شناسهٔ خبر: 31339686 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در پی رشد نامتعارف قیمت مسکن؛

مردم گول سوداگران بازار مسکن را نخورند

نایب رئیس اول اتحادیه املاک: بازار مسکن کشش افزایش قیمت در سال ۹۸ را ندارد و مردم با اطلاعات دروغ نگران نشوند

صاحب‌خبر -

حسام عقبایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما؛ با اشاره به رشد نا متعارف قیمت مسکن در تابستان امسال گفت: قیمت مسکن بطور ناگهانی دچار رشد صد در صدی شد و اکنون در رکود عمیقی بسر می‌برد بطوریکه خرید و فروش بیش از ۷۰ درصد کاهش دارد.
وی با بیان اینکه در ۶ ماه سال ۹۸ قیمت مسکن افزایش نمی‌یابد افزود: بازار مسکن زیر ساخت‌های لازم، ظرفیت و قدرت لازم برای افزایش قیمت را ندارد و مردم نگران گران شدن مجدد قیمت مسکن نباشند.
وی تصریح کرد: با توجه به نزدیکی به سال جدید، برخی مالکان قیمت را نا متعارف اعلام می‌کنند تا فضای روانی ایجاد کنند و باعث افزایش مجدد قیمت مسکن شوند.
وی ادامه داد: از تابستان ۹۷ حجم معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه خود کاهش داشته است و در بهمن ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حجم معاملات ۶۷ درصد کاهش داشته است و این امر بیانگر این است که قدرت خرید نسبت به قیمت مسکن بسیار پایین امده است.

<div id="video-display-embed-code_3211159"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2362088/3211159?width=400&height=300"></script></div>

تشکیل ستاد مدیریت زمین در کشور

عقبایی تاکید کرد: کاهش حجم معاملات در کنار رکود عمیق بازار مسکن تلنگری برای برنامه ریزی و ارائه راهکار در این بازار است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه زمین از ۶۰ درصد و در برخی مناطق تا ۹۰ درصد قیمت مسکن را به خود اختصاص داده است گفت: وزارت راه و شهرسازی زمین‌هایی را که شناسایی کرده وارد این بازار کند، زیرا این زمین‌ها قابلیت تولید مسکن را دارد.
نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک گفت: پیشنهاد می‌کنم یک ستادی با عنوان مدیریت زمین در دولت تشکیل شود و وزارت راه و شهرسازی زمین در اختیار انبوه سازان قرار دهد و با مشارکت ان‌ها اقدام به ساخت و ساز کند و تولید را افزایش دهد.
وی ادامه داد: در طی ۶ سال گذشته تولید مسکن ۴۵ درصد کاهش داشته و باعث برهم خوردن عرضه و تقاضا در کشور شده است.
افزایش تسهیلات مسکن باعث گرانی نمی‌شود

عقبایی یکی از عوامل خروج مسکن از رکود را افزایش تسهیلات به متقاضیان مسکن دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه وزیر راه و شهرسازی افزایش تسهیلات را عامل گرانی مسکن می‌داند و معتقد است ارایه نقدینگی به بازار مسکن موجب تورم در این بازار می‌شود، اما حال این بازار خوب نیست بازار مسکن نیازمند افزایش تسهیلات است.

 ۵ میلیون نیاز انباشته دربازار مسکن

وی با اشاره به اینکه تسهیلات باید به تولید کنندگان ارائه شود ادامه داد: وضعیت بازار مسکن خوب نیست و تولید مسکن متناسب با نیاز جامعه نیست و ۵ میلیون نیاز انباشته در بازار مسکن وجود دارد.
عقبایی بیان کرد: در بازار مسکن افزایش تسهیلات باعث افزایش قدرت خرید مردم می‌شود و تورم زا نیست.
وی بیان کرد: مجلس باید افزایش تسهیلات مسکن را به عنوان مطالبات مردم در دستور کار خود قرار دهد تا بخش زیادی از نیاز مردم تامین شود.
وی با اشاره به اینکه رشد تسهیلات متناسب با رشد قیمت مسکن در طی این مدت نبوده است گفت: در شهر‌های بزرگ ۱۰۰ درصد قیمت رشد کرده است و تسهیلاتی که برای یک خانه در نظر گرفته شده تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت یک آپارتمان است.
وی گفت: امسال متوسط هر متر مربع قیمت مسکن در شهر تهران براساس امار بانک مرکزی ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. در اسفند ماه به ۱۰ میلیون تومان هم رسید.
نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک درباره بازار اجاره مسکن گفت: با توجه به افزایش قیمت مسکن مالکان نیز قیمت اجاره را به تبع بالا می‌برند بطور مثال یک آپارتمانی که ۵۰۰ میلیون تومان بود الان بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.
وی تصریح کرد: اگر با این فرضیه که قیمت اجاره بر مبنای قیمت خانه پیش برود مستاجران از بالای شهر به میانه شهر و از وسط شهر به بیرون شهر می‌روند.
وی افزود: حقوق کارمندان و کارگران ۲۰ درصد افزایش داشته است و مردم توان پرداخت اجاره بها را ندارند.
وی بیان کرد: دولت باید اقدام به ساخت مسکن استیجاری کند تا مشکل برطرف شود و اجاره بها درحد افزایش درامد‌ها باشد.

نظر شما