شناسهٔ خبر: 31339821 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

گزارشی از برترین دانشگاه‌های آنلاین ایران و جهان

آنلاین، دانشجو شوید

به گزارش top10onlinecolleges، بعضی رشته‌های دانشگاهی ناگزیر باید به‌طور حضوری برگزار شوند اما پذیرش در برخی دیگر از رشته‌ها بدون تشکیل شدن کلاس حضوری هم امکانپذیر است.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، درس‌خواندن کار وقت‌گیری است و معمولا برای افرادی که درگیر زندگی و کار هستند، گاهی با دشواری‌هایی روبه‌رو می‌شود که در مواقعی، فرد حتی قید ادامه‌تحصیل را می‌زند و انصراف می‌دهد اما آموزش آنلاین و از راه دور که به لطف اینترنت و فناوری‌های روز دنیا فراهم شده، امکانی برای این قبیل افراد ایجاد کرده است تا بدون مشکل وقت، بتوانند تحصیل کنند. دانشگاه‌ها و دانشکده‌های آنلاین در یک دهه اخیر با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو شده‌اند. بسیاری از دانشگاه‌های برتر دنیا درحال حاضر امکان تحصیل از راه دور را برای دانشجویان فراهم کرده‌اند تا آنها بدون حضور فیزیکی در کلاس‌های درس هم امکان تحصیل داشته باشند. امروزه، بسیاری از فارغ‌التحصیلان از دانشکده‌های آنلاین از انتخاب خود راضی هستند و آن را یک فرصت در زندگی‌شان می‌دانند. اولین دانشگاه جدید و کاملا آنلاین دنیا در سال 1994 با ‌عنوان دانشگاه باز کاتالونیا مستقر در بارسلونای اسپانیا تاسیس شد. پنج سال بعد یعنی درسال 1999، دانشگاه بین‌المللی جونز در آمریکا به‌عنوان نخستین دانشگاه کاملا آنلاین آغاز به کار کرد.


 هشدارها

اگر به‌دنبال ثبت‌نام در دانشگاهی آنلاین هستید، قبل از اینکه دست ‌به کار شوید از چالش‌ها و موارد منفی پیش‌رو مطلع شوید. این شیوه آموزشی مناسب هرکسی نیست؛ به این معنا که اگر آدمی نیستید که به خودی خود ‌انگیزه و نظمی درونی داشته باشید، به سراغ آموزش آنلاین نروید. از طرف دیگر، ممکن است مدرکی که از آموزش آنلاین کسب می‌کنید در برخی مشاغل کاربردی نباشد و سال‌ها بعد شما را با مشکل مواجه کند. بنابراین توصیه می‌کنیم ابتدا تمام این شرایط را مدنظر بگیرید، سپس اقدام به ثبت‌نام در دانشگاه آنلاین کنید.

 رشته‌های پرطرفدار

به گزارش top10onlinecolleges، بعضی رشته‌های دانشگاهی ناگزیر باید به‌طور حضوری برگزار شوند اما پذیرش در برخی دیگر از رشته‌ها بدون تشکیل شدن کلاس حضوری هم امکانپذیر است. پرطرفدارترین رشته‌های آنلاین به شرح زیر هستند:  رشته حقوق یکی از رشته‌های ارائه‌شده به‌طور آنلاین در دنیاست که فرد پس از اتمام تحصیلات خود می‌تواند در مشاغل اجرایی قانون، امنیت کشور، بازرسی صحنه جرم و اصلاحات مشغول به کار شود.  از سوی دیگر، تحصیل در رشته روانشناسی هم بازار کار خوبی را پیش پای فارغ‌التحصیلان قرار می‌دهد و افراد با طی مدارج عالی در این رشته می‌توانند مشغول به کار شوند. علاقه‌مندان به رشته پرستاری می‌توانند در دوره‌های آنلاین دانشگاه‌ها ثبت‌نام کنند.

 رشته‌های آموزش هم با هدف تربیت معلمان آینده، یکی‌دیگر از رشته‌هایی است که در بیشتر دانشگاه‌های آنلاین تدریس می‌شوند. در این رشته دروسی برای تقویت مهارت در مدیریت کلاس و تجزیه و تحلیل مواد آموزشی وجود دارد. از دیگر رشته‌ها هم می‌توان به مدیریت، حسابداری، فلسفه و... اشاره کرد.

 

  برترین دانشگاه‌های آنلاین دنیا

دانشگاه پن‌استیت

 مرکز آنلاین این دانشگاه به‌عنوان پیشرو در زمینه آموزش آنلاین دانشگاهی، از سال 1998 راه‌اندازی شد که از اعتبار بالایی هم بین دانشگاه‌های آنلاین برخوردار است و بیش از 14هزار دانشجوی آنلاین دارد. در این دانشگاه دولتی غیر‌انتفاعی بیش از 200 برنامه آنلاین ارائه می‌شود و حتی مدارک دانشجویان هم به‌طور آنلاین صادر می‌شود.

 تقریبا هر رشته‌ای که در دانشگاه پن‌استیت ارائه می‌شود، در بخش آنلاین هم برای دانشجویان ارائه می‌شود و دانشجویان متقاضی می‌توانند در رشته‌های مختلفی چون مهندسی، آموزش، مراقبت بهداشتی و صنعتی مشغول به تحصیل و از مزایای آن بهره‌مند شوند. دانشجویانی که در بخش آنلاین این دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند، امکان دسترسی به مشاوران علمی، خدمات حرفه‌ای، تدریس آنلاین و خدمات کتابخانه آنلاین را هم دارند. از آنجایی که تمام دروس به صورت آنلاین ارائه می‌شوند، هر درس به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا تمام نیازهای یک دانشجو را با توجه به محتوای کلاس برآورده کند. دانشجویان باید دوره کارشناسی را طبق‌ برنامه‌ریزی دانشگاه به اتمام برسانند، بنابراین باید تمام دروس، بحث‌ها و امتحانات را در موقع مقرر خود تمام کنند. مدرکی که دانشجویان آنلاین در پایان تحصیلات خود کسب می‌کنند، به همان اندازه‌ای معتبر است که دانشجویان حضوری دانشگاه دریافت می‌کنند.

 به گزارش worldcampus، دانشگاه آنلاین پن‌استیت به‌عنوان یک شبکه جهانی، تمام قاره‌های دنیا را پوشش می‌دهد و دانشجویان از هر کشوری می‌توانند در آن ثبت‌نام کرده و از راه دور و به‌طور آنلاین تحصیل کنند.

اگر شما هم می‌خواهید در آن ثبت‌نام کنید، یکی از ملزومات آن تسلط بر زبان انگلیسی است و حتی مدارک لازم هم باید به زبان انگلیسی به دانشگاه ارسال شوند.

 تمام دانشجویانی که غیرآمریکایی باشند، باید هزینه ثبت‌نام را به دلار آمریکا و از طریق یکی از بانک‌های این کشور بپردازند اما برای اینکه کمک‌های مالی نهادی، فدرال و ایالتی شامل حال شما شود، باید یا شهروند آمریکایی باشید یا ملیت آمریکایی داشته باشید یا به‌طور دائم مقیم آمریکا باشید، در غیر این صورت این شرایط شامل حال شما نخواهد شد.

 

دانشگاه فلوریدا

بخش آموزش آنلاین این دانشگاه در سال 2014 آغاز به کار کرد و در این مدت کوتاه توانسته موفقیت بالایی را در جذب دانشجویان آنلاین داشته باشد. دانشگاه آنلاین فلوریدا یکی از پرجمعیت‌ترین دانشگاه‌های شبکه‌ای فلوریداست که به‌عنوان جایگزینی برای آموزش سنتی دروس دانشگاهی به دانشجویان دروس مختلف را ارائه می‌دهد. این دانشگاه دولتی غیرانتفاعی با ارائه بیش از 300 برنامه آموزشی آنلاین برای فارغ‌التحصیلان، یکی از برترین‌ها در زمینه تحصیلات آنلاین دانشگاهی به شمار می‌رود که در تمام مقاطع تحصیلی دانشجو می‌پذیرد. دانشجویان آنلاین این دانشگاه به خدمات مختلفی چون سیستم مدیریت دروس آنلاین، منابع کتابخانه‌ای، خدمات حرفه‌ای و سیستم ثبت‌نام آنلاین دسترسی دارند.  به گزارش thebestschools، این دانشگاه در ارائه دروس رشته MBA یکی از برترین‌ها در نوع خود به شمار می‌رود و در بیش از 16 دانشکده مختلف، مقاطع مختلف تا درجه دکتری را ارائه می‌دهد. دانشگاه فلوریدا به دلیل برنامه‌های تحقیقاتی خود بسیار شناخته‌شده و معتبر است. پذیرش در دانشگاه آنلاین فلوریدا از هر نقطه‌ای در دنیا امکان‌پذیر است و مدرک نهایی آن با مدرکی که دانشجویان ثابت این دانشگاه کسب می‌کنند، فرقی ندارد.

 

دانشگاه ماساچوست

این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه‌های آنلاین دنیاست که حدود 157 واحد درسی را ارائه می‌دهد. از این میان، 145 واحد آن کاملا به صورت آنلاین برگزار می‌شود اما 15واحد باقی‌مانده به‌طور ترکیبی اجرا می‌شود و دانشجویان باید برای گذراندن آنها در کلاس‌های درس حاضر شوند. دانشگاه ماساچوست از سال 2001 در آموزش از راه دور و آنلاین فعال شد و درحال حاضر نیز شبکه‌ای متشکل از 330 هزار فارغ‌التحصیل آنلاین را در کارنامه خود دارد. این مرکز دانشگاهی آنلاین به‌عنوان یک کنسرسیوم آموزشی، خدمات متنوعی چون پشتیبانی فنی و بازاریابی را ارائه می‌دهد. ماموریت اصلی آن در همکاری با دانشگاه‌های دیگر شناسایی، توسعه و حمایت از برنامه‌های دانشگاهی و ایجاد زمینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری و ایجاد علاقه در دانشجویان است. پذیرش دانشجویان غیربومی و خارجی در ابتدا براساس ارائه نمره تافل صورت می‌گیرد و باید به زبان انگلیسی مسلط باشند، حتی می‌توانند قبل از پذیرش رسمی دانشگاه، واحدها را انتخاب کنند.

به گزارش thebestschools، کلاس‌های آنلاین معمولا در سه ترم در طول سال ارائه می‌شود. مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان آنلاین این دانشگاه دولتی هم همزمان با دانشجویان ثابت دانشگاهی برگزار می‌شود. دانشجویان آنلاین این دانشگاه به خدماتی چون خدمات کتابخانه‌ای، مشارکت و مشاوره آکادمیک دسترسی دارند.

 

برخی دانشگاه‌های رایگان آنلاین

به‌منظور استقبال از تحصیلات آنلاین، برخی دانشگاه‌های دنیا اقدام به ارائه دوره‌های رایگان آموزش‌ آنلاین کرده‌اند، به‌طوری که موقع ثبت‌نام مبلغی از دانشجویان دریافت نمی‌کنند و تنها به ازای اعطای مدرک معتبر در پایان‌دوره، مبلغی از دانشجو درخواست می‌کنند.

دانشگاه کلمبیا یکی از مراکزی است که می‌توانید در آن به‌طور آنلاین و رایگان تحصیل کنید. این دانشگاه غیر از دانشجویان کوبا و ایران، پذیرای دانشجویانی از سراسر جهان است.  

دانشگاه کمبریج دانشگاه دیگری است که دوره‌های آنلاین را به‌طور رایگان به دانشجویان دنیا ارائه می‌کند. این دانشگاه بیش از 300 فایل صوتی و ویدئویی را به‌طور رایگان برای دانلود دانشجویان مجازی قابل‌دسترس قرار داده است و آنها می‌توانند با سیستم‌های اندروید و اپل آن را دانلود کنند. 

دانشگاه ماساچوست هم بین دانشگاه‌هایی قرار دارد که دوره‌هایی را به صورت آنلاین و رایگان برگزار می‌کند و تمام اطلاعات و دروس موردنیاز دانشجویان را به‌طور رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهد. اما این دانشگاه برای دوره‌های رایگان آنلاین، مدرک معتبری به دانشجویان نمی‌دهد. بنابراین دانشجویان برای کسب مدرک معتبر باید در دوره‌های آنلاین با پرداخت شهریه شرکت کنند.

 

* نویسنده : ندا اظهری روزنامه‌نگار

نظر شما