شناسهٔ خبر: 31346046 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کارنامه گروهک تروریستی جیش‌العدل | ۶ سال جنایت

همشهری آنلاین: گروهک تروریستی موسوم به جیش العدل وابسته به القاعده از ۶ سال پیش تاکنون با ادعای دفاع از حقوق اهل سنت سیستان و بلوچستان دست به جنایات متعدد زده به طوری که تنها امسال با انجام حداقل ۱۴ عملیات تروریستی کور خون ۴۰ شهروند شیعه و سنی را بر زمین ریخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مردم مرزدار سیستان و بلوچستان از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون خاطره‌های تلخی از دشمنی‌ها و جنایات نوکران و مزدوران استکبار داشته و هیچ گاه در عزم و اراده آنان برای دفاع از کیان میهن و دستاوردهای نظام اسلامی خللی وارد نشده است.

مردم شیعه و سنی این استان از حدود ۱۲ سال پیش خاطرات تلخ و گزنده‌ای از جنایات گروهک‌های تروریستی را در دفتر دلاوری‌ها و پایداری‌های خود ثبت کرده اند. بیشتر این خاطرات تلخ و اتفاقات جان گداز از زمانی شروع شد که شروری به نام عبدالمالک ریگی به همراه گروهک خود موسوم به جندالله به انجام جنایات غیر انسانی و ناجوانمردانه دست زد و هر بار تعداد زیادی از مردم بی‌گناه شیعه و سنی این استان را قربانی اهداف شوم خود و اربابان مستکبر و ظالم خویش کرد.

پس از دستگیری عبدالمالک ریگی و برادرش عبدالحمید و هلاکت تعدادی از سرکردگان گروهک جندالله در ایران و پاکستان، باقی مانده گروهک تروریستی وی دست از شرارت برنداشتند و از حدود شش سال پیش تا کنون در قالب گروهک جیش العدل وابسته به القاعده در گوشه و کنار این استان با استفاده از خاک کشور پاکستان به انجام برخی اقدام‌های کور تروریستی می‌پردازند. افزایش قابل توجه اقدامات تروریستی این گروهک در سیستان و بلوچستان در سال جاری در حالی اتفاق افتاده که این استان در کانون توجه دولتمردان قرار گرفته و چرخ توسعه و پیشرفت نیز در حال چرخیدن است.

فعالیت این گروهک‌های تروریستی هدفی جز ناامن سازی جنوب شرق ایران نداشته و ندارد چرا که ناامنی موقعیت خوبی را برای جولان این گروهک‌ها فراهم می کند. همان گونه که ناامنی در خاک کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان سبب قدرت یافتن و آزادی عمل این گروهک‌ها می شود. اما خوشبختانه این هدف در ایران برای این گروهک‌های تروریستی محقق نشد و اقدامات و تدابیر امنیتی و انتظامی در سیستان و بلوچستان افزایش یافت.

هر چند از نظر روانی انجام این قبیل فعالیت‌ها سبب شد تا چهره این استان در کشور و حتی منطقه مخدوش شود اما بعد از دستگیری عبدالمالک و منهدم شدن گروهکش تلاش‌های فراوانی برای تغییر چهره سیستان و بلوچستان از سوی دولت و نظام انجام و تا حدودی هم موثر واقع شد.

از طرفی تشدید اقدامات امنیتی و انتظامی تا جایی پیش رفت که فعالیت بازماندگان عبدالمالک در قالب گروهک جیش العدل بیشتر معطوف به نقاط صفر مرزی و فرار مجدد به خاک پاکستان شدند.

مخالفت با حکومت جمهوری اسلامی به بهانه آزادی بلوچستان ایران هدف اصلی گروهک تروریستی جیش العدل وابسته به القاعده است. این گروهک که بنا بر دیکته اربابانش از فعالیت ایران در جنگ داخلی سوریه ناراضی است سعی می‌کند تا هر از چند گاهی با ایجاد ناامنی و رقم زدن حادثه ای تروریستی توان و نیروی نظامی ایران را درگیر مرزهای جنوب شرقی کند و بر این هدف خود سرپوشی به نام حمایت از مردم بلوچ سیستان و بلوچستان بگذارد حال آنکه مردم بلوچ و اهل سنت این استان بعد از ارتکاب هر جنایت از سوی این گروهک، یک صدا با برادران شیعه خود این اقدامات تروریستی را محکوم می‌کنند.

مانند جدیدترین جنایت این گروهک که حادثه تروریستی جاده خاش - زاهدان و شهادت ۲۷ نفر از سپاهیان مرزبان را رقم زد و شرکت علما و ریش سفیدان طوائف بلوچ در مراسم تشیع پیکر این شهیدان در اصفهان به منزله اعلام برائت قوم بلوچ از این گروهک تروریستی بود.

به گفته یکی از مجروحان این حادثه تروریستی بعد از انفجار اتوبوس نخستین کسانی که به کمک آنان شتافتند برادران اهل سنت سیستان و بلوچستان بودند که بسیار صمیمی و با دلسوزی غیر قابل وصفی مجروحان را منتقل می‌کردند و حتی با یکی دو نفر که در حال فیلم برداری با موبایل بودند با غضب برخورد کرده و گفتند بجای فیلم برداری به زخمی‌ها کمک کنید. وی افزود: بیشتر برادران اهل سنت حاضر در محل به عاملان این حادثه نفرین و ناسزا می‌گفتند.

  • جیش العدل چگونه به وجود آمد؟

به ادعای برخی منابع، این گروه بعد از نابودی گروهک تروریستی جندالله، با سازمان ‌دهی تشکیلاتی‌ تر برخی از اعضای آن، در سال ۲۰۱۳ شروع به فعالیت و اعلام موجودی کرد. جیش العدل وابسته به القاعده از جمله حامیان معارضان در جنگ داخلی سوریه است و یکی از دلایل اقدامات خود علیه جمهوری اسلامی را حمایت از معارضان دولت سوریه اعلام کرده ‌است و خود را مدافع حقوق اهل سنت بلوچستان ایران می‌داند.
پس از معدوم شدن عبدالمالک ریگی و تعدادی از سرکردگان این گروهک، برادرش عبدالرئوف ریگی و تعدادی دیگر از اشرار تروریست در تلاش برای ساماندهی باقیمانده گروهک برآمدند اما خیلی زود به علت اختلافات درون گروهی و تسویه حسابهای داخلی با یکدیگر درگیر و به ۲ شاخه تقسیم شدند و در نهایت گروهی به نام جیش العدل راه انداختند. عبدالرئوف ریگی برادر دیگر مالک گروه النصره راه انداخت.

گروهک انصارالفرقان شاخه گروه تروریستی «جبهه النصره» یکی از بزرگترین تشکل‌های تروریستی منطقه بود که در کنار گروهک‌هایی چون «جیش العدل» در سال‌های گذشته برای ایجاد ناامنی در سیستان و بلوچستان تلاش‌های گسترده‌ای داشته است. سرکرده این گروهک اواخر خردادماه در درگیری با نیروهای سپاه پاسداران به هلاکت رسید و با کشته شدن وی گروهک انصارالفرقان نیز منهدم شد.

تلاش تروریست‌های یادشده پس از دستگیری و اعدام «عبدالمالک ریگی» سرکرده گروهک تروریستی «جندالله» در خردادماه ۱۳۸۹ وسعت یافت تا به زعم خودشان و حامیان آنان نمود پابرجایی چالش‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران از جانب مرزهای شرقی باشد. نقطه آغاز فعالیت‌های جیش العدل سال ۹۱ بود و پس از یک سال این فعالیت‌ها اوج گرفت. شهادت ۱۴ مرزبان ایرانی در آبان ماه ۹۲ و اسارت پنج مرزبان دیگر در بهمن ماه همان سال نقطه عطف شرارت جیش العدل بود. این گروه در فروردین ماه ۹۴ و نیز ششم اردیبهشت امسال به ترتیب هشت و ده مرزبان را به شهادت رساند.

  • یش از ۴۰ نفر در سالجاری به دست جیش العدل شهید شدند

این گروهک از زمان تشکیل تاکنون برای اعلام موجودیت و کسب رضایت اربابان خود هر ازگاهی به پاسگاه‌ها و پایگاه‌های مرزی ایران حمله می‌کند یا از داخل خاک پاکستان پاسگاه‌ها و برجک‌های مرزی ایران را مورد حملات سلاح‌های نیمه سنگین قرار می‌دهد. به طوری که از ابتدای سالجاری حداقل ۹ حمله تروریستی از خاک پاکستان علیه پاسگاه‌های مرزی ایران انجام شده است که در جریان این حملات حداقل ۱۰ نفر از نیروهای انتظامی و نظامی در مرزهای سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند.

در آخرین حمله مرزی این گروهک در مهرماه سالجاری با استفاده از عوامل نفوذی در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی لولکدان میرجاوه ۱۲ نفر از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی را ربودند که خوشبختانه پس از یک ماه ۵ نفر از این مرزبانان آزاد و به وطن بازگشتند. بنا بر اعلام برخی منابع رسمی داخلی هفت مرزبان دیگر نیز هم اینک در سلامت به سر می‌برند.

علاوه بر این، حادثه تروریستی مقر انتظامی چابهار با شهادت یک سرباز بلوچ و یک کادر انتظامی شیعه، انفجار دو بمب صوتی در زاهدان، حمله به پایگاه بسیج نیکشهر و شهادت ۲ نفر از کارکنان سپاه، تیراندازی به بخشداری سرباز و در آخر هم حمله انتحاری به اتوبوس حامل سپاهیان درجاده خاش - زاهدان و شهادت ۲۷ نفر، از دیگر جنایاتی بود که این گروهک تروریستی فقط در سال ۹۷ مرتکب شد.

  • کارنامه سیاه جیش العدل در ۶ سال گذشته

در نخستین شرارت گروهک جیش العدل وابسته به القاعده سوم آبان ۹۲ در پی کمین علیه نیروهای مرزبانی در منطقه سراوان، ۱۴ نفر از نیروهای انتظامی مرزبانی به شهادت رسیدند. پس از آن در بهمن همان سال این گروهک با حمله به پاسگاه مرزی در منطقه جکیگور اقدام به ربایش پنج تن از مرزبانان ایرانی کرد که در این میان گروهبان یکم جمشید دانایی فر پس از ۳۶ روز اسارت در چهارم فروردین ۹۳ توسط گروهک جیش العدل وابسته به القاعده، به شهادت رسید. انتشار خبر شهادت وی که تنها بیست روز از به دنیا آمدن فرزندش گذشته بود، موجی از واکنش‌ها را در میان مردم ایران برانگیخت. اما خوشبختانه چند روز پس از این حادثه تلخ چهار مرزبان دیگر آزاد و به ایران منتقل شدند.

درست یکسال بعد یعنی در فروردین ۹۴ شرارت‌های این گروهک در مرزهای ایران با استفاده از خاک پاکستان ادامه یافت و این بار منجر به شهادت هشت مرزبان دیگر شد. در این حادثه نیروهای مرزبانی نیروی انتظامی در محدوده منطقه «نگور» حدفاصل میل مرزی ۲۳۹ پایین تر از جکیگور در جنوب استان سیستان و بلوچستان در حین گشتزنی متوجه ورود عواملی از نیروهای تروریستی و اشرار شدند که از طریق مرز پاکستان وارد کشور شده بودند و مرزبانان با آنها درگیر می‌شوند. در این درگیری تلفاتی متوجه گروه‌های تروریستی می‌شود اما هشت نفر از نیروهای مرزبانی کشورمان به شهادت می‌رسند.
حمله گروهک تروریستی جیش العدل القاعده به ۱۱ مرزبان ایرانی در مرز میرجاوه در اردیبهشت ۹۶ حادثه تلخ دیگری بود که در آن هر ۱۱ نفر به شهادت رسیدند و باری دیگر مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان را داغدار کرد.

  • تاریخچه حوادث تروریستی در سیستان و بلوچستان

بهمن سال ۸۵ در شهر زاهدان در نتیجه انفجار اتومبیل بمب گذاری شده ۱۱ نفر از نیروهای سپاه کشته شده و ۳۱ نفر زخمی شدند. مسئولیت این حمله را گروهک جندالله به عهده گرفت. ۶ نفر به اتهام آماده سازی این حملات دستگیر و اعدام شدند.

خرداد سال ۸۸ در مسجد شهر زاهدان در زمان نماز مغرب تروریست انتحاری گروهک جندالله خود را منفجر کرد. ۲۷ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

آبان ۸۸ در پیشین شهرستان سرباز، تروریست انتحاری گروهک جندالله با ورود به محل نمایشگاه صنایع دستی و برگزاری همایش سران و معتمدان طوایف اهل سنت و بلوچ جنوب سیستان و بلوچستان با حضور سردار نورعلی شوشتری فرمانده قرارگاه قدس سپاه پاسداران و شماری از افسران و کادر سپاه اقدام به انفجار کرد که ۴۲ نفر از جمله سردار شوشتری و سردار احمدزاده به شهادت رسیدند.

تیرماه ۸۹ در شهر زاهدان در نزدیکی مسجد دو تروریست انتحاری خود را منفجر کردند. ۲۷ نفر کشته شدند (از جمله چند سرباز سپاه) و بیش از ۱۷۰ نفر در این حادثه آسیب دیدند. گروهک جندالله اعلام کرد که این انفجار انتقام برای اعدام عبدالمالک ریگی فرمانده آنها (۲۰ ژوئن ۲۰۱۰) توسط مقامات ایرانی بوده است.

آذر ۸۹ در نتیجه دو انفجار توسط تروریست های انتحاری گروهک جندالله در چابهار، ۳۳ نفر کشته و تقریبا ۱۰۰ نفر زخمی شدند. این حملات در روز تاسوعا اتفاق افتاد. این آخرین حمله تروریستی بزرگ توسط جندالله بود زیرا پس از آن گروهک یادشده متلاشی و بسیاری از اعضای آن دستگیر و اعدام شدند.

  • تاریخچه حملات تروریستی گروهک موسوم به جیش العدل در استان

۴شهریور ۹۱ ادعای شهید کردن ۱۰ پاسدار، ۱۸ مهر ۹۱ ادعای شهید کردن ۱۰ عضو سپاه پاسداران، ۳ آبان ۹۲ شهادت مرزبانان ایرانی که اعضای گروهک موسوم به جیش العدل در سیستان وبلوچستان اقدام به حمله غافلگیرکننده به یک گشت مرزبانی در منطقه سراوان کردند.

سرنگونی بالگرد ایرانی؛ گروهک جیش العدل مدعی شد در ۵ آذر ۹۲ با حمله به یک بالگرد متعلق به جمهوری اسلامی ایران در شهرستان سراوان باعث سرنگونی آن شد. جیش العدل همچنین در بهمن ماه ۹۲ پنج مرزبان ایرانی را در نزدیکی مرز پاکستان ربود.

اعضای این گروهک در ۱۷ فروردین ۹۴ در منطقه نگور حد فاصل میله مرزی ۲۳۹ پایین تر از جکیگور از داخل پاکستان وارد مرزهای ایران شده و ۸ نفر از نیروهای مرزبانی ایران را شهید و به خاک پاکستان بازگشتند.
اعضای این گروه در تاریخ چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۶ با شلیک از داخل خاک پاکستان ۱۰ مرزبان ایرانی از گروهان چاهندو(هنگ مرزی میرجاوه) را که در پاسگاه میل ۱۰۰ مستقر بودند شهید کردند.

در تاریخ سه شنبه ۲۴ مهر ۹۷ افراد این گروه از داخل خاک پاکستان به منطقه(لولکدان) در بخش ریگ ملک در ۵۰ کیلومتری شهر میرجاوه در استان سیستان وبلوچستان نفوذ کرده و ۱۴ نفر از افراد مسلح مرزبان را در این منطقه به اسارت گرفته و به خاک پاکستان باز گشتند.

۹ بهمن ۹۷ اما انفجار ۲ بمب صوتی باعث مجروح شدن ۴ نفر در زاهدان شد که گروهک تروریستی جیش العدل وابسته به القاعده مسئولیت این حادثه را بر عهده گرفت.

این گروه در ۱۳ بهمن ۹۷ نیز به صبحگاه سپاه در نیکشهر حمله کرده که در جریان این حمله در مجموع ۲ نفر شهید و ۵ نفر زخمی شدند.

جدیدترین جنایت گروهک تروریستی وابسته به القاعده شهادت ۲۷ نفر از پاسداران مدافع مرزهای میهن اسلامی و زخمی کردن ۱۲ نفر دیگر از آنان در جاده خاش- زاهدان بود.

نکته قابل توجه در تمامی این حوادث فعالیت آزادانه این گروهک تروریستی در خاک کشور پاکستان است که هر بار به خود اجازه تجاوز به مرز جمهوری اسلامی ایران را داده و بعد از هر درگیری و شرارت اعضای باقیمانده این گروهک به خاک پاکستان متواری می شوند و با وجود تفاهم نامه های مشترک مرزی میان ایران و پاکستان تا کنون اقدام قابل توجهی از سوی پاکستان برای جلوگیری از فعالیت این گروهک تروریستی مشاهده نشده است.

این در حالی است که شدت عمل و اشراف اطلاعاتی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران بر گروهک‌های تروریستی و مقابله با دسیسه‌های دشمنان به ویژه سازمان‌های جاسوسی وابسته به سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل و عربستان تاکنون از ورود عوامل گروهک‌های تروریستی به داخل خاک ایران اسلامی جلوگیری کرده است. در صورت همکاری شایسته پاکستان با نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و نظامی ایران با وجود این اشراف اطلاعاتی می‌تواند خاک پاکستان را برای تروریست‌ها به جد ناامن کند.

رخدادهای اخیر نشان می‌دهد که این استان پهناور جنوب شرقی کشور با تهدیدهای بسیار و پردامنه‌ای از سوی گروه های مختلف تروریستی روبرو است؛ استانی که سال‌ها عنوان «انبار غله» ایران و سرزمین گنج های پنهان را یدک کشیده و ثروتمند و حاصلخیز بوده و هست.

واقعیت‌های کنونی سیستان و بلوچستان گویای لزوم توجهی ویژه و چندبُعدی به اوضاع این استان است تا در وهله نخست با جلوگیری قاطع از ورود تهدیدات تروریستی به قلمرو جمهوری اسلامی امنیتی پایدار در آن به وجود آید.

در این زمینه نکاتی باید مورد توجه قرار گیرد، از آنجایی که جنس تهدیدات تروریستی که از مرزهای سیستان و بلوچستان رسوخ پیدا می‌کند با وجود شباهت با سایر تهدیدات پیرامونی، دارای ویژگی‌هایی بومی است به همین سبب راهکارهای خاص نواحی شرقی را می‌طلبد و بوم شناسی تهدیدات شرقی و مطالعه جامع و واقعگرایانه شرایط این استان اولین گام برای مقابله با آسیب‌های امنیتی است.

برچسب‌ها:

نظر شما