شناسهٔ خبر: 31343365 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

میزان گزارش می‌دهد

قاچاق دام یا سوء مدیریت؛ عامل آشفتگی بازار گوشت کدام است؟

خبرگزاری میزان- با وجود افزایش بیش از ۲ برابری واردات گوشت گوسفندی نسبت به سال گذشته روند افزایشی قیمت گوشت در هفته‌های اخیر ادامه دار بوده، این در حالی است که مسئولان قاچاق دام از کشور را عامل اصلی گرانی‌ها عنوان کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، روند افزایش قیمت گوشت در ماه‌های اخیر بسیاری از خانوار را با مشکل روبرو کرده و در این بین با وجود اقدامات بسیار این روند هنوز متوقف نشده است.

در این بین مسئولان با ارائه روش‌های مختلف در زمینه توزیع گوشت در بین اقشار مختلف تلاش دارند تا ثبات را به بازار این محصول پروتئینی باز گردانند تا اقشار کم درآمد جامعه برای تامین نیاز خود با سختی روبرو نشوند.

البته هنوز هم قاچاق دام زنده از کشور به عنوان عمده دلیل گرانی‌های اخیر مطرح است، اما با افزایش ۲.۵ برابری واردات گوشت گوسفندی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و برنامه ریزی برای ادامه واردات، این مشکل باید تا حدی مرتفع می‌شد، اما این بازار همچنان آشفته است.

یکی از مشکلات عمده در زمینه عرضه گوشت تنظیم بازاری بین افراد توزیع نامناسب این محصول پروتئینی در بین تمام اقشار جامعه است که با وجود گذشت هفته‌ها از این موضوع هنوز سازوکاری برای توزیع عادلانه آن مطرح نیست.

در این بین عرضه گوشت تنظیم بازار به صورت اینترنتی نیز مطرح شد که گویا هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

همچنین چندی پیش مهرفرد معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به مدل جدید توزیع گوشت تنظیم بازاری اشاره کرد و از تخصیص این محصولات بین دهک‌های کم درآمد خبر داد.

این مقام مسئول دهک‌های کم درآمد جامعه را خانوار‌های کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، شبکه تعاونی‌های کارگری، فرهنگیان، نظامی و کارمندی دانست و گفت: در کنار این نوع عرضه قرار است بخشی از گوشت مورد نیاز با ارز نیمایی وارد کشور شود و خارج از شبکه تنظیم بازار در کنار گوشت تولید داخل در اختیار بازار قرار گیرد تا بازار متعادل شود و مبنای قیمتی آن نیز نرخ تمام شده کالا خواهد بود.

گفتنی است با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال نیاز به مدیریت بازار به دلیل افزایش تقاضا بیشتر می‌شود به همین دلیل باید دید مسئولان برای توزیع این محصول پروتئینی چه تمهیداتی اندیشیده اند تا اقشار مختلف جامعه برای تامین نیاز خود با سختی روبرو نشوند.

انتهای پیام/

نظر شما