شناسهٔ خبر: 31340697 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه در گفت وگو با ایرنا؛

مذاکرات آستانه موثرترین چارچوب برای حل مسائل سوریه است

مسکو - ایرنا - عضو کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه معتقد است که مذاکرات آستانه میان سران ایران، روسیه و ترکیه موثرترین چارچوب برای حل و فصل مسائل سوریه است.

صاحب‌خبر -

«آنتون موروزوف» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این پرسش که همکاری ایران و روسیه در تامین امنیت خاورمیانه را چگونه می بینید با بیان اینکه ایران شریک بسیار مهم روسیه در خاورمیانه است و در قالب مذاکرات آستانه دو کشور همکاری می کنند، اظهار داشت: در چارچوب این مذاکرات تا کنون مسائل مهم سوریه مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای مناسبی برای بسیاری از مسائل مطرح شده است.
موروزوف که عضو شورای عالی حزب لیبرال دمکرات روسیه است درباره نشست سوچی گفت: در این نشست سران ایران، روسیه و ترکیه درخصوص آخرین وضعیت سوریه گفت وگو کردند که مبارزه مشترک با تروریست ها در این کشور و بازگشت آوارگان سوری از آن جمله بود.
وی افزود: روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه همچنین درخصوص حل و فصل سیاسی مسائل سوریه و تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه که مراحل آخر آن طی می شود گفت وگو و تبادل نظر کردند.
نمایندگان دومای روسیه گفت: حامیان صلح آستانه واقعا و صادقانه برای حل مسائل سوریه تلاش می کنند.
موروزوف خاطرنشان کرد: ما روند صلح آستانه را دارای دورنمای خوب می دانیم و به همکاری با ایران و ترکیه در چارچوب آن ادامه خواهیم داد.

**حامیان صلح آستانه می توانند با ائتلاف غربی مقابله کنند
موروزوف گفت: کشورهایی که در چارچوب مذاکرات آستانه همکاری می کنند ازجمله ایران می توانند بطور موثر با ائتلاف غربی به رهبری آمریکا که اقدامات خود را در سوریه بطور غیرقانونی انجام می دهند و مجوز شورای امنیت در دست ندارند، مقابله کنند.
وی ادامه داد: ائتلاف غربی به رهبری آمریکا فقط مناقشه را بین گروه های مختلف در سوریه تشدید می کنند.
موروزوف تصریح کرد: آنها (اعضای ائتلاف غربی) بر خلاف ما تروریست ها را به خوب و بد تقسیم بندی و از نابودی آنها جلوگیری می کنند.
وی نتیجه گیری کرد: به همین دلیل روابط ایران و روسیه دارای دورنمای خوب است و می تواند فعالیت های تروریستی را از بین ببرد.

**مبنای حل مسائل سوریه حفظ یکپارچگی آن است
عضو کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه ادامه داد: ما از تمامیت ارضی سوریه حمایت می کنیم و مبنای حل مسائل این کشور را حفظ یکپارچگی آن می دانیم و مخالف هر گونه مداخله در امور داخلی این کشور هستیم.
وی افزود: اگر اختلافی وجود دارد باید در چارچوب دمکراتیک و نه راههای نظامی حل و فصل شود.
نماینده دومای روسیه با بیان اینکه حمایت نظامی از فعالیت تروریست ها غیرقابل قبول است، اظهار داشت: در این رابطه روسیه به همراه ایران خواهان آن است که سوریه یکپارچه بماند و نه اینکه بین گروه های مختلف تجزیه شود.

**خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان کلید حل مشکلات است
موروزوف در پاسخ به این پرسش که چگونه ایران و روسیه می توانند از نفوذ داعش به منطقه دریای خزر جلوگیری کنند، اظهار داشت: من معتقدم که حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان سبب ایجاد موج جدید بی ثباتی در منطقه شده و باعث تحرک فعالیت های تروریستی ازجمله گروه داعش شده است.
وی ادامه داد: باید تلاش کرد تا آمریکا نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند زیرا در 18 سال اخیر هیچ دستاورد مثبتی برای این کشور به همراه نداشته است.
گفتنی است، آمریکا سال 2000 به بهانه مقابله با جنبش طالبان به افغانستان حمله کرد و در طول 18 سال گذشته به همین بهانه در افغانستان مانده است.
در ماه های گذشته، آمریکایی ها با گردشی 180 درجه شروع به مذاکره با طالبان برای پایان دادن به بحرانی شده اند که خودشان نزدیک به دو دهه پیش در این کشور به راه انداختند.
بسیاری از صاحبنظران روس معتقدند آمریکا با برگزاری کنفرانس های نمایشی و جمع کردن سیاهی لشکر و مخالفان منطقه ای ایران، به دنبال ضربه زدن به ایران یکی از پایه های مبارزه با گروه های تروریستی در خاورمیانه و سوریه است.
ایران، روسیه و ترکیه در یک سال و نیم گذشته در قالب فرمت آستانه موفق شده اند ضمن تار و مار کردن تروریست ها و داعش، موفقیت های گسترده ای در پایان جنگ تمام عیار در سوریه بردارند و هم اکنون به سمت حل و فصل بحران سیاسی در این کشور براساس فرمت آستانه و با حمایت سازمان ملل متحده حرکت می کنند.
اروپام*391*1346*

نظر شما