شناسهٔ خبر: 31341196 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته های تارنماها؛

تعلل سازو کار مالی اروپا، توسعه همکاری ایران با چین

تهران- ایرنا- «آیا روابط تهران و پکن گسترش می‌یابد؟»، «سه دلیل برای افزایش احتمالی تصادفات رانندگی در نوروز 98»، «یارانه جدیدی در راه است؟» و «هدف مصوبه حزب دموکرات درباره بازگشت آمریکا به برجام در صورت پیروزی در انتخابات 2020» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخلی، در طول 72 ساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش - آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** آیا روابط تهران و پکن گسترش می‌یابد؟
وبسایت جامعه خبری تحلیلی «الف» گزارش داد: چین برخلاف دوره قبلی تحریم های آمریکا علیه ایران، تا کنون همکاری مناسبی با ایران نداشته و این که پکن تا چه میزان تمایل داشته باشد در مقابل ایالات متحده بر سر قضیه ایران ایستادگی کند جای ابهام است؛ البته گفته می شود چین از این که ایران صرفاً در موقع تنگنا و گرفتاری در پی گسترش تبادلات و ارتباطات اقتصادی است رضایت ندارد و یکی از دلایل آن نگاه به غرب دولت تدبیر و امید است که شرقی‌ها را کنار گذاشته بود.

علی لاریجانی در راس هیاتی متشکل از برخی اعضای دولت و روسای کمیسیون های برنامه و بودجه و انرژی روز سه شنبه وارد پکن، پایتخت چین شد. همراه با رئیس مجلس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن زنگنه وزیر نفت، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی حضور دارند.

ترکیب هیات سفر کننده حاکی از اهمیت مسائل مرتبط با انرژی و مالی برای ایران است. در واقع به نظر می رسد دولت تدبیر و امید که تمام هم و غم خود را روی پیاده سازی گفتمان نگاه به غرب قرار داده بود، بعد از مدت ها و در این مقطع زمانی در پی یک چرخش است. بدون شک دلیل وقوع این امر نیز به خروج ترامپ از برجام، بازگشت تحریم ها و تعلل اروپایی ها در راه اندازی سازوکاری کارآمد برای انتفاع ایران از توافق هسته ای بدلیل پایبندی به تعهداتش است.

رونمایی از اینس‌تکس، بیانیه اروپایی‌‌ها و حالت طلبکارانه آنها موجب شد، عملاً هر فردی هم که به کشورهای قاره سبز خوشبینی داشت به این جمع بندی برسد نباید توقع و انتظاری در این باره داشته باشد. به عبارتی سفر لاریجانی و هیئت همراه را می توان این گونه تفسیر کرد که ایران پیگیر تحقق باز کردن راه های جدید برای مقابله با تحریم های ثانویه واشنگتن است.

حال باید دید با سفر مقامات ایرانی، روابط ایران و چین چه سرانجامی پیدا خواهد کرد. بخصوص این که در سال های اخیر اختلافاتی بین طرفین بر سر موضوعاتی مانند میادین آزادگان و یادآوران و توسعه فاز 11 پارس جنوبی بوجود آمده بود. به این مسائل باید به سفر محمد بن سلمان به چین نیز اشاره کرد که امروز وارد پکن شد و بدون شک ولیعهد عربستان در تلاش است تا به هر نحو ممکن در چارچوب پازل ترامپ فشار به ایران را افزایش دهد، اما تجربه ثابت کرده چین تمایل چندانی ندارد به اختلافات سیاسی منطقه ورود نماید.

با تمام این مسائل، باید گفت حتماً سفر مقامات ایران به چین می تواند حامل دستاوردهایی مثبت باشد، اگر چنین سیاست هایی ادامه داشته باشد و نوع دیپلماسی و گفتمان حاکم بر دولت از یکجانبه گرایی گذشته و سیاست نگاه به غرب تغییر کند و متوازن تر شود.

** سه دلیل برای افزایش احتمالی تصادفات رانندگی در نوروز 98/ چهار راهکار برای جلوگیری از فاجعه
وبسایت خبری «عصر ایران» در این گزارش نوشت: احتمال می رود نوروز امسال شاهد رشد تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن باشیم. شواهد و قرائنی وجود دارد که باعث این نگرانی شده است:

الف - افزایش قیمت تورهای خارجی و بلیت پروازهای داخلی باعث خواهد شد بسیاری از مردم، سفرهای داخلی و زمینی را جایگزین سفرهای خارجی و هوایی کنند. بنابر این انتظار می رود شاهد حجم بیش از پیش خودروها در معابر بین شهری باشیم.

ب - شرایط سخت اقتصادی که شامل نهادهای عمومی هم می شود ممکن است باعث شود پلیس راه نتواند برخلاف حضور چشمگیر و سازنده هر ساله اش، در نوروز 98 هزینه لازم برای به کار گیری تمام ظرفیت هایش را داشته باشد.

ج - وزارت راه نیز نتوانسته است به دلیل کمبود بودجه نقاط حادثه خیز در جاده های کشور را اصلاح کند.

هم اکنون 3 هزار و 300 نقطه حادثه خیز در جاده های کشور وجود دارد. وزارت راه تاکنون تنها حدود 1500 نقطه از این نقاط را «آشکار سازی» کرده است، 1800 نقطه حادثه خیزِ مخفی در کمین سرنشینان خودروهاست که حتی با یک بنر ساده نیز شناسانده نشده اند! این نقاط، «نقاط بحرانی» نامیده می شوند.

* چهار راهکار برای جلوگیری از فاجعه
1 - تمام رسانه ها هشدارهای لازم و حتی تکراری را به مردم بدهند.
2 - مردم نیز در این باره با یکدیگر گفت و گو و هشدارها و تجربیات شان را به یکدیگر منتقل کنند.
3 - مسؤولان دولتی و انتظامی از هم اکنون در تمهید تدابیری برای استفاده حداکثری از توانمندی پلیس راه در ایام نوروز باشنند تا خدای ناکرده افرادی به دلیل کمبود بودجه پلیس راه جان خود را از دست ندهند.
4 - وزارت راه در یک ماه باقی مانده به سفرهای نوروزی، با نصب بنرهایی در همه نقاط حادثه خیز مردم را نسبت به خطری که چند متر آن سوتر تهدیدشان می کند آگاه کنند و از رسانه ها بخواهد درباره این بنرهای هشدار دهنده به مردم توضیح دهند و حتماً رسانه ها نیز از این تعامل انسان دوستانه استقبال خواهند کرد.

** یارانه جدیدی در راه است؟
پایگاه خبری «خبر آنلاین» در گزارش آورده است: یارانه جدیدی در راه است یا مبلغ یارانه‌ها افزایش می‌یابد؟ این نکته را می توان از صحبت های محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه دریافت . نوبخت تاکید کرده است هر مابه‌التفاوتی که از تخصیص ارز رسمی به کالاهای اساسی حاصل شود، به مردم بازگردانده خواهد شد.

امسال اعتباری برابر با 14 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی بنه کشور اختصاص یافته است. آن گونه که نوبخت می گوید میزان مابه‌التفاوت حاصل از این رقم برابر با 60 هزار میلیارد تومان می شود. اعتباری قابل توجه. با احتساب جمعیت 81 میلیون نفری ایران سهم هر ایرانی از این مابه التفاوت برابر با 740 هزار تومان می شود. به عبارت دیگر دولت به ازای هر شهروند یارانه ای برابر با 740 هزار تومان را تخصیص می دهد تا از افزایش قیمت کالاهای اساسی ممانعت کند این در حالی است که بررسی های آماری نشان می دهد میزان رشد قیمت کالاهای اساسی چندان به اعتبارات مذکور وابستگی نداشته و کالاها همچنان رو به افزایش نهاده اند.

البته نوبخت تبصره ای را نیز در سخنان خود به کار گرفت و تاکید کرد دولت حاضر شده این مابه‌التفاوت را از واردکنندگان و تولیدکنندگان دریافت نکند، به شرط اینکه قیمت کالاها نیز افزایش نیابد. اقدامی که تا کنون صورت گرفته اما مانعی بر سر راه افزایش قیمت‌ها نبوده است.

پرداخت این مابه التفاوت به نظر می رسد مکانیزمی مجزا از پرداخت یارانه نقدی داشته باشد. دولتی و مجلس چند سالی است که در تکاپوی کاهش فهرست دور و دراز یارانه بگیران در ایران هستند و مفاد قانون بودجه نیز این پیش بینی را برای سال آینده در خود دارد اما با این حال مابه التفاوت نرخ ارز رسمی برای واردات کالاهای اساسی یعنی مبلغ 4200 تومان به ارز تخصیصی برای واردات کالا یعنی ارز نیمایی که غالبا رقمی در کانال هشت هزار تومان است، قرار است در قالب دستور العمل مشخصی به مردم تعلق گیرد تا موجبات تقویت قدرت خرید را فراهم کند. برخی می گویند این بازگرداندن می تواند نه تنها در قالب نقدی که در قالب کالایی باشد. امسال نیز دولت با هدف حمایت از سبد معیشت سبد حمایتی 200 هزار تومانی را به 16 میلیون خانوار تا کنون اختصاص داده است.

** هدف مصوبه حزب دموکرات درباره بازگشت آمریکا به برجام در صورت پیروزی در انتخابات 2020
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفت و گو با بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا، نوشت: بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی درباره مصوبه کمیته ملی حزب دموکرات مبنی بر بازگشت آمریکا به برجام در صورت پیروزی یک دموکرات در 2020، می گوید: دموکرات ها معتقدند که ترامپ از جایگاه و شأن لازم برای ریاست جمهوری برخوردار نیست، از این رو، کمیته ملی دموکرات با تصویب این موضوع قصد دارد برای کاهش بیشتر محبوبیت ترامپ فضاساری کند. وی در ادامه درباره احتمال یازگشت آمریکا به برجام در صورت پیروزی یک دموکرات گفت: موضوع بازگشت به برجام، بستگی به شخصی دارد که رییس جمهور می‌شود.

بیگدلی با بیان اینکه فضا اصلا به نفع ترامپ نیست، اظهار داشت: بسیاری از اعضای حزب جمهوری خواه هم از رفتارهای ترامپ ناراضی هستند. دخالت ترامپ در فضای بین المللی بسیاری از بخش های پرستیژی و محبوبیت آمریکا در سطح جهانی را کاهش داده است.

او همچنین درباره شانس پیروزی دموکرات ها بر جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا گفت: پیش‌بینی این موضوع بسیار دشوار است، بیش از یک سال و نیم دیگر باقی مانده و ترامپ هم فرصت دارد و به طور قطع و یقین نمی‌توانیم بگوییم که در انتخابات آینده چه کسی برنده می‌شود.

بیگدلی ادامه داد: در حال حاضر مجلس نمایندگان در دست دموکرات‌هاست و این مجلس می‌تواند در انتخابات آینده بسیار بسیار موثر باشد. اروپایی ها هم به انتظار این نشستند که ترامپ تغییر کند و مسئله برجام از سر گرفته شود. ما هم همانند اروپایی ها همین انتظار تغییر ترامپ را داریم، به همین دلیل در این روزها اختلافات شدیدی بین اتحادیه اروپا و آمریکا وجود دارد.

** صرافان قیمت‌های پرت می‌دهند؛ خرید و فروشی در کار نیست
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در این گزارش میدانی نوشت: در حالی که رشد قیمت ارز زمینه را برای افزایش قیمت بازارهای موازی فراهم کرده بود، فعالان خبر از توقف معاملات در این بازارها می دهند. گزارش میدانی از میدان فردوسی و سبزه میدان نشان می دهد حجم معاملات سکه در بازار به صفر رسیده است و کمتر کسی حاضر به خرید و فروش سکه و طلاست.

هر چند سکه دیروز تا مرز 4 میلیون و هفتصد هزار تومان پیشروی کرد اما صرافان سکه های فروشی را از دست مشتریان به قیمتی بین 4 میلیون و 520 هزار تومان تا 4 میلیون و 600 هزار تومان خریداری میکردند. به این ترتیب فاصله قیمتی خرید و فروش سکه از عرف خارج شد و به 100 تا 180 هزار تومان برای سکه تمام بهار رسید.

با این حال صرافان از صفر شدن معاملات در این بازار سخن می گفتند. ابراهیم محمدولی رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز تاکید کرد : در چند روز گذشته حجم معاملات به شدت کاهش یافته است و با این قیمت ها کمتر کسی ریسک خرید وفروش را به جان می خرد.

این اما تمام داستان فردوسی و سبزه میدان نبود، بررسی ها نشان می داد بازار دلالان ارز کمی داغ تر از دیگر بازارهاست. دلار که این روزها در بازار آزاد پا را از 13 هزار تومان فراتر نهاده است، مشتریانی بیشتر را پیدا کرده است. دلالان 'کوچه‌رو' در پاسخ به درخواست خرید، اعلام می کردند تا هر میزان دلار بخواهید فروخته می شود و در نقطه نقطه فردوسی و سبزه میدان برای تحویل دلارها قرار می گذاشتند. داغ شدن تب دلار از سوی دلالان با شدت پیگیری می شود و تلاش برای قبولاندن اینکه قیمت ها بالا رونده است، ادامه دار است.

** موافقت خاتمی با تشکیل پارلمان اصلاحات / او علاقمند است قدرتش در لایه‌های مختلف جریان اصلاحات توزیع شود
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفت‌وگو با محمد عطریانفر، عضو ارشد حزب کارگزاران، آورده است: از موافقت اصولی خاتمی با تشکیل پارلمان و یا شورای عالی یکپارچه اصلاحات خبر داد. او ابراز امیدواری کرد، شرایط به ­گونه­‌ای پیش برود که حضور و پیروزی اصلاح­ طلبان در انتخابات یازدهمین­ دوره مجلس از معبر پارلمان اصلاحات گذر کند.

محمد عطریانفر عضو ارشد حزب کارگزاران از موافقت اصولی خاتمی با تشکیل پارلمان و یا شورای عالی یکپارچه اصلاحات خبر داد وی با اشاره به ساختار فعلی شورای عالی سیاستگذاری و نقد‌هایی که مطرح می شود، گفت: گرچه در گذشته محور تعیین کننده وجهت دهنده فعالیت های اصلاح طلبان آقای خاتمی بود، اما ایشان علاقه مند است نقش شخصی ایشان کمرنگ وعمدتاً به ساختار ونهادی پایدار منتقل شود. با وجود اینکه به صفت انسانی فردی واجد کاریزمااست، و اذعان داریم که نفوذ و موقعیت و اعتبار او و همچنین اعتماد مردمی و ملی به سید محمد خاتمی چندین برابر کلِ احزابی است که مشی و مرام اصلاح طلبی را برگزیده اند. در چنین حالتی، طبیعی است که حق مسلم او باید باشد تا راس هرم شورایعالی اصلاح طلبان را سر و سامان بدهد.

عطریان فر با اشاره به بحث تشکیل پارلمان اصلاحات گفت: در واقع اصلاح طلبان دنبال این هستند تا با هماهنگی و همنشینی اصلاح طلبان سراسر کشور که در قالب احزاب مختلف فعالیت دارند، پارلمان اصلاحات را تاسیس کنند که الان این موضوع در دستور کار قرار دارد و مطالعاتی در حال انجام است. خیلی هم خوب است. چه بسا که روند حضورانتخاباتی سال آینده، نزد اصلاح طلبان متکی بر این پارلمان شکل بگیرد که البته باید تایید آقای خاتمی را هم بگیرد. ایشان این نوع تدابیر در مسائل مستحدثه را به گفتگوی عقلا ارجاع می‌دهد. البته ایشان موافق این موضوع است و علاقمند است که قدرت فردی ایشان در لایه‌های هرم ساختاری اصلاحات توزیع شود.

** نایب رئیس بانوان فدراسیون خبر داد: درخواست ایران از فیفا برای تغییر میزبانی فلسطین یا گروه دختران ایران در انتخابی المپیک/ مشکل حل می شود
جماران در گفت و گو با لیلا صوفی‌زاده، نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال، نوشت: میزبانی فلسطین اشغالی در مرحله دوم انتخابی فوتبال المپیک 2020 و عدم امکان حضور تیم ملی بانوان در این کشور، برای فوتبال ایران، چالش برانگیز شده تا اینکه با همکاری کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) بتوان آن را حل کرد. از بدشانسی تیم ایران، AFC برای مرحله دوم، فلسطین را به عنوان میزبان این گروه انتخاب کرده و همین موضوع در فاصله 50 روز تا شروع مسابقات، شرایط را برای فوتبال بانوان دشوار کرده است. مطابق قوانین داخلی، هیچ مجوزی برای سفر اتباع ایرانی و نمایندگان ایران به فلسطین که امنیت آن منطقه توسط رژیم صهیونیستی تامین می‌شود، وجود ندارد و بر همین اساس تیم ایران هم نمی تواند به این کشور برود.

لیلا صوفی‌زاده پیرامون مشکلی که از بدشانسی برای تیم ملی فوتبال بانوان به وجود آمده است، اظهار می کند: میزبانی فلسطین به همراه دو کشور دیگر در این مرحله از مسابقات مشخص بود اما معلوم نبود که ما در گروه فلسطین قرار می‌گیریم و برای همین از مسئولان AFC خواستیم که ما با این کشور در یک گروه نباشیم.» «با این وجود بعد از قرعه کشی، متوجه قرار گرفتن با فلسطین در یک گروه شدیم. به همین دلیل در کمترین زمان ممکن این موضوع را به اطلاع AFC رساندیم و اعلام کردیم که مطابق قوانین نمی‌توانیم در خاک فلسطین به میدان برویم. از آن‌ها خواستیم که همانند گذشته به تیم ما کمک کنند.»

صوفی‌زاده در واکنش به اینکه چه راهکاری برای حل این مشکل در نظر گرفته شده، اظهار کرد: ما موضوع و استدلال خود را در اختیار AFC قرار دادیم و آن‌ها هم خواستار نامه نگاری ما با فیفا شدند چرا که آن‌ها ناظر اصلی برگزاری مسابقات انتخابی المپیک هستند. به فیفا هم مشکل‌مان را اعلام کردیم و گفتیم که کشور دیگری را به عنوان میزبان انتخاب کنند و یا ایران در گروه دیگری به رقابت بپردازد.

او در پاسخ به این سوال که فیفا چه واکنشی در رابطه با این مشکل داشته، گفت: فعلا هیچ پاسخی مبنی بر حل مشکل دریافت نکردیم اما مسئولان فیفا از رسیدن نامه و ارجاع آن به دبیرکل این نهاد خبر دادند و اعلام کردند تصمیم نهایی را در این باره اتخاذ خواهند کرد.» «در گذشته هم یک بار با چنین مشکلی رو به رو شدیم که با مکاتبات اداری و اعلام مشکلات، میزبانی از فلسطین گرفته شد و کشور دیگری به عنوان میزبان انتخاب شد.»

** طوفان ترامپ هم می‌گذرد؟
سایت خبری تحلیلی «فرارو» در گزارشی نوشت: امسال جمهوری اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت که آمریکا و برخی از متحدانش به دنبال اعمال فشار‌های بی‌سابقه بر آن هستند. آمریکا، پس از خروج از توافق هسته‌ای، نه تنها از هیچ نوع فشاری بر ایران دریغ نکرده بلکه از کشور‌های اروپایی باقیمانده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم می‌خواهد که از این توافق خارج شوند و به کارزار فشار حداکثری اقتصادی بر ایران محلق شوند. اروپایی‌ها تاکنون در برابر این فشار‌های آمریکا مقاومت کرده‌اند، اما از اتخاذ اقدامات قاطع برای جبران خسارت‌های خروج آمریکا از برجام هم خودداری کرده‌اند. آن‌ها سازوکاری به نام «ابزار حمایت از تبالات تجاری» (اینس‌تکس) طراحی کرده‌اند که در حال حاضر شامل فروش نفت ایران نمی‌شود.

تا به حال، واکنش جمهوری اسلامی در برابر این فشار‌ها خویشتنداری بوده است. ایران، پس از خروج آمریکا، که یکی از اعضای اصلی برجام بود، به شرط تامین منافع اقتصادی‌اش توسط اروپایی‌ها، از توافق هسته‌ای خارج نشد. امری که برخی از ناظران خارجی را شگفت‌زده کرد.

مارک پوروبکانسکی، روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی، طی یادداشتی در وبگاه «مین‌پست» به دلایل خویشتنداری ایران در برابر آمریکا پرداخت. او با اشاره به اقدامات خصمانه واشنگتن علیه تهران، نوشت: «اما ایران هنوز هم متحدان و شرکای تجاری مهمی دارد و مصمم‌ترین دشمنانش هم دریایی از مشکلات خاص خوشان را دارند. بنابراین، احتمال دارد که ایران به سختی به جلو برود و سعی کند که بدون لغو توافق هسته‌ای یا اتخاذ هرگونه اقدامات موثر دیگر، ناآرامی‌های داخلی را در دو سال آینده مهار کند.»

پوروبکانسکی افزود: در حال حاضر ایران از نصف دوره ریاست جمهوری ترامپ جان سالم به در برده است. با توجه به محبوبیت کم ترامپ و دردسر‌های سیاسی و قانونی روزافزون او، مقامات ایران باید امکان اینکه ترامپ ظرف کمتر از دو سال از ریاست‌جمهوری کنار برود را جدی بگیرند. قبل از رفتن، ترامپ برای مدتی ضعیف خواهد بود. در عین اینکه هیچ دولت جانشینی با ایران دوستانه برخورد نخواهد کرد، اما دولت بعدی بعید است که به اندازه دولت ترامپ با ایران متخاصم باشد.

** نمایندگان مجلس از حادثه سقوط هواپیمای یاسوج سوءاستفاده کردند/ شرکت آسمان می‌خواهد با پول دیه رضایت بگیرد
رویداد24 در گفت‌وگو با مهدی علیپور، برادر یکی از جانباختگان سانحه هوایی تهران-یاسوج نوشت: پرونده سقوط هواپیمای یاسوج فعلا در دادگاه در مرحله کارشناسی 3 نفره در حال بررسی است. هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی کشور از همان روزهای نخست گفته‌اند خلبان عامل سقوط بوده است. این موضوع اما مورد قبول خانواده‌های قربانیان نیست. آنها می‌گویند این سخنان فرافکنی است و برای فرار از مسئولیت گفته می‌شود.

مهدی علیپور برادر یکی از جانباختگان سقوط هواپیمای تهران یاسوج که در سالگرد سقوط هواپیما در فرودگاه مهرآباد حضور داشت، به رویداد24 می‌گوید: در یکسالی که از این حادثه می‌گذرد، خانواده‌هایی که عزیزانشان را در سانحه هوایی از دست دادند هیچ تریبونی برای بیان مشکلاتشان نداشتند. برخی از این خانواده‌ها در جنگ تحمیلی شهید داده‌اند و در یکسال گذشته حتی حاضر به صحبت با رسانه‌های خارجی نشدند و با وجود پایبندی به نظام، رسانه‌های داخلی حمایت و همکاری با ما نداشتند.

او می‌گوید: متاسفانه شرکت هواپیمایی آسمان جفای بسیار زیادی را در حق ما انجام داد. شرکت آسمان با همکاری شرکت هواپیمایی کشور و سازمان سوانح به دروغ مطالبی را منتشر کردند و متاسفانه حرف‌هایی را به جامعه منتقل کردند که عکس واقعیت بود. هیچکدام از خانواده‌ها قصور خلبان به عنوان علت سقوط هواپیما را قبول نداریم زیرا از زمان پیدا شدن جعبه سیاه تازه کار بررسی علت سوانح آغاز شده است اما متاسفانه پیش از اینکه جعبه سیاه پیدا شود، شرکت هواپیمایی آسمان، شرکت هواپیمایی کل کشور، سازمان سوانح و ... بدون هیچ بررسی دقیقی، عوامل مختلفی را عامل سقوط هواپیما عنوان کردند.

او گفته علت سقوط شاید همانی باشد که آن‌ها اعلام کردند، اما نباید پیش از بررسی و کار کارشناسی شده آن را اعلام می‌کردند. خطای خلبان هنوز در حد یک تئوری است و قوه قضاییه نیز آن را تایید نکرده است. یخ زدگی هواپیما، خراب بودن برخی از تجهیزات همچنان در حد یک تئوری است.» «برخی نمایندگان مجلس هم از این سانحه به نفع خودشان سوءاستفاده کردند و یاری این خانواده‌ها نیامدند و هیچ کدام حاضر نشدند که اسنادشان را به خانواده‌های جانباختگان دهند. به نظر ما رفتار این نمایندگان در رو کردن اسناد بیمه در مجلس صرفا یک شوی انتخاباتی برای سال آینده بود.»

** واکاوی دلایل توجه همزمان ایران و عربستان به شرق
سایت خبری «فرارو» در این گزارش آورده است: سفر هیئت ایرانی، دقیقا همزمان با تور آسیایی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، انجام شده است. اواخر هفته جاری، ولیعهد سعودی به پکن خواهد رفت. پیش از این او به پاکستان سفر کرده بود و هم اکنون در هند به سر می‌برد. اگر چه عربستان، متحد نزدیک آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی به شمار می‌رود، اما پس از ترور خاشقجی، روابط آن با غرب به سردی گرایید. برخی ناظران معتقدند که سفر بن سلمان به آسیا، برای شکستن انزوای خود پس از ماجرای خاشقجی است. با این حال، برخی محافل رسانه‌ای نزدیک به عربستان می‌گویند یکی از اهداف محمد بن سلمان در آسیا، مقابله با نفوذ ایران است.

به نظر می‌رسد که ایران و عربستان هر دو، بنا به دلایل خاص خودشان، روابط با شرق را توسعه می‌دهند. نکته مشترک رویکرد نسبتا جدید ریاض و تهران در توجه به شرق، بدگمانی یا بی‌اعتمادی به غرب است. سفر ظریف به چین در حالی صورت گرفت که او چند روز قبل در کنفرانس امنیتی مونیخ از آمریکا به خاطر خروج از توافق هسته‌ای به شدت انتقاد کرده و گفته اقدامات آمریکا علیه ایران از یک «وسواس بیمارگونه» نشأت می‌گیرد. وزیر خارجه چین از این انتقادات ظریف تمجید کرده است. وانگ به ظریف گفت: «در تلویزیون دیدم که چگونه در کنفرانس امنیتی مونیخ از حقوق ایران به صراحت دفاع کردی. فکر می‌کنم صد‌ها میلیون مخاطب چینی هم آنچه گفتی را تماشا کردند و تو الآن یک شخص معروفی هستی.»

توجه به شرق همواره در سیاست خارجی ایران مطرح بوده، اما در دوره‌هایی که تنش با غرب بالا می‌گیرد، این توجه بیشتر می‌شود. در هفته‌های اخیر، خصوصا پس از رونمایی از سازوکار «ابزار حمایت تبادلات تجاری» (اینس‌تکس) اروپا و معلوم شدن محدودیت‌های همکاری‌های اقتصادی با اروپا، مقامات ایرانی تلاش‌هایی برای تقویت روابط اقتصادی با کشور‌هایی نظیر هند و چین انجام دادند. سفر مقامات ایرانی به این کشورها، بیشتر معطوف به دور زدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا است. اما به نظر می‌رسد که عربستانی‌ها توجه به شرق را در سیاق رقابت با ایران می‌بینند.

** شایعه تعطیلی همیشگی حالا خورشید واقعیت ندارد؛ چرا رضا رشیدپور زود به تعطیلات عید می‌رود؟
وبگاه خبری «خبرآنلاین» گزارش داد: تنها یک هفته مانده به پایان سال 97 برنامه حالا خورشید از کنداکتور شبکه سه خارج می‌شود اما دلیل این اتفاق چیست؟ این روزها رضا رشیدپور تقریبا استراتژیک‌ترین برنامه شبکه سه را در اختیار دارد. او که برنامه جنگ اجتماعی اش حسابی هم مخاطب گرفته به نوعی تریبون خبری مدیران شبکه سه هم شده است. از جایی که فروغی بنشیند و درباره شبکه اش مصاحبه کند تا مجالی برای احسان علی خانی و عادل فردوسی پور که از خود دفاع کنند و یا حتی فرصتی در اختیار محسن رضایی که از زیر فشار فاجعه توئیت اشتباه عملیات فریب خود را نجات دهد، آن هم به یاری بزرگمرد محبوبی چون سردار سلیمانی.

اما خبر تعطیلی پیش از موعد این برنامه، درحالی که پیشتر فروغی مدیر شبکه سه گفته بود رشیدپور قرار است برای شب های این شبکه هم برنامه ای سیاسی بسازد اما چنین برنامه ای در سه ماهی که فروغی گفته بودروی آنتن نرفت ، اتفاقی عجیب به نظر می رسید.

درچنین شرایطی این شایعه تعطیلی برنامه رشیدپور ، شایعه ای عجیب بود که در فضای رسانه ای پیچید. برنامه ای که مشخص است صحت ندارد و چرا مدیران جوان شبکه سه در اوج نزدیکی شان با رشیدپور برنامه ای که برند صبح های رسانه ملی شده است را تعطیل کنند؟ جدی ترین احتمال، خبری است که با شروع پخش عصر جدید احسان علیخانی و حذف نام این مجری سرشناس از اجرای برنامه شب عید شبکه 3 بر سر زبان‌ها افتاده بود.

** افت بشار به دلیل ابهام ماندن در پرسپولیس!
وبسایت «پارسینه» در این گزارش تحلیلی نوشت: بشار رسن، هافبک عراقی تیم فوتبال پرسپولیس این روز‌ها یک معمای بزرگ برای هواداران این تیم ساخته؛ بالاخره می‌خواهد با باشگاه تمدید قرارداد کند یا نه؟ و پاسخ این معما در دست بشار است.

از یک سو، مسئولان باشگاه اعتقاد دارند قبلاً مذاکرات کاملی انجام شده و بشار قرار بود به آن‌ها جواب بدهد، اما از طرف دیگر، می‌شنویم که بشار می‌گوید مذاکرات شفاهی بوده و هرگز کار به مذاکرات قطعی و رسمی نکشید. از آن طرف، پندار خمارلو می‌گوید برای مذاکره با مدیر برنامه‌های بشار رسن حاضریم آگهی چاپ کنیم و روی در و دیوار بزنیم تا بیایند و دور میز بنشینند، اما از سویی، مدیر برنامه‌های این بازیکن عراقی می‌گوید هرگز چنین دعوتی از او به عمل نیامده و همیشه یک پیشنهاد غیررسمی داده‌اند آن هم در مکان‌هایی غیر از دفتر باشگاه!

همین سردرگمی‌ها باعث به وجود آمدن شایعات دیگر شد. البته بشار مشکلات مالی باشگاه پرسپولیس را لمس کرده و به همین علت نمی‌خواهد از پیشنهادات خوبی که از کشور‌های امارات، قطر و ترکیه به دست آورده، به آسانی عبور کند. او ترجیح می‌دهد فصل را با همین شرایط به پایان برساند و وقتی بازیکن آزاد شد، مذاکراتی با باشگاه داشته باشد و در صورتی که به توافق مالی بهتری نرسید، از پرسپولیس برود، اما مدیران باشگاه پرسپولیس معتقدند نباید اجازه بدهند کار به آنجا برسد و تا قبل از اتمام فصل، کار را تمام کنند. این فشار‌ها باعث شده بشار تمرکزش را از دست بدهد و با دوران اوج خود فاصله بگیرد.

با این حال، موضوع دیگری هم هست که می‌تواند کلید معمای عدم تمدید قرارداد بشار به حساب بیاید. گویا این بازیکن به دنبال بندی در قراردادش است که با توجه به آن، هر وقت پیشنهاد خوبی به دستش رسید، در هر مقطع از فصل بتواند با باشگاه جدید، عقد قرارداد کند و در پنجره نقل و انتقالاتی مورد توافق، از پرسپولیس جدا شود، اما سرخپوشان اعتقاد دارند هرگز تحت تأثیر چنین شرطی قرار نمی‌گیرند و نمی‌خواهند قرارداد بشار را با این شرایط تمدید کنند. آن‌ها دنبال قرارداد دو ساله جدید با هافبک عراقی هستند.

** چطور افشاگری انقلابی کنیم؟
جامعه خبری تحلیلی «الف» به طرح این پرسش که چطور اشکالات انقلاب را فریاد کنیم که منجر به تضعیف انقلاب نشود؟ این سوال ذهن خیلی‌هاست. چطور افشاگری کنیم که انقلاب تقویت شود. آورده است: چند مولفه ساده عملیاتی در این رابطه وجود دارد.
1- یکم تشخص- اول و از همه مهمتر تصویری است که از منتقد باید ساخته شود. مخاطب در اغلب موارد محتوای یک انتقاد را با سابقه ذهنی اش از منتقد تطبیق می دهد و این سابقه ذهنی بر اساس تلاش نویسنده برای تقویت و پیشبرد انقلاب است. رسانه ای که همتش تقویت امید در کشورست در نقد ضعف ها موثرتر است.
2- مولفه دوم تناسب است. نقد یک بدسلیقگی شبیه نقد یک تصمیم غلط و فاحش نیست. نقدی که مربوط به رفتار غلط است باید متفاوت از نقدی باشد که مربوط به انحراف اعتقادی است. توجه به این تناسب اندازه صدا و فریاد ما را تنظیم می کند.
3- مولفه سوم اصلی و فرعی کردن امورست. نقد امور فرعی نباید امور اصلی را تحت الشعاع قرار دهد. توجه به یک گل خشکیده نباید در مخاطب، یک گلستان را بیابان کند. نقد تصمیم اشتباه یک مدیر، نباید منجر به سوء ظن به ساختارهای نظام شود و یا خطا را ساختاری ترسیم کند.
4- مولفه چهارم دیدن دارایی هاست. نقد نباید بی اعتنا به راه طی شده باشد. از کنار نکات مثبت ماجرا نمی گذرد. دیدن دارایی ها نه تنها نقد را منصفانه می کند، بلکه موجب تاثیر بیشتر انتقاد می شود.
5- مولفه پنجم ادبیات و لحن انتقاد است. ادبیات نقدانقلابی با ادبیات نقدضدانقلابی باید کاملا متفاوت باشد. مخاطب درین ادبیات باید حس دلسوزی و خیرخواهی را درک می کند؛ ولو اینکه با صراحت همراه باشد.
6- مولفه ششم پایان بندی امیدوارانه است. پیشنهاد و راهکار نقش موثری در این پایان بندی دارد. نقد نباید حس بن بست در مخاطب ایجاد کند.
7- در نهایت اینکه مهمترین کلید برای فهم «نقد تراز» اینست که بعد از نقطه پایان، مخاطب را امیدوار می کند و به حرکت وادار می سازد نه ناامیدی و نشستن.

** همزمان با حمله انتحاری به اتوبوس پاسداران، «افق نو» تحریم شد
وبسایت خبری «مشرق» در گفت و گو با نادر طالب زاده، دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو ، نوشت: 24 بهمن 1397 (13 فوریه 2019) وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد مونیکا ویت، افسر سابق ضد جاسوسی نیروی هوایی این کشور اطلاعات فوق سری درباره شبکه جاسوسی پنتاگون را به ایران داده است. در این بیانیه‌ای که وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه (13 فوریه) منتشر کرده از مونیکا الفرید ویت، 39 ساله، به عنوان افسر دایره ضدجاسوسی نیروی هوایی یاد شده که در خلال سال‌های 1997 تا 2008 در استخدام این نیرو بوده و پس از خروج از ارتش هم از سال 2010 به طور قراردادی و پاره وقت با وزارت دفاع آمریکا همکاری داشته است.

نادر طالب‌زاده دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو در رابطه با اخبار کذب جعل شده توسط وزارت دادگستری آمریکا گفت: خانم ویت را مطبوعات غربی به عنوان دستاویزی برای تحریم کنفرانس «افق نو» مطرح کرده‌اند. به همین دلیل اگر مقالاتی که در نیویورک تایمز، واشنگتن پست و آسوشیتد پرس حتماً مورد بررسی قرار بگیرد. من اصلاً از خانم ویت خبری ندارم، با کدام ارگان در ارتباط بوده، چیزی نمی‌دانم. من مسئول افق نو هستم و با خانم ویت در ارتباط نبوده‌ام. رسانه‌های صهیونیستی قصد دارند و تلاش می‌کنند، بگویند که ما ایشان را به تهران آوردیم، این روش خبرسازی اهداف رسانه‌ای کنفرانس افق‌نو را وارونه جلوه می‌دهد.

کارگردان سریال بشارت منجی در ادامه گفت: خانم ویت از کارشناسان و روشنفکران غربی نبود که در لیست دعوت کنفرانس افق نو قرار بگیرد. من اغلب روشنفکرانی را دعوت کردم که عمدتاً ضد اسرائیل هستند. موضوع خانم ویت را علم کردند که هویت کنفرانس افق‌نو را به انحراف بکشند.

** روز جهانی زبان مادری
وبسایت خبری «عصر ایران» در مورد روز جهانی زبان مادری، نوشت: 21 فوریه ( دوم اسفند) روز جهانی زبان مادری است. این نام‌گذاری در سال 1999 از سوی یونسکو و با هدف کمک به حفظ تنوع زبانی و فرهنگی جهان اعلام شد. زبان مادری مانند رنگ چشم، شکل بینی، حالت ابرو و ... است، یعنی قبل از اینکه بخواهی نقشی در انتخابش داشته باشی آن را داری، بنابراین بخشی از هویت هر شخص است.

در طی سالها بارها با پدیده‌ای مواجهه شده‌ام که کسانی که در تهران زندگی می‌کنند و از یک منطقه‌ای از ایران آمده‌اند که زبان مادری آنها غیر از فارسی است، با معضلی بزرگ در برخورد با فرزندهایشان مواجه بوده‌اند.

دو گروه اصلی وجود دارد گروه اول از همان پیدایش فرزند به زبان فارسی با او حرف می‌زنند و استدلالشان این است که به دلیل اینکه در تهران زندگی می‌کنیم بهتر است که بچه فقط یک زبان یاد بگیرد و به همان زبان خوب حرف بزند تا بعدتر که به مدرسه رفت و در مواجه با بچه‌های دیگر به دلیل لهجه یا بد ادا کردن بعضی کلمات مورد تمسخر قرار نگیرد.

گروه دوم اما کسانی هستند که با فرزندشان به همان زبان مادری حرف می‌زنند و می‌گویند که بهر حال به دلیل مدرسه، شرایط جامعه و ... عاقبت بچه زبان فارسی را یاد می‌گیرد ولی امکان یادگیری زبان مادری را ندارد پس بهتر است که ما در خانه با او به این زبان حرف بزنیم. هر دو گروه به گونه‌ای درست می‌گویند ولی تجربه نشان داده است که معمولا کسانی که از بچگی به زبان مادریشان حرف نزده‌اند، بعدتر بسیار کم اتفاق می‌افتد که به دلیل خواست و علاقه خود آن زبان را یاد بگیرد.

یکی از دوستانم که به کانادا مهاجرت کرده است می‌گفت که ما وقتی به کانادا رفتیم یکی از بچه هایم 7 ساله بود و دیگری 4 ساله. حال که هر دو بزرگ شده‌ و از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند هر 2 بچه‌ام من و همسرم را مورد شماتت قرار می‌دهند که چرا شما با ما در خانه به فارسی حرف زدن ادامه ندادید؟ ما الان اعتماد بنفس لازم برای فارسی حرف زدن را نداریم. چه خوب بود که ما هم مثل دوستان چینی و مکزیکی که داریم می‌تونستیم به زبانی که خودمان را متعلق به آن می‌دانیم حرف می‌زدیم.

** دیدار سری میان Mi6 و موساد در رابطه با خروج ایران از توافق هسته‌ای و واکنش به آن
وبسایت خبری تحلیلی «تابناک» در گزارشی نوشت: تلویزیون [رژیم اشغالگر ] اسرائیل در روز جمعه گزارش داد که هفته گذشته رئیس Mi6 برای مذاکره ای سری با همتایان [رژیم اشغالگر ] اسرائیلی خود در رابطه با نگرانی ها پیرامون تصمیم ایران برای نقض توافقنامه هسته ای 2015 و تلاش برای رسیدن به سلاح های هسته ای وارد اسرائیل شده است.

کانال 13 [رژیم اشغالگر ] اسرائیل اعلام کرده، الکس یانگر، رئیس MI6، روز دوشنبه با مسئول سازمان اطلاعات [رژیم اشغالگر ] اسرائیلی موساد، یوسی کوهن و دیگر مسئولان اطلاعات این رژیم دیدار کرده است. ارزیابی [رژیم اشغالگر ] اسرائیل این است که ایران تحت مقررات معاهده 2015 و در حال «آماده سازی» و «مقدمه چینی» برای خروج از برجام است، اما هنوز تصمیمی برای خروج از این توافق اتخاذ نکرده است.

چند ساعت قبل از این گزارش تلویزیون اسرائیل، نهاد نظارت بر مسائل هسته سازمان ملل متحد در وین، اعلام کرد ایران علیرغم خروج آمریکا از توافق هسته ای و بازگشت تحریم ها همچنان به مفاد قرارداد هسته ای 2015 پایبند است.

** دلار 4200 برای واردات کالا‌های اساسی، جلوی افزایش تورم را نگرفت
وبسایت خبری «تابناک» در گفت وگو با پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، نوشت: تا مرداد ماه سال جاری، سیاست پرداخت ارز 4200 تومانی برای واردات همه کالا‌ها و خدمات، به منظور ثابت نگه داشتن قیمت آن ها، ادامه داشت تا اینکه در شانزدهم مرداد ماه 1397 و با رونمایی از بسته جدید ارزی مشخص شد، این ارز تنها برای واردات 25 قلم کالای اساسی اختصاص خواهد یافت.

سلطانی با بیان این موضوع که دولت با تخصیص میلیارد‌ها دلار ارز 4200 تومانی برای واردات کالا‌های اساسی، نتوانست به اهداف تعیین شده خود دست یابد، افزود: متأسفانه در شرایط کنونی، تولید کننده کالا‌های اساسی در داخل، مجبور است با تورم حدود 63 درصدی شاخص بهای تولید کننده، محصول خود را تولید کند که شما اگر نرخ ارز سال گذشته را با نرخ امسال مقایسه کنید، مشخص می‌شود که حداقل قیمت تمام شده ارز برای تولید کننده داخلی، حدود 7000 تا 8000 تومان است؛ در نتیجه می توان این پرسش را مطرح کرد که در حال حاضر، این تولید کننده داخلی، چگونه می‌تواند با واردات کالا‌ها با ارز 4200 تومانی رقابت کند؟

وی در پاسخ به این که تیم اقتصادی دولت در صحبت‌های خود اظهار داشته‌اند در صورت حذف ارز 4200 تومانی برای واردات کالا‌های اساسی، با تورم بسیار وحشتناکی روبه رو خواهیم شد اظهار داشتند: بنده مدعیان این فرضیه را به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع می‌دهم. این گزارش که به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد، به رغم تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات کالا‌های اساسی، شاهد تورم 40 درصدی کالا‌های اساسی از ابتدای سال تا دی ماه 97 بوده‌ایم. این در حالی است که مطابق با همین گزارش، تورم عمومی یا به عبارتی شاخص بهای مصرف کننده در این مدت، 70 درصد بوده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این که راهکار جایگزین چیست و بهتر است در این شرایط چه برنامه‌ای عملیاتی شود تا حداقل قشرهای آسیب پذیر حمایت شوند، اظهار داشت: دولت می‌توانست این مبلغ عظیم ارز 4200 تومانی را به صورت یارانه مستقیم به قشرهای آسیب پذیر اختصاص دهد؛ یعنی تمام این ارز 4200 تومانی را در سامانه نیما برای واردات کالا‌های اساسی عرضه می‌کرد و در نهایت مابه‌التفاوت نرخ ارز در بودجه 97 یعنی رقم 3500 تومان را از نرخ فروخته شده در سامانه نیما محاسبه و مبالغ به دست آمده را در یک صندوق مثلاً صندوق هدفمندی یارانه‌ها یا در یک صندوق مشخصی واریز می‌کرد و از آن صندوق به قشرهای آسیب پذیر متناسب با شرایط اقتصادی، در هر ماه پرداختی صورت می‌گرفت.

** آیا محمود احمدی‌نژاد می‌تواند چهره خود را بازسازی کند؟
وبسایت خبری «فرارو» گزارش داد: دیگر هیچ بازیگر سیاسی از او حمایت نمی‌کند. به لحاظ اجتماعی، تلاش‌های احمدی نژاد هیچ تغییر چشمگیری ایجاد نکرده‌اند. هیچ اعتراضاتی برای درخواست آزادی دوستان او (که میان مردم محبوب نیستند) اتفاق نیفتاده است. علیرغم شهرت و توئیت‌هایش، احتمالا احمدی نژاد در ایران شخصیت سیاسی بی‌ربطی باقی خواهد ماند. رئیس‌جمهور سابق ایران مواضع مناقشه‌برانگیزی مطرح می‌کند که قبلا هرگز مطرح نمی‌شده است. او تلاش می‌کند تصویر خود را نزد افکار عمومی تغییر دهد، اما احتمالا موفقیت چندانی به دست نخواهد آورد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، تغییر کرده است، یا حداقل رفتار او این را نشان می‌دهد. او مدام سخنان مناقشه‌برانگیز به زبان می‌آورد و از اوضاع کشور انتقاد می‌کند. برخی از ناظران می‌گویند احمدی نژاد تلاش می‌کند جایگاه خود را از یک دولتمرد به منتقد وضع فعلی تغییر دهد. اما آیا موفق خواهد شد؟ در این زمینه شک‌وتردید‌هایی وجود دارد. کریم رزق، روزنامه‌نگار متخصص امور ایران در آمریکا، طی یادداشتی در مجله آمریکایی نشنال اینترست، به تلاش‌های رئیس‌جمهور سابق ایران برای بازسازی چهره خود پرداخت و این تلاش‌ها را بیهوده دانست.

رزق نوشت: آیا احمدی‌نژاد محبوبیت خود را بازگردانده است؟ ارزیابی این امر دشوار است. خصوصا که درباره این مسئله هیچ نظرسنجی عمومی وجود ندارد. با این حال، در میان ایرانیان معروف است که محبوبیت احمدی نژاد در مناطق روستای متمرکز است. در شهر‌های بزرگ، که مردم به سیاست و رسانه دسترسی دارند، محبوبیت او بسیار ضعیف‌تر است. محبوبیت احمدی نژاد میان جوانان احتمالا خیلی بهبود نیافته است. چرا که دانشجویان هنوز تعامل احمدی نژاد با خودشان را فراموش نکرده‌اند.

از دیدگاه رزق، روش‌های احمدی نژاد تاکنون موفقیت چندانی نداشته است. او می‌تواند هر چه بخواهد توئیت کند، اما این مهم نیست. او نمی‌تواند بدون مجوز وزارت کشور و مقامات بلندپایه ایران راهپیمایی بزرگرار کند. به رغم تلاش‌هایش، به نظر می‌رسد که احمدی نژاد پس از زندانی شدن دوستانش، تنها شده است. دیگر هیچ بازیگر سیاسی از او حمایت نمی‌کند. به لحاظ اجتماعی، تلاش‌های احمدی نژاد هیچ تغییر چشمگیری ایجاد نکرده‌اند. هیچ اعتراضاتی برای درخواست آزادی دوستان او (که میان مردم محبوب نیستند) اتفاق نیفتاده است. علیرغم شهرت و توئیت‌هایش، احتمالا احمدی نژاد در ایران شخصیت سیاسی بی‌ربطی باقی خواهد ماند.

** میرسلیم: مسئولان بیانیه‌ گام دوم را اجرا کنند، احترام ظاهری ممنوع
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در گزاشی نوشت: مقام معظم رهبری با صدور بیانیه ای در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در نگاهی جامع و آسیب شناسانه ضمن برشمردن دستاوردهای انقلاب طی چهل سال گذشته، در نگاهی واقع بینانه به تشریح نقاط ضعف موجود همچون فساد، کاستی‌های اقتصادی، مسئله عدالت و ... پرداختند و خطاب به جوانان و نخبگان برای برداشتن گام دوم انقلاب توصیه هایی مطرح کردند.

سید مصطفی میرسلیم درباره نحوه عملیاتی شدن بیانیه رهبر معظم انقلاب توسط مسئولان و مردم به خبرآنلاین گفت: این بیانیه حاوی تحلیلی جامع از تحولات چهل سال گذشته و یادآور نقاط قوت و نیز خطاهایی است که در گام اول شاهد آن بوده ایم تا با تأمل درباره آنها بتوانیم نقشه راه پیشرفت واقع گرایانه خود را ترسیم کنیم.

وی با بیان اینکه بدخواهان داخلی و دشمنان خارجی باعث خسارات مالی و جانی گسترده به کشور شده‌اند، تصریح کرد: باید بدانیم که سازش با آنها جز نکبت نتیجه دیگری برای ما نخواهد داشت، این تجربه برای ما ارزان تمام نشده است. به علاوه باید قدردان کسانی باشیم که با ایمان، دانش، تجربه مفید، تلاش بی‌وقفه، ایثارگری و جانفشانی سنگر استقلال و آزادی ما را حفظ کرده‌اند؛ پیشرفت آینده ما در امتداد راهی است که آنها بر مبنای خودباوری و فعالیت مؤثر خود برای ما ترسیم کرده اند. آنها را باید الگوی خود قرار دهیم و موجبات تقویت‌شان را فراهم آوریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه هیچ کس به ویژه مسئولان نباید فقط به احترام ظاهری به بیانیه و برخورد تشریفاتی با آن، چنان که در گذشته متأسفانه مرسوم بوده، بسنده کند، گفت: همگی باید در زمینه‌های مختلف برای خروج از محدودیت‌ها و تحریم‌ها و بن بست‌هایی که دشمنان می خواهند برایمان ایجاد کنند و نیز برای استقرار شالوده ای محکم به منظور تحقق پیشرفتی سازگار با آرمان‌ها و نیل به تمدن نوین ایران که متولد شده از انقلاب اسلامی است، سعی مستمر بنماییم.

** «طرح کودک همسری»: بدون توجه به واقعیت‌های جامعه‌ی داخلی، اسیر استانداردسازی‌های بین‌المللی نشویم
پایگاه خبری «شفقنا» درگفت‌وگو با زهرا داور، حقوقدان و فعال حقوق کودک و خانواده، نوشت: در ماه‌های اخیر نام طرح «کودک همسری» را زیاد از رسانه‌ها شنیده‌ایم؛ کلاف سردرگمی که موافقان و مخالفانش هنوز بر سر آن به توافقی قطعی نرسیده‌اند. طرحی که با هدف «افزایش حداقل سن ازدواج» در کشور در فراکسیون زنان مجلس تدوین شده بود، چندی قبل در کمیسیون حقوقی و قضایی رد شد. این در حالیست که آسیب‌های ازدواج در سنین پایین، چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد یا نادیده گرفت. آمار رسمی سال 95 مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که 373 هزار نفر از دختران زیر هجده سال کشور، همسردار و 942 نفر بر اثر فوت همسر و حدود هفت هزار نفر بر اثر طلاق، بدون همسر هستند.

برای پاسخ به این سوال که چرا با طرح افزایش حداقل سن ازدواج، مخالفت‌ می‌شود و برای عملی شدن آن در بعد فرهنگی و قانونی چه باید کرد، به سراغ زهرا داور حقوقدان و فعال حقوق کودک و خانواده رفتیم. نگاه این حقوقدان، برخلاف انتظارمان بود؛ او تأکید کرد که «نه صرف مشکلات بچه‌هایی که زود ازدواج می‌کنند بلکه بیشتر به دلیل فشارهای بین‌المللی است که تا این حد برای افزایش دادن حداقل سن ازدواج در کشور تلاش می‌شود». البته دلیل مخالفت مقطعی وی با این موضوع، نه مخالفت کلی با افزایش حداقل سن ازدواج بلکه توجه دادن به موارد دیگری از جمله بسترهای فرهنگی و اقتصادی ایجاد کننده‌ی این موضوع و مساله‌ای به نام ازدواج شرعی بود. او با طرح این سوال که «چگونه می‌خواهیم جلوی گسترش عقد شرعی قبل از رسیدن به سن قانونی ازدواج را بگیریم؟» صحبت خود را ادامه داد و چالش‌های موجود در برابر اجرایی شدن این طرح در صورت تصویب و همینطور پیشنهادات خود را مطرح کرد.

** علوی گری چیست؟ آیا ایران در پی نفوذ بر علویان ترکیه است؟
شفقنا در گفت و گو با یکی از رهبران علوی ترکیه نوشت: یکی از از بزرگان علوی ترکیه و رئیس و «دده» درگاه اهل بیت (ع) منطقه چرگزکوی، «سید سینان بوزتپه»است که «شفقنا ترکیه» در باره جامعه علوی ها و موضوعات مهم این جامعه، گفت و گویی را با او به انجام رسانده است. این گفت و گو تلاش دارد ابعادی از اندیشه و جامعه علوی های ترکیه را از زبان یکی از رهبران آنان تبیین کند:

وی می گوید: «بین ایران و ما علویها یک رابطه قلبی و علقه دیرینه وجود دارد. اما این سخن؛ «ایران می خواهد علوی های ترکیه را شیعه کند.» در واقع یک دام و حیله است. ما شهروند کشور ترکیه هستیم. فشار و مداخله ایران بر علویهای ترکیه ممکن نیست و چنین چیزی هم نبوده است.

با تاسف و اندوه باید عرض کنم که افرادی وجود دارند که معتقد به علویگری بدون امام علی (ع) هستند. جریان «علویگری بدون علی ع»، خدا را انکار، پیامبران الهی و دین اسلام را رد می کند. بنابر باور آنها دوازده امام (ع) هیچ جایگاه مادی و معنوی ندارند. بن و اساس این باور، شاید التقاطی از آیین های دیگر از جمله شامان (دین قدیم ترکها) تشکیل می دهد. حتی بعضی از عقائد مسیحیت و یهودیت در آن دیده می شود. کانون و مرکز این ایده اروپا بوده و سپس به اقصی نقاط جهان متتشر شده است.

وی در پاسخ به اینکه چه تعریفی از «علوی گری» دارند؟ گفت: علوی یعنی پیرو امام علی (ع)، تعریف ما از علوی بودن بر محور امام علی (ع) متمرکز است. بنابر احادیث متواتر و مورد اتفاق، امام علی (ع) در کعبه به دنیا آمد و در محراب مسجد به شهادت رسید. همه زندگی امام (ع) بین کعبه و محراب گذشته است. بنابر این از دیدگاه ما عقیده «علویگری» بین کعبه و محراب است.

** سیدرضا اکرمی: مرد و زن باید با رعایت حجاب حرمت و جایگاه شهرهای مقدس کشور را حفظ کنند
وبسایت خبری «شفقنا» در گفت و گو با حجت الاسلام سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری نوشت: وی به ضرورت و اهمیت رعایت حجاب در شهرهای مقدس ایران اشاره کرد و گفت: مرد و زن باید با احترام، وقار و متانت خاص، حرمت و جایگاه شهرهای مقدس کشور را رعایت کنند و در همه زمینه ها و مواقع نسبت به کینه و عداوت دشمن که در تلاش برای آسیب رساندن به ماست، توجه داشته باشند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران درمورد اهمیت رعایت حجاب در شهرهای مقدس ایران گفت: همه شهرهای مذهبی جلوه های خاصی دارد؛ وقتی انسان گنبد حرم حضرت رضا(ع)، حضرت معصومه(ع) یا گنبد حرم حضرت احمد بن موسی کاظم و امام خمینی(ره) را می بیند خود به خود مرد و زن باید با احترام، وقار و متانت خاص، حرمت و جایگاه آن شهر را رعایت کنند.

اکرمی به تلاش دشمنان برای آسیب رساندن به حجاب در سطح کشور اشاره و خاطرنشان کرد: دشمن موجودیت ما را قبول ندارد و در طول این چهل سال نشان داده که به دنبال براندازی، استیلا و تسلط است، در همه زمینه ها و مواقع باید به این کینه و عداوت دشمن توجه کرد و وقار اسلام، قرآن، اهل بیت(ع)، نهج البلاغه و ائمه اطهار(ع) به ویژه شهدا را کاملاً رعایت کرد، به هر حال برای این انقلاب بیش از 200 هزار شهید داده شده، بیش از 500 هزار جانباز ایثار و احسان کردند؛ همه باید حرمت این خون ها را نگاه داریم وگرنه هم خودمان آسیب می بینیم و هم دشمن می تواند به ما آسیب برساند.

** باید از «ارزش پول ملی و دارایی مردم» هم مثل «موشک و امنیت کشور» دفاع کرد!
پایگاه خبری «تابناک» گزارش داد: بنا به اذعان بسیاری از مسئولان و کارشناسان، «اقتصاد» اصلی ترین معضل کشور در چهل ساله اخیر پس از انقلاب اسلامی بوده است. این موضوع طبیعتا دارای علت های مختلفی است که یکی از آنها تحریم های ظالمانه ای است که آمریکا همواره پس از انقلاب علیه کشورمان اعمال کرده، ولی وجه دیگر این موضوع، به اجرای سیاست های نادرست اقتصادی در دولت های مختلف و همچنین ناکارآمدی مدیران اقتصادی برمی گردد.

رهبر انقلاب در جمع مردم آذربایجان شرقی به وجود مشکلات اقتصادی در کشور اشاره و تأکید کردند، «همه مشکلات کشور اعم از گرانی‌ها، کاهش ارزش ریال و مسائل تولید داخلی قابل حل است، اما نیازمند، صبر، تدبیر، اتحاد و جدیت مسئولان در حرکت است.» موضوعی که تاکنون هیچ گاه در مواجهه با مشکلات اقتصادی شاهد چنین تدابیری از سوی مدیران اقتصاد کشور نبوده ایم و همواره ضرر آن را مردم دیده اند.

همین روز گذشته «محمد جواد ظریف» در کنفرانس امنیتی مونیخ چنان سخنانی بر زبان جاری کرد که بسیاری از کارشناسان سیاسی جهان به تحسین او و مواضعش پرداختند و جمهوری اسلامی ایران را برنده جدال با آمریکا در یک کشور اروپایی خواندند. سخنان وزیر امور خارجه کشورمان باعث شد بسیاری از تحلیلگران آمریکا را منزوی بخوانند؛ دفاعی از منافع ملی که در نهایت به حراست از نظام در مقابل دشمنان انجامید.

اگر وزیران اقتصادی و چهره های تأثیرگذار در اقتصاد کشور، بتوانند همین دفاعی که ظریف از امنیت، توان دفاعی و موشکی، موضوع حقوق بشر و ... جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ کرد را از ارزش پول ملی و دارایی های مردم بکنند، تحریم ها اینقدر تأثیرگذار نخواهد بود و بازار و اقتصاد کشور هم دچار چنین تلاطمی نخواهد شد. اما متأسفانه در شرایط بحران، شاهد یک «بی عملی و بی برنامگی محض» از سوی مسئولان و کارشناسان اقتصادی هستیم.

پژوهشم**1699**9131

نظر شما