شناسهٔ خبر: 31342714 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تحلیل الجزیره درباره گزارش تازه آژانس اتمی و فشارهای آمریکا به ایران

ایسنا نوشت: الجزیره با توجه به وضعیت پایبندی سایر کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای ایران و کارشکنی ناموفق آمریکا در تلاش برای از بین بردن توافق، به چهاردهمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی برپایبندی ایران به برجام پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش الجزیره، بر اساس گزارش ناظر هسته‌ای سازمان ملل، ایران محدودیت‌های موجود درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود را که در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی حاصل شد را علیرغم فشار فزاینده به جهت اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا، رعایت کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سه‌ماهه خود که روز جمعه به کشورهای عضو ارائه کرد اظهار کرد که جمهوری اسلامی ایران سطوح غنی‌سازی اورانیوم خود و مخازن اورانیوم غنی‌سازی شده که انبار شده‌اند را مورد استفاده قرار نداده است که این بخشی از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است که در وین اتریش امضا شد.

بر اساس این گزارش، به بازرسان آژانس انرژی اتمی که مسئول کنترل آن محدودیت‌های هسته‌ای بودند، اجازه دسترسی به تمام تاسیساتی از کشور داده شد که باید برای تأیید پایبندی مداوم ایران به توافق هسته‌ای مورد بازدید قرار بگیرند.

به موجب این توافق که در اصل میان آمریکا، ایران، انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا تنظیم شد، ایران موافقت کرد تا برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را کمتر کند و متعهد شد تا در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی، تسلیحات هسته‌ای به‌وجود نیاورد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مکرراً پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای که تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک نیز شناخته می‌شود، اعلام کرده است.

جمهوری اسلامی ایران نیز به سهم خود، از مدت‌ها پیش گفته  که انرژی هسته‌ای را برای اهداف غیر نظامی می‌خواهد.

گزارش روز جمعه با وجود پس زمینه‌ای از تلاش‌های افزایش یافته واشنگتن برای تحت فشار قرار دادن کشورهای اروپایی در راستای خروج از برجام به دنبال تصمیم ماه مه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای و اعمال دوباره تحریم‌ها، ارائه شد.

اگرچه مقامات اطلاعاتی خود ترامپ با او درباره مورد سوال قرار دادن پایبندی ایران به توافق، مخالف بوده‌اند.

جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا، در یک جلسه استماع در مجلس سنای آمریکا گفت که ایران "طبق شواهد" به برجام پایبند است.

تنش‌های میان «دشمنان سرسخت-واشنگتن و تهران» از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شدت گرفت؛ دولت دو کشور به طور مرتب با الفاظی خصومت‌آمیز یکدیگر را مورد خطاب قرار می‌دهند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، اظهار کرده بود که «زمان آن فرا رسیده است» تا انگلستان، فرانسه و آلمان از توافق خارج شده و از واشنگتن برای «وارد آوردن فشار اقتصادی و دیپلماتیک لازم در جهت تأمین صلح، امنیت و آزادی لایق مردم ایران، منطقه و جهان» حمایت کنند.

این سه کشور، ماه گذشته در راستای تلاش خود برای حفظ توافق، یک سازوکار مالی ویژه به نام اینستکس را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران ارائه کردند.

روسیه و چین نیز به طور علنی به این توافق موجود پایبند مانده‌اند.

 یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چهاردهمین گزارش خود درباره اجرای برجام در ایران در روز جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ یک بار دیگر تأیید کرد که ایران به تعهداتش ذیل این توافق پایبند بوده است.

52311

نظر شما