شناسهٔ خبر: 31339574 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نقش ایالات متحده آمریکا در آسیای مرکزی – چگونگی درگیر کردن چینی‌ها با قزاق‌ها و قرقیز‌ها

R7650/P/S8,1414/CT10

ایالات متحده با استفاده از نگرش محتاطانه نسبت به چینی‌ها از جانب قزاق‌ها و قرقیزها، با کارت‌های ضد چینی در آسیای مرکزی بازی کرد و درصدد ایجاد تفرقه در منطقه می‌باشد.

صاحب‌خبر -
- اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، به نقل از پورتال آسیای مرکزی، از پاییز سال گذشته، موجی از اعتراضات ضد چینی در سرتاسر قرقیزستان به وجود آمده که سرچشمه آن با رفتار خشن با مسلمانان قومی در سین کیانگ آغاز شده است. سازماندهی این تظاهرات به وضوح برنامه‌ای برای تخریب موقعیت چین در آسیای میانه را نشان می‌دهد.

تظاهرات ضد چینی در نتیجه یک کمپین فعال و اطلاعاتی روانشناختی بود که از پاییز سال 2018 شروع شد. نگرش نسبت به چین در آسیای میانه همیشه پیچیده بوده است. تاریخ ارتباطی سخت بین مردم محلی و امپراتوری چین و سیاست سختگیرانه مقامات PRC نسبت به جمعیت مسلمان منطقه سین کیانگ- منطقه خودمختار اویغور پس از جنگ جهانی دوم نیز تأثیر زیادی بر این روابط داشت. با این حال، در طول دهه گذشته چین به شریک تجاری و اقتصادی اصلی و بزرگترین سرمایه‌گذار در کشورهای آسیای مرکزی تبدیل شده است. نخبگان سیاسی بومی نمی‌خواهند روابط خود را با پکن خراب کنند.

آغاز کمپین ضد چینی در این کشور، با انتشار گزارش117 صفحه‌ای"ریشه کن سازی ویروس‌های ایدئولوژیک. کمپین چینی سرکوب مسلمانان سین کیانگ " توسط سازمان دیده بان حقوق بشر در 9 سپتامبر سال گذشته آغاز شد (این سازمان با نقض حقوق بشر به طور انحصاری در کشورهایی که سیاست خارجی آمریکا را دنبال نمی‌کنند، مبارزه می‌کند). این گزارش به "اردوگاه های بازپروری" موجود در چین اشاره می‌کند که مؤسسات ویژه‌ای برای بازسازی ایدئولوژیک مسلمانان سین کیانگ است که به دولت چینی وفادار نیستند. از آنجا که بسیاری از قزاق‌ها و قرقیزها در سین کیانگ زندگی می‌کنند، انتشار داستان‌هایی درباره سرکوب آنها نمی‌تواند منجر به واکنش شدید منفی در قزاقستان و قرقیزستان نشود.

کانال‌های اصلی برای توزیع محتوای "ضد چینی" رسانه‌های تحت پوشش آمریکا به زبان روسی می‌باشند، که برخی از آنها در قزاقستان و قرقیزستان شعبه دارند. اطلاعات آنها نشان دهنده رنج مسلمانانی است که در سین کیانگ زندگی می‌کنند که بسیاری از آنها دارای بستگانی در این کشورها بوده و یا برخی از آنها شهروندان قزاقستان و قرقیزستان هستند. تاکید بر داستان شخصی افراد خاص، تاثیر عاطفی داده‌های اطلاعاتی را افزایش داد. در عین حال مواضع مقامات چینی و توضیح اهداف سیاست‌های آنها برای "مخاطبان " آورده نشد.

مهاجرت اغلب جمعیت نخبه اسلاو از قزاقستان
افزایش 2 برابری ترانزیت قزاقستان از مسیر ترکمنستان در سال 2018
قزاقستان امن‌ترین جمهوری آسیای مرکزی
افزایش 26 درصدی صادرات قزاقستان در سال 2018
نرخ تورم قزاقستان درسال 2018 تک رقمی ماند
افزایش 55 درصدی مبادلات تجاری ازبکستان و قرقیزستان

رادیو آزاتتیک (خدمات رادیو آزادی در قزاقستان) ** مستقیما از یافته‌های گزارش دیده‌بان حقوق بشر دفاع کرد و اظهار داشت که "دولت چین اقدام علیه مسلمانان ترک زبان در سین کیانگ انجام می‌دهد." مقاله‌ وب سایت آزاتتیک با محتوای ویدیویی انتشار یافته در currenttime.tv ** - یک کانال تلویزیونی به زبان روسی با دفتر تحریریه در پراگ، که یک پروژه مشترک رادیو آزادی و صدای امریکا است، تقویت شد. این کانال دو سال قبل، در فوریه سال 2017، شروع به پخش شده است. " currenttime.tv " 100 درصد توسط کنگره ایالات متحده تامین مالی می‌شود و به اصطلاح "ارزش‌های دموکراتیک و نهادها" را در کشورهای شوروی سابق ترویج می‌کند.

داده‌های ضد چینی سرویس قزاقستان "رادیو آزادی" با هدف تخریب روابط چین با کشورهای آسیای مرکزی است. سرمقاله‌های این مطالب بسیار تند هستند: "قزاق‌ها را در سین کیانگ سرکوب می‌کنند، آستانه سکوت می‌کند"؛ "تخت‌های آهنین و ترانه‌های حزبی. قوم قزاق درباره "اردوگاه" چینی "؛ "قرقیزهای قومی بی خبر در چین گم شده‌اند. چه اتفاقی می افتد؟" در همه تیترها، به قومیت "مورد ستم واقع شده" و به کشور "ستمگر" اشاره شده است.

رسانه‌های دیگری به زبان روسی نیز به مبارزات ضد چینی دامن می‌زنند. "فرغانه" یک مجموعه کامل از اطلاعات در مورد "اردوگاه های بازپروری" در چین را منتشر کرد. برای کشورهای آسیای مرکزی در همسایگی جمهوری خلق چین (قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان) موضوع حضور اقتصادی و جمعیتی چین در این منطقه به شدت مشکل ساز بود. "لایت موتیف" این داده‌ها خطر گسترش چین است. در نشریه اینترنتی Medusa (که در سال 2014 در لتونی ثبت شده و توسط میخائیل خودورکوفسکی تامین مالی می‌شود) مقاله‌ای با موضوع چالش‌های چین و قزاقستان و چین و قرقیزستان قرار داده شده است که بسیاری از داده‌ها با عنوان "استعمار 10 میلیون اویغور" با زیر عنوان "چین یک دولت پلیسی در آینده در استان سین کیانگ ایجاد کرده است" می‌باشد.

به طور کلی، "اردوهای بازپروری" در سین کیانگ بسیار کم است (در چین آنها "مراکز آموزش حرفه‌ای و آموزش پیشرفته" نامیده می شوند). به گفته کومرسانت، در تاریخ 9 اکتبر 2018، مقامات چین مقررات مبارزه با افراط گرایی در ناحیه مستقل منطقه اویغور سین کیانگ را تصویب کردند که توسط مجلس نمایندگان خلق منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ تصویب شد که ایجاد این مراکز را تشخیص داده و اصول اساسی مبارزه علیه رادیکالیسم اسلامی را تشکیل داد. سالهاست که چین در حال مبارزه با سازمان تروریستی جنبش اسلامی ترکستان شرقی است که عمدتا متشکل از از اویغورها می‌باشد که در سین کیانگ فعالیت می‌کند.

ایالات متحده با استفاده از نگرش محتاطانه نسبت به چینی‌ها از جانب قزاق‌ها و قرقیزها، با کارت‌های ضد چینی در آسیای مرکزی بازی می‌کند. این مساله به ویژه پس از سخنرانی رئیس جمهور چین در مورد اعلام پروژه "One Belt - One Way" ("کمربند و راه")  در سال 2013 در دانشگاه نظربایف آستانه بروز پیدا کرد، که شامل مسیرهای حمل و نقل از چین به اروپا و ایجاد نقاط رشد اقتصادی در کنار آنها می‌شد. بخشی از مسیر "کمربند و راه" از طریق خاک قزاقستان و قرقیزستان عبور می‌کند. اینجاست که ایالات متحده تظاهرات ضد چینی را تحریک کرده و تلاش می‌کند تا بین پکن، آستانه و بیشکک تفرقه بیاندازد.

سیاست آمریکا در آسیای مرکزی در حال حاضر شروع به ثمر دهی کرد است. چین هنوز راهبردی برای مقابله با عملیات اطلاعاتی و روانی ندارد. قزاقستان و قرقیزستان هم راهبردی ندارند. منابع چینی "قدرت نرم" که دارای جذابیت‌های فرهنگی فراوان هستند، تا حد زیادی در آسیای مرکزی مورد تقدیر قرار نمی‌گیرند. در همین حال، باید درک کرد که عملکرد اخیر ضد چینی در کشورهای آسیای مرکزی از آخرین مرحله بازی بزرگی که در این بخش از دنیا از سر گرفته شده است، دور نیست.

چین 1.2 تریلیون دلار کالا از آمریکا وارد می‌کند
مخالفت چین با ارسال اجباری کمک به ونزوئلا
عربستان در چین پالایشگاه می‌سازد
روایتی از فعالیت نظامیان چینی در نزدیکی مرزهای افغانستان

 

انتهای پیام/

نظر شما