شناسهٔ خبر: 31339622 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

حامد مانی فر در تشریح برنامه‌های دومین جشنواره نشان تعالی HSE خبر داد

اعطای نشان تعالی HSE به کارگاه‌های ساختمانی برگزیده/ رونمایی از کتاب‌های مرجع ایمنی و سامانه نظارت عالیه

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی از اعطای نشان تعالی HSE به کارگاه‌های ساختمانی برگزیده همچنین رونمایی از کتاب‌های مرجع ایمنی و سامانه نظارت عالیه در دومین جشنواره نشان تعالی HSE خبر داد.

صاحب‌خبر -

حامد مانی فر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت  راه و  شهرسازی در تشریح برنامه‌های دومین جشنواره نشان تعالی HSE گفت: جشنواره نشان تعالی HSE امسال برای دومین بار متوالی در روز ۵ اسفند هم‌زمان با روز مهندس و بزرگداشت خواجه‌نصیرالدین طوسی در محل همایش‌های برج میلاد به مدت سه روز برگزار می‌شود. 

وی بابیان اینکه در مراسم افتتاحیه این جشنواره وزیر راه و  شهرسازی، شهردار تهران و دیگر مسئولان کشوری نقطه نظرات خود را در رابطه با مسئله HSE بیان خواهند کرد افزود: در این مراسم گزارش عملکردی از اقدامات صورت گرفته دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در این حوزه طی یک سال گذشته ارائه می‌شود که به‌طور خلاصه می‌توان از این اقدامات به آموزش ۱۲۰۰ نفر ارزیاب و شروع فعالیت آن ها برای ارزیابی کارگاه های ساختمانی اشاره کرد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در جشنواره امسال نیز به شرکت‌های برگزیده در حوزه HSE نشان تعالی جشنواره اعطا خواهد شد ادامه داد: به همین منظور طی یک سال گذشته ۱۵۰ کارگاه ساختمانی مورد ارزیابی قرارگرفتند و نتایج به دست آمده پس از بررسی در کمیته ارزیابان و کمیته فنی در روز افتتاحیه اعلام و از ۵ شرکت برگزیده که دارای بیشترین امتیاز باشند با اعطای نشان HSE تقدیر خواهد شد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه آموزش HSE امروز به یکی از ضروریات در کارگاه‌های ساختمانی تبدیل‌شده است تصریح کرد: برای آموزش مهندسان ۵۰ نفر از مدرسان حوزه HSE سراسر کشور  در سازمان نظام‌مهندسی آموزش‌های لازم دیدند و صلاحیت آن‌ها برای تدریس اصول و مبانی HSE مورد تائید قرارگرفته است.

مانی فر با اشاره به اینکه از ابتدای دی‌ماه آموزش‌ HSE برای مهندسان معماری و عمران جهت اخذ پروانه اشتغال و تمدید و ارتقای آن اجباری شده است گفت: برای آموزش مهندسان علاوه بر آموزش مدرسان نیاز به مرجع و محتوی آموزشی هم وجود داشت به همین خاطر ۳ جلد کتاب آموزشی با همکاری دبیرخانه اجرایی نشان تعالی HSE تهیه‌شده که در روز جشنواره از آن ها رونمایی خواهد شد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه ریل‌گذاری برای ایجاد زمینه‌های علمی و انسانی HSE طی دو سال گذشته برای این مهم در حوزه ساختمان‌ فراهم‌شده است افزود: با ظرفیت‌سازی‌ها و اقداماتی که صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود که این موضوع مهم شاهد یک جهش رو به جلو در سال ۹۸ باشد.

وی همچنین از رونمایی سامانه نظارت عالیه در این جشنواره خبر داد و اظهار کرد: سامانه نظارت عالیه که با مشارکت وسیع و گسترده استان‌های کشور تهیه‌شده است باارزش‌ترین امکانی است که طی سال ۹۶ و ۹۷ بر روی آن سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گرفت و امروز آماده بهره‌برداری است تا امکان بررسی و ارزیابی نقاط ضعف و قوت ساختمان‌سازی بر مبنای مقررات ملی در استان‌های مختلف فراهم شود.

مانی فر در پایان گریزی بر کارگاه‌های آموزشی این جشنواره زد و گفت: در دومین جشنواره نشان تعالی HSE کارگاه‌های آموزشی ایمنی جرثقیل برجی، ایمنی عملیات کار در ارتفاع، امداد گری کمک‌های اولیه، ارزیابی ریسک، ایمن‌سازی کارگاه‌های ساختمانی و مسئولیت‌های حقوقی در برابر حوادث برای مهندسان و علاقه مندان برگزار می‌شود.

این مقام مسئول همچنین اظهار کرد: شرکت در این کارگاه‌های آموزشی برای تمامی مهندسان به عنوان یک دوره آموزشی جهت صدور، تمدید و ارتقا پایه منظور خواهد شد که به دو صورت حضوری و مجازی قابل ارائه شده است و پیش بینی می‌شود که مورد استقبال وسیع مهندسان نیز قرار گیرد.

نظر شما