، 70 کارگاه و 37 سایت کامپیوتر در واحدهای زیرمجموعه این دانشگاه داریم، گفت: باوجود تجهیزات موجود اما هنوز در ابتدای راه هستیم و نیاز به کمک خیران و همکاری‌های بین‌بخشی است، به‌عنوان نمونه اگر 500 میلیون تومان برای ساخت سوله در دانشگاه کمک بشود 1200 مترمربع به فضای کارگاهی اضافه می‌شود.

* دانشگاه فنی و حرفه‌ای به مجمع خیران گره بخورد

این مسؤول با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای مازندران شامل 446 هزار و 919 مترمربع مستحداث و 112 هزار و 279 هزار مترمربع بنای ساخته‌شده در سطح استان است، اظهار کرد: مشکلات مالی فراوانی داریم به‌دنبال این هستیم که دانشگاه ما به مجمع خیران گره بخورد تا کارهای عمده را ایجاد کنیم، کمک به این دانشگاه کمک به اشتغال جوانان و آینده‌سازان کشور و یک سرمایه‌گذاری پایدار و ارزشمند است.

وی ادامه داد: 40 تا 50 درصد دانشجویان فنی و حرفه‌ای افرادی علاقه‌مند و مستعد اما در سطح پایین و متوسط مالی هستند اگر نظام مالی به سمتی برود که این افراد حمایت شوند و به این مجموعه گسترده کمک بشود مطمئن هستیم که حداقل 80 درصد فارغ‌التحصیلان مراکز مربوطه این دانشگاه، وارد بازار کار می‌شوند.

حیاتی با اشاره به گستردگی مشاغل بیان کرد: هنوز اطلس مشاغل در کشور نداریم، در آینده مشاغل جدیدی وارد می‌شوند و این می‌طلبد دانشگاه‌هایی مانند فنی و حرفه‌ای حمایت شوند.

این عضو هیأت علمی گفت: بسیاری از خانواده‌ها به‌دنبال رشته‌های نظری هستند اما بازار کار به‌سختی فراهم می‌شود، لذا پیشنهاد می‌کنیم که اگر دانش‌آموزان علاقه‌ای به فعالیت‌های عملی دارند به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای که بازار کار آماده‌ای دارند وارد شوند و حتی پیش از آن، دعوت می‌کنیم که از امکانات و ظرفیت‌های کارگاهی و آموزشی این مراکز بازدید کنند.

* دست‌ساخته‌های دانشجویان فنی و حرفه‌ای به بازار مجازی می‌آید

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره برگزاری نمایشگاه‌های سالانه با هدف معرفی فعالیت‌های دانشجویان یا اعزام آنها به نمایشگاه‌های مختلف اظهار کرد: سالانه نمایشگاه‌هایی در سطح استانی و شهرستانی و ملی داریم، دانشجویان استقبال خوبی دارند، از طرح‌های نو و با قابلیت تجاری‌سازی حمایت می‌کنیم، همکاری خوبی نیز بین دانشگاه با پارک علم و فناوری وجود دارد.

این مسؤول ادامه داد: برای نخستین‌بار حاصل دست‌ساخته‌های دانشجویان را در بازار مجازی ارائه خواهیم داد، این بازار با مجوز رسمی فعالیت خواهد داشت و محصولات خوبی در آن ارائه خواهد شد.

* دانشجویان فنی و حرفه‌ای در بخش استحکام بنا وارد شدند

حیاتی از همکاری با سپاه استان در بحث خدمات ساختمانی و عمرانی گفت و اینکه تعامل سازنده‌ای با گروه عمران وجود دارد و دانشجویان ما در حوزه استحکام بنا ورود پیدا کردند و در قالب گروه‌های مختلف فعالیت دارند.

وی بیان کرد: وسایل لازم برای امور بین‌الملل را داریم و با سازمان مرکزی برای 200 نفر آماده ارائه خدمات‌رسانی هستیم که بسترسازی صورت بگیرد و از کشورهای همسایه وارد کشور و استان شوند، این مهم یکی از راه‌های کسب درآمد برای دانشگاه است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای مازندران گفت: هر چند پیشینه خوبی از ارتباط بین صنعت و دانشگاه در کشور وجود ندارد اما دورنمای قابل قبولی را برای آن متصور هستیم.

حیاتی با اعلام اینکه در بخش خدمات رفاهی کارهای خوبی انجام گرفت؛ سلف سرویس، نمازخانه و خوابگاه‌های مناسبی ساخته شده است، افزود: اما با این حال نیاز به توجه ویژه داریم، خوابگاه‌های ما نیاز به وسایل سرمایشی دارند که برای هر اتاق مجبور می‌شویم به‌نوبت اسپلیت خریداری و نصب کنیم، بنابراین نیاز به ورود خیران است و پیشاپیش سپاسگزار نگاه پُرمهرشان هستیم.

* نیازمند همکاری خیران برای اتمام پروژه‌های آموزشی و کارگاهی هستیم

«ولی قربانی» مشاور پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای مازندران گفت: در بخش تجهیز کارگاه در حال راه‌اندازی مراکز رشد هستیم تا در حوزه‌های کسب و کارهای کوچک موفق عمل کنیم و دانشجویان وارد بازار کار شوند.

«هادی کاظمی» معاون اداری مالی دانشگاه فنی و حرفه‌ای مازندران بیان کرد: در سطح استان پروژه‌های نیمه‌تمامی داریم که زیرپوشش این دانشگاه است، منابع دولتی با محدودیت مواجه است و نیاز به همکاری خیران داریم، اگر خیران کمک بکنند و تا 50 درصد ساخت پروژه‌ها را متقبل شوند نیمی دیگر از سوی دانشگاه هزینه می‌شود، اکنون در رامسر، بابل، محمودآباد، ساری و چند شهر دیگر فضاهای نیمه‌تمام داریم.

* 20 درصد دانشجویان فنی و حرفه‌ای دختران هستند

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای مازندران گفت: حدود 15 هزار دانشجوی فنی و حرفه‌ای  در 12 مرکز و در 7 شهرستان مازندران مشغول تحصیل هستند، 20 درصد دانشجویان را دختران تشکیل می‌دهند.

«حسن نبی‌پور» ادامه داد: واحد ستادی استان دانشگاه در دانشکده امام محمدباقر(ع) ساری است که به‌تنهایی 2 هزار و 800 دانشجو در این مرکز تحصیل می‌کنند که حداقل هزار نفر آنها بومی و بقیه غیربومی هستند.

معاون آموزشی پرورشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای مازندران اظهار کرد: 45 رشته کاردانی و 30 رشته کارشناسی ناپیوسته در این دانشگاه تدریس می‌شود.

* دانشگاه فنی و حرفه‌ای مازندران 15 هزار دانشجو دارد

«زینب جعفریان» اظهار کرد: برای رشته‌های جدید نیز دو آیتم نوین‌بودن و داشتن بازار کار برای ما مهم است زیرا قرار است در دانشگاه افرادی تربیت شوند که پس از پایان دوره وارد بازار کار شوند.

وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای مازندران در سطح استان دارای 9 مجموعه برادران و سه مجموعه خواهران است، حدود 15 هزار دانشجو، هزار و 400 استاد و 50 هیأت علمی دارد.

به گزارش فارس، در پایان این نشست جمعی از خبرنگاران از دو کارگاه فنی دانشکده فنی و حرفه‌ای ساری بازدید کردند و با کارکرد دستگاه‌های موجود آشنا شدند، به نظر می‌رسد با فعال‌شدن حلقه صنعت و دانشگاه می‌توانیم آینده روشنی را برای این‌دو بازوی توانمند در  کسب و کار استان شاهد باشیم.

انتهای پیام/ 86001/ج

نظر شما