شناسهٔ خبر: 31343875 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خروج رهبران طالبان از تحریم‌های سازمان ملل در حیطه اختیارات دولت افغانستان است

R36461/P36446/S8,87,1413/CT10

رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد که تنها دولت این کشور می‌تواند درخواست خروج اسامی رهبران طالبان از فهرست تحریم‌های سازمان ملل را مطرح کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، همزمان با بالا گرفتن بحث خروج اسامی رهبران طالبان از فهرست منع سفر سازمان ملل، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان این کار را تنها در حیطه اختیارات دولت این کشور دانست.

اخیراً زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا و ضمیر کابلوف نماینده رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان درباره خروج احتمالی اسامی رهبران طالبان از فهرست تحریم‌های سازمان ملل گفت‌وگو کردند.

«عمرداودزی» رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به این موضوع تأکید کرد که تنها دولت افغانستان می‌تواند درخواست خروج اسامی رهبران طالبان از فهرست تحریم‌های سازمان ملل را ارائه دهد.

زلمی خلیلزاد روز گذشته در توییترش نوشت: ما گزینه‌هایی را جست‌وجو می‌کنیم تا اعضای تیم مذاکره کننده طالبان که در فهرست منع سفر سازمان ملل قرار دارند بتوانند در نشست‌های صلح شرکت کنند.

اخیراً اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر به‌دلیل قرار داشتن در فهرست تحریم‌های  سازمان ملل نتوانستند به پاکستان سفر کنند که در نتیجه دیدار رهبران سیاسی این گروه با نخست وزیر پاکستان لغو شد.

این در حالی است که اعضای دفتر سیاسی طالبان بارها در مذاکرات با آمریکا خواستار خروج اسامی رهبران این گروه از فهرست تحریم‌های سازمان ملل شده است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به این موضوع تأکید کرد که طالبان تنها از طریق مذاکرات با دولت افغانستان می‌تواند به خواسته‌های خود دست یابد.

«داودزی» اظهار داشت: خروج اسامی رهبران طالبان از فهرست تحریم‌های سازمان ملل، آزادی زندانیان این گروه و خروج نیروهای خارجی از خواسته‌های اساسی این گروه هستند.

وی افزود: اما طالبان در مذاکره با آمریکا نمی‌توانند به خواسته‌های این گروه برسند زیرا نیاز به تأیید دولت افغانستان دارد بنابراین بهتر است طالبان با دولت افغانستان وارد مذاکره شود.

نماینده ویژه اشرف غنی خاطرنشان کرد که پس از توافق حکمتیار با کابل، دولت افغانستان از سازمان ملل خواست نام وی از فهرست تحریم‌های این سازمان حذف شود.

داودزی با اشاره به گفت‌وگوهای مقامات آمریکا و روسی درباره حذف اسامی رهبران طالبان از فهرست تحریم‌های سازمان ملل نیز تأکید کرد که شورای امنیت در این مورد بحث می‌کند اما تصمیم نهایی به دولت افغانستان بستگی دارد.

وی تصریح کرد که دولت افغانستان پس از مذاکرات مستقیم با گروه طالبان درباره این موضوع تصمیم خواهد گرفت.

این در حالی است که به‌زودی آمریکا و طالبان برای پنجمین بار در قطر دیدار خواهند کرد تا درباره مسائل مهمی از جمله خروج، آتش‌بس، آزادی زندانیان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی گفت‌وگو کنند.

انتهای پیام/.*

برچسب‌ها:

نظر شما