شناسهٔ خبر: 31345968 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیین اختتامیه بیست و سومین جشنواره هنر و ادبیات دینی قرآن و عترت برگزار شد

گروه فعالیت های قرآنی_آیین اختتامیه بیست و سومین جشنواره هنر و ادبیات دینی قرآن و عترت(ع) دانشگاه آزاد اسلامی با استقبال زیاد دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از کرمان، مراسم اختتامیه بیست و سومین جشنواره هنر و ادبیات دینی قرآن و عترت(ع) پایان هفته با حضور معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، جمعی از مدیران این معاونت، دانشگاهیان و برگزیدگان این دوره برگزار و از ۱۰۵ صاحب اثر برگزیده در رشته‌های مختلف تجلیل شد.

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ۱۵ اثر از آثار برگزیده جشنواره قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی حائز رتبه ملی شده است.

‌ عبدالمجید طالب‌تاش در آیین اختتامیه اظهارکرد: در قرآن کریم خداوند ۹ بار نسبت به آفرینش بر اساس هنر تبریک گفته و این نشانه جایگاه ویژه هنر و زیبایی از منظر الهی است.

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی افزود: کلام خداوند بر اساس هنر بیان شده است و به همین دلیل به‌خوبی در عمق جان انسان‌ها نفوذ می‌کند و تأثیر خوبی بر جای می‌گذارد.

وی با بیان اینکه مسابقات سراسری قرآن و عترت از جایگاه ویژه‌ای در حوزه فرهنگی برخوردار است، گفت: این مسابقات در سطوح دانشجویان، استادان و کارکنان برگزار می‌شود و باعث الگوگیری سایر مؤسسات آموزش عالی کشور شده است.

طالب‌تاش تصریح کرد: دبیرخانه برگزاری این جشنواره از اردیبهشت سال جاری در کرمان آغاز به کار کرد و در این دوره از جشنواره در ۴۵ رشته در زمینه‌های هنری، ادبی و پژوهشی با موضوعات قرآن و عترت آثار ارائه شده مورد ارزیابی قرار گرفت.

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی اظهار

کرد: بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ اثر ارزشمند از استان‌های مختلف به دبیرخانه این جشنواره تحویل داده شد که بیشترین آثار از استان‌های تهران، اصفهان و نجف‌آباد بود و توسط داوران مجرب مورد ارزیابی قرار گرفت.

طالب‌تاش گفت: آثار برگزیده این جشنواره به سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت معرفی شد و ۱۵ اثر از خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در سطح ملی حائز رتبه ملی شده است.

برگزاری دوره‌ای مسابقات قرآنی فرصتی مغتنم برای دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان برگزاری دوره‌ای مسابقات قرآنی را فرصتی مغتنم برای واحدهای دانشگاهی دانست.

حمدالله منظری‌توکلی گفت: جایگاه قرآن و عترت(ع) بسیار والا و ارزشمند است و بنا به فرموده پیامبر گرامی اسلام(ص) اگر به این دو موهبت توسل کنیم هرگز گمراه نخواهیم شد.

وی افزود: مطالعه قرآن و تدبر در آن انسان‌ها را از گمراهی فکری دور و الگوبرداری از سیره اهل بیت(ع) مسیر گمراهی عملی را مسدود می‌کند و باید از این امانات پیامبر(ص) در زمینه‌های عملی و رفتاری پیروی کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با تأکید بر این موضوع که در قرآن بارها قرآن و عترت(ع) موجب هدایت مؤمنین محسوب شده تصریح کرد: حبل‌الله که به دفعات در قرآن کریم از آن سخن به میان آمده همان سیره اهل بیت(ع) است.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان گفت: مایه مباهات و افتخار است که موهبت برگزاری جشنواره‌ها و مسابقاتی با موضوعات قرآن و عترت(ع) به‌صورت سالانه نصیب واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود و باید از این فرصت مغتنم به‌خوبی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری باید ارزش‌ها را در قالب هنر اجرا کنیم؛ چراکه برداشت بهتر و تأثیرگذاری بهتری دربرخواهد داشت.

منظری‌توکلی با تأکید بر اینکه اگر رویدادهای فرهنگی ما روش و ارزش مناسبی نداشته باشند، بی‌نتیجه خواهند بود، اظهار کرد: یکی از روش‌های مناسب برای فعالیت فرهنگی را می‌توان قالب‌های هنری و ادبیاتی دانست و از آنها برای تثبیت ارزش‌ها استفاده کرد.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان یادآور شد: هنر با روح انسان‌ها عجین و در فطرت همه ما زیبایی پسندی نهفته شده و به همین دلیل بهتر است برنامه‌های ما قالب و ساختاری هنرمندانه داشته باشد تا بهتر بر جان و روح مخاطبان بنشیند.

وی با اشاره به این موضوع که در کارهای فطری باید به دنبال کمال و خدامحوری بود، تصریح کرد: جشنواره قرآن و عترت(ع) ارزش‌های قرآنی و دینی را با هنر و ادبیات تلفیق کرده و این عمل بسیار با ارزش و تأثیرگذار است.

استقرار تمدن اسلامی و انقلابی در دنیا با ارائه آثار هنری فاخر

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: باید با ارائه آثار هنری فاخر تمدن اسلامی و انقلابی را در دنیا مستقر کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری اظهار کرد: با بررسی آثار ارائه‌شده به این جشنواره شاهد کارهای بسیار بزرگ و ارزشمندی بودیم که به دبیرخانه این جشنواره ارائه شده بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: آغاز دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی نشانه پایداری و پیروزی انقلاب در سطح جهانی است و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، نشانه برداشتن قدرتمندانه گام اول انقلاب اسلامی است.

وی با تأکید بر این موضوع که انقلاب اسلامی امید را در دل مستضعفین عالم بیدار کرده است، گفت: آرزوی تمام محرومان و مستضعفان عالم اتصال انقلاب اسلامی به حکومت امام زمان(عج) به عنوان منجی بشریت است.

کلانتری تصریح کرد: هر اندیشه‌ای که در قالب هنر گنجانده شود، ماندگار خواهد شد و هر اثری که در طی قرون گذشته در اذهان جاودانه شده بر پایه هنر تدوین شده است.

وی اظهار کرد: هنرمندان بزرگی مانند حافظ، سعدی و فردوسی با درون‌مایه اسلامی و دینی آثاری را خلق کرده‌اند که پس از گذشت سال‌های زیاد متعالی شده و به ما منتقل شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برخی آثار ماندگار که در دنیا طرفدارانی دارند، عنوان کرد: بسیاری از هنرمندان آثار فاخری را به وجود آورده‌اند که چون با ذات هنردوست انسان‌ها سازگار است، طرفداران زیادی را پیدا کرده است که برای مثال می‌توان از آثار مولانا نام برد.

کلانتری گفت: مقام معظم رهبری در سخنانی به هنرمندان ارزشی فرمودند که اگر بتوانند دفاع مقدس را به‌صورت هنری و جهانی مانند کتاب «بینوایان» منتشر کنند، قطعاً موجب جاودانگی دفاع مقدس و انتقال سیره شهدا و ایثارگران خواهند شد.

وی اظهار کرد: استادان و دانشجویان دستمایه‌های هنری فراوانی را برای ارائه در اختیار دارند که باید از این ظرفیت‌ها استفاده و حمایت کرد تا بیگانگان نتوانند از این استعدادها سوءاستفاده کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه اخیر درباره تمدن‌سازی نوین اسلامی بیان کرد: یکی از ابزارهای ساخت تمدن را می‌توان در قالب هنر ارائه کرد تا با ارائه آثار هنری فاخر تمدن اسلامی و انقلابی را در دنیا مستقر کنیم.

کلانتری افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان که حتی فراتر از مرزهای جغرافیایی در حال فعالیت است، می‌تواند در زمینه تمدن‌سازی نوین اسلامی که خواسته مقام معظم رهبری است، نقش اساسی ایفا کند.

وی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با زیرساخت‌های عظیم و ظرفیت‌های علمی و آموزشی و توان اعضای هیئت علمی می‌تواند بزرگترین قدرت آموزش عالی کشور در مرحله تمدن‌سازی اسلامی و انقلابی باشد.

عضو هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: یکی از مبارک‌ترین حوزه‌های خدمت‌رسانی در حوزه‌های قرآن و عترت جلوه پیدا می‌کند و این موضوع در دانشگاه آزاد اسلامی با جدیت پیگیری و حمایت می‌شود.


کارکنان حائز رتبه در بیست و سومین جشنواره هنر و ادبیات دینی و پژوهشی قرآن و عترت به شرح زیر می باشد.

رشته مسابقه رتبه امتیاز نام ونام خانوادگی استان

ثلث اول ۸۶ مریم ریحانی خراسان شمالی

نستعلیق اول ۹۸ منصور حسن زاده اصفهان

نستعلیق دوم ۹۷ افشین رزمی آذربایجان غربی

نستعلیق سوم ۹۶ محمد باقر جعفر زاده آذربایجان غربی

نسخ اول ۸۸ رضا نقی اصفهان

نسخ دوم ۷۵ سعید اشکانی اصفهان

نسخ سوم ۷۰ سعید ابراهیمی فارس

داستان نویسی اول ۹۴ جلال عسگری چهارمحال و بختیاری

داستان نویسی دوم ۹۲ مهسا بابایی سمنان

داستان نویسی سوم ۸۳ عبدالرضا دزفولی لرستان

سیاه قلم اول ۸۳ اعظم حیدری اصفهان

سیاه قلم دوم ۸۱ سمیه لطفی اصفهان

طراحی پوستر اول ۹۲ عبدالله صمدی چهارمحال و بختیاری

طراحی پوستر دوم ۸۶ فیروزه دلفان لرستان

طراحی پوستر سوم ۸۰ بهار مریم آبادی هرمزگان

عکس اول ۱۰۰ علیرضا پورشبان نجف آباد

عکس دوم ۹۹ عزیز فتحی نسلیان آذربایجان شرقی

عکس سوم ۹۴ کبری صفرنژاد چهارمحال و بختیاری

نقاشی اول ۹۶ اعظم امیربنده هرمزگان

نقاشی دوم ۹۵ مرجان توکلی اصفهان

نقاشی سوم ۸۰ سمیه نورمحمدی نجف آباد

نگارگری اول ۹۸ فائزه رضائیان نجف آباد

نگارگری سوم ۷۵ فاطمه نبی زاده کرمان

 

استادان حائز رتبه در بیست و سومین جشنواره هنر و ادبیات دینی و پژوهشی قرآن وعترت

رشته رتبه امتیاز نام و نام خانوادگی استان

تحقیقات اول ۹۲ مرتضی حق شناس فارس

تحقیقات دوم ۹۱ نعمت الله قربانی مازندران

تحقیقات دوم ۹۱ حمید رضا جدیدی مرکزی

تحقیقات سوم ۹۰ عاطفه امیری مرکزی

تحقیقات سوم ۹۰ فرشته احمدی نجف آباد

ثلث اول ۹۶ حسین صفدری قم

ثلث دوم ۹۰ مهدیه قره لر آذربایجان غربی

ثلث سوم ۸۵ علیرضا آقا جوهری اصفهان

ثلث سوم ۸۵ محمد میر ملک اصفهان

نمایشنامه سوم ۷۴ زهره شهسواری کرمان

نستعلیق اول ۹۸ محمد شهریاری چهارمحال و بختیاری

نستعلیق دوم ۹۶ مجتبی رحم دار فارس

نستعلیق سوم ۹۳ داود قاسمی تودشکچویی اصفهان

داستان نویسی اول ۹۶ فریبا ابراهیم زاده تهران

داستان نویسی دوم ۸۴ بابک دهقانی هرمزگان

داستان نویسی سوم ۸۳ سید جواد مرتضوی مازندران

طراحی پوستر اول ۹۲ بهداد شریفی مطلق آذربایجان شرقی

 

طراحی پوستر دوم ۸۸ معصومه کیوانی آذربایجان غربی

طراحی پوستر سوم ۸۶ آسیه ضرابی اصفهانی نجف آباد

 


شعر دوم نصرت اله صادقلو گلستان

شعر

سوم ۷۴ جواد مختاری مرکزی

نقاشی اول ۱۰۰ علی رحیمی کرمان


نقاشی دوم ۹۳ مریم حامد اسماعیلی

تهران

نقاشی سوم ۹۲ شهلا نصر اصفهانی

اصفهان

تذهیب اول ۸۸ صفیه حسنی

کرمان

تذهیب دوم ۸۷ پریسا یحیوی

کرمان

تذهیب سوم ۸۵

فاطمه صادقپور قزوین

نظر شما