شناسهٔ خبر: 31343363 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

۷۲درصد موتورسیکلت‌های کشور فرسوده هستند

عصر خودرو- نیم میلیون موتور‌ کاملا فرسوده هم‌اکنون در پارکینگ‌ شهرها انباشته شده و باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند

صاحب‌خبر -

 به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، از 11میلیون موتورسیکلت‌ پلاک شده در کشور، 8میلیون بالای سن فرسودگی هستند و باید هرچه سریع‌تر این وسایل کاربراتوری که علاوه بر آلایندگی، معضل فرسودگی هم دارند، از کشور حذف شوند. فرسوده‌ها هم‌اکنون 72درصد موتورهای کشور را تشکیل می‌دهند.
سی‌وششمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا نیز با این هدف تشکیل شد. براساس ماده 11 آیین‌نامه‌ ماده 2 قانون هوای پاک، شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت‌ فرسوده است و موتورسیکلت‌ برقی از اسقاط معاف است. در راستای اجرای این ماده قانونی، کمیته‌ تخصصی اسقاط در دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تشکیل شد. در گام اول، ستاد اجرایی فرمان امام که صاحب موتورسیکلت‌های رسوبی و بلاصاحب است، قرار شده نسبت به اسقاط 25 هزار دستگاه موتور رسوبی تا پایان سال‌جاری اقدام کند. ناگفته نماند که هم‌اکنون نیم میلیون موتورسیکلت‌ رسوبی کاملا فرسوده در پارکینگ‌های سراسر کشور انباشته شده است و باید تعیین تکلیف شوند تا بتوان برای سایر موتورها نیز اعمال قانون کرد.
   
اجرای قانون را عقب نیندازیم
نباید اجرای قوانین به بهانه تحریم و مشکلات اقتصادی عقب بیفتد. مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره به همشهری گفت: ماده 8 قانون هوای پاک مبنی بر ممنوعیت تردد وسایل نقلیه فرسوده، اجرایی نشده است. اگر اصل بر سلامت مردم است باید در هر شرایطی به نحوه اجرایی کردن قوانین فکر کنیم. چرا باید خودروهایی که 50 سال عمر دارند هنوز تردد کنند؟ حداقل می‌توانیم جلوی تردد این وسایل را بگیریم و این روال را به‌تدریج ادامه دهیم. اگر قانون را به‌طور کامل کنار بگذاریم وضع قانون بیهوده می‌شود. معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: به‌عنوان یک شهروند و به‌عنوان یکی از مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست این سبک رفتاری که کل قانون را به بهانه تحریم و مشکلات اقتصادی زیر سؤال ببریم، قبول ندارم. باید با مشورت همه ذی‌نفعان راهکارهای ممکن احصا شود. درست است که کشور مشکل دارد اما نمی‌توانیم همه مسائل کشور را به بهانه مشکلات رها کنیم.

دود اختلاف پلیس و وزارت کشور
بخش دیگری از سی‌وششمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا به موضوع عدم‌اجرای طرح LEZ در کلانشهرها اختصاص داشت. وحید حسینی در این‌باره با اشاره به اینکه هنوز طرح LEZ در همه کلانشهرها اجرا نشده، گفت: پلیس و وزارت کشور در مورد نحوه دسترسی به اطلاعات مربوط به تخلفات معاینه فنی اختلاف‌نظر دارند و برای همین طرح LEZ در کلانشهرها اجرا نشده است. مسلماً دود اختلاف‌نظر بین دستگاه‌ها به چشم مردم می‌رود. به گفته او، اجرای طرح LEZ (طرح کاهش آلودگی هوا) در شهر تهران و سایر کلانشهرها یکی از مهم‌ترین مصوبات کارگروه است.  وی گفت: در راستای اجرای این مصوبه وزیر کشور اخیراً به فرمانده نیروی انتظامی نامه‌ای ارسال کرده است. همچنین اجرای طرح LEZ در شورای‌عالی ترافیک به تصویب رسیده است. قرار بود از ابتدای آبان‌ماه سال‌جاری، جرایم معاینه فنی خارج از محدوده LEZ در کل سطح شهر تهران به‌صورت 24 ساعته اعمال شود و برای بقیه کلانشهرها در محدوده‌های LEZ که مجهز به دوربین شده است، این قانون اجرایی شود. براساس اطلاعات رسیده از سازمان حفاظت محیط‌زیست به همشهری، گزارشی از سوی پلیس در مورد تعداد کل جرایم معاینه فنی ارائه شد که این گزارش در راستای مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا نبود و مورد تأیید قرار نگرفت، بنابراین درخواست شد که تعداد جرایم به تفکیک شهر و به‌صورت ماهانه اعمال شود. همچنین برای شهر تهران این الزام وجود دارد که تعداد جرایم خارج از محدوده LEZ و خارج از ساعات زوج و فرد اعلام شود چون در تهران همه مبادی ورودی و خروجی به دوربین کنترل معاینه فنی تجهیز شده‌اند. براساس گزارش اخیر پلیس، از ابتدای سال 97 حدود 3میلیون جریمه معاینه فنی و ابتدای آبان‌ماه همین سال حدود یک میلیون جریمه معاینه فنی صادر شده که مجموع جریمه‌ها حدود 132میلیارد تومان می‌شود. تأکید ما این است که از این مبالغ می‌توان بخش‌هایی را برای اسقاط و نوسازی اختصاص داد.

به فکر آلودگی هوا باشید
آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور هر سال با آمار نگران‌کننده تعداد کشته‌ها همراه می‌شود اما هنوز چاره‌جویی جدی برای کنترل عوامل آن به عمل نرسیده است. موتورسیکلت‌های کاربراتوری ازجمله عوامل اصلی تولید ذرات معلق هستند که سال‌هاست برای آنها اقدام عملی نشده و باید حضور آنها، دست‌کم دستگاه‌های فرسوده در کشور کمرنگ و کمرنگ‌تر شود.
حسین شهیدزاده، سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره به همشهری گفت: عدم‌نظارت و اجرای دقیق قانون فرسودگی و منع تردد خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده سبب شده تعداد بسیار زیادی از ناوگان موتورسیکلت کشور فرسوده باشند و همچنان در چرخه حمل‌ونقلی کشور و شهر تهران تردد کنند و به‌دلیل تعداد بالای این فرسوده‌ها، هرگونه برخورد قانونی تبعات اجتماعی در پی داشته باشد.
آنگونه که سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته، بعد از اینکه منابع آلاینده بسیار خطرناک سال‌ها در شهر تهران و سایر کلانشهرها جان مردم را گرفتند، یکی از بهترین راهکارهایی که برای حل این معضل شناسایی شد، اسقاط وسایل نقلیه فرسوده بود و امیدوار بودیم با اجرایی شدن آن به‌تدریج این معضل در کشور حل شود اما بازهم بی‌توجهی صنعت به محیط‌زیست و عدم‌پافشاری سیاستمداران بر حفظ جان مردم منجر به لغو این مصوبه شد. انگار دولتمردان نمی‌خواهند قبول کنند که هزینه آلودگی هوا چه از لحاظ سلامت و چه از لحاظ اقتصادی بسیار بیشتر از ضرر چند موتورسیکلت‌ساز است. در طول یک سال حدود 5 هزار نفر در تهران فقط به‌خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.


تولید 15گرم آلودگی به ازای هر کیلومتر پیمایش

براساس مطالعات انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و دانشگاه صنعتی شریف، یک موتور کاربراتوری به‌طور میانگین 15گرم آلودگی به ازای هر کیلومتر پیمایش تولید می‌کند درصورتی که اگر همان موتورسیکلت مجهز به سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری شود، میزان آلودگی تولیدی آن به زیر 2گرم در هر کیلومتر کاهش پیدا می‌کند که این نشان‌دهنده کاهش آلایندگی در حدود 90درصدی موتورسیکلت انژکتوری در مقایسه با کاربراتوری است. از طرفی از سال1396شماره‌گذاری موتورسیکلت کاربراتوری در کشور متوقف شده اما هم‌اکنون بیش از 11میلیون و 500هزار موتورسیکلت کاربراتوری شماره‌گذاری شده در کشور وجود دارد که در حدود 3میلیون از آنها سهم شهر تهران است. براساس مصوبه ابلاغی ذیل آیین‌نامه‌های اجرایی هوای پاک، بیش از 50درصد از موتورسیکلت‌های کاربراتوری شهر تهران فرسوده هستند و درصورت عدم‌اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده فعلی، روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده خواهد شد و مقابله با این معضل اساسی در زمینه آلودگی هوا دشوارتر می‌شود.

دانلود با کیفیت

برچسب‌ها:

نظر شما