شناسهٔ خبر: 31339550 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

برگزاری اختتامیه اولین دوره مسابقات سراسری قرائت ویژه استعدادهای قرآنی کشور

مراسم اختتامیه اولین دوره مسابقات سراسری قرائت ویژه استعدادهای قرآنی کشور سوم اسفند ماه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، مراسم اختتامیه اولین دوره مسابقات سراسری قرائت قرآن کریم ویژه استعدادهای قرآنی کشور صبح امروز جمعه، سوم اسفندماه در سالن اجتماعات سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که با اجرای حمید مجیدی‌مهر همراه بود، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط یکی از استعدادهای قرآنی کشور، محسن یاراحمدی، مسئول طرح استعدادهای درخشان قرآنی سازمان دارالقرآن طی سخنانی به ارائه گزارشی از دوره تلاوت تقلیدی و نیز اولین دوره این مسابقات پرداخت و در ادامه نیز در رابطه با نکات فنی استعدادهای درخشان قرآنی بحث و گفت‌و‌گو کرد.

 

یاراحمدی در ادامه اظهار کرد: با تلاوت‌هایی که استعدادهای درخشان قرآنی در روز مسابقات از خود ارائه دادند، توانایی ایشان در زمینه تلاوت و اجرای تلاوت‌های تقلیدی به خوبی مشخص شد.
مسئول طرح استعدادهای درخشان قرآنی سازمان دارالقرآن در ادامه به ایراد نکات فنی در رابطه با نفس‌گیری و صداسازی نوجوانان و استعدادهای قرآنی پرداخت و گفت: قرآنیان عزیز باید به نحوی تمرین کنند که میزان نفس‌گیری آن‌ها در تلاوت بیشتر شده و به زمانی در حدود چهل و پنج ثانیه برسد.


یاراحمدی با ارائه چند تمرین ساده برای بهتر و بیشتر شدن میزان نفس‌گیری استعدادهای قرآنی کشور تصریح کرد: بخشی از موضوع راحتی در تلاوت به مسئله نفس‌گیری مربوط می‎‌شود که قرآنیان عزیز باید بدان توجه داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه در مقطع سنی زیر ۱۴ سال به طور طبیعی صدا در حالت بسیار خوب و زیبایی برای قرائت قرار دارد، افزود: پس از سن ۱۴سالگی از فضای صدا برای افراد کاسته شده و به اصطلاح صدا دورگه می‌شود که قرآنیان عزیز برای بهتر شدن صدای خود در این زمینه باید صداسازی از نوع تخصصی ویژه قرائت قرآن داشته باشند.

 

مسئول طرح استعدادهای درخشان قرآنی سازمان دارالقرآن با بیان اینکه تمرین‌های ویژه صداسازی باید به درستی و با دقت فراوان انجام شود، اظهار کرد: گوش دادن مکرر به تلاوت قرآن، کمک بسیار زیادی در زمینه صداسازی به استعدادهای قرآنی می‎کند.
یاراحمدی تصریح کرد: بهترین راهکار برای این امر تقلید از قراء مشهوری همچون محمود علی‌البنا، راغب مصطفی غلوش، مصطفی اسماعیل، محمد صدیق منشاوی و کامل یوسف است که می‌تواند مسیر را برای رسیدن به صدای بهتر برای قرآنیان هموار و ساده کند.

مسئول طرح استعدادهای درخشان قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم در پایان تصریح کرد: استعدادهای قرآنی کشور باید با تمرین و ممارست فراوان و استفاده بهینه و به موقع از صدای خود که باعث می‌شود تا صدای پخته شده ایشان به طور منظم از از سینه به کام (سر) منتقل ‌شود، صداسازی خود را به خوبی انجام دهند و مشکلی در این رابطه نداشته باشند.
در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، از فعالان قرآنی خراسان شمالی به اجرای دعای «ربنا» پرداخت که با استقبال فراوان حضار در مراسم رو‌برو شد.

 

محمدرضا صلحجو، پیشکسوت قرآنی کشور نیز طی سخنانی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ بى‏‌ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‌ايم و قطعا نگهبان آن خواهيم بود»، اظهار کرد: خداوند متعال قرآن خود را از طریق بندگان مؤمن و متقی خود نظیر قاریان قرآن، حفاظ، عاملان به قرآن، علما و ... حفظ می‌کند.
عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به آیه دیگری از قرآن و بیان این مطلب که پیامبر اکرم(ص) در روز قیامت از گروهی از امت خود که قرآن کریم را مهجور کرده‌اند، گله می‌کند، افزود: ما هم می‌توانیم جزء افرادی باشیم که خداوند به وسیله ایشان کتاب خود را حفظ می‌کند و هم می‌توانیم از آن دسته‌ای باشیم که پیامبر(ص) به خاطر مهجوریت قرآن از آن‌ها گله می‌کند.


پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه خوشا به حال کسانی که خداوند متعال این توفیق را به ایشان می‌دهد که کتاب خود را از طریق آن‌ها حفظ کند، با ذکر خاطراتی به احوالات و ویژگی‌های دو نفر از قرآنیان برجسته کشور که در ایام نوجوانی‌شان خوش درخشیدند یعنی سیدمحمدحسین طباطبایی و رمضانعلی توحیدلو پرداخت و پیشرفت ایشان را به خاطر اخلاق قرآنی آن‌ها دانست.
وی با بیان اینکه جامعه قرآنی باید نیروهای قرآنی مانند این عزیزان و استعدادهای قرآنی کشور پرورش دهد، گفت: قرآنیان به ویژه نوجوانان و جوانان قرآنی کشور باید به جایی برسند که بر قرآن احاطه پیدا کرده و دستورات الهی آن را پیاده کنند تا زندگی ایشان قرآنی شود.

 

صلحجو با اشاره به اینکه هر علم و دانشی با آفت‌هایی نیز روبرو است، اظهار کرد: در علم قرائت قرآن نیز ممکن است، قاریان و حافظان قرآن با آفت‌هایی روبرو شوند که مهمترین این آفات تکبر و غرور است.
پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه نمونه و الگوی تمامی نوجوانان و جوانان قرآنی باید پیامبر اکرم(ص) باشد که اخلاق نیکو و خلق عظیم داشتند، گفت: قاری با اخلاق قرآنی در دل مردم جای دارد و مورد احترام تمامی افراد قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به آیه مبارکه «وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» و نیز آیاتی در رابطه با عدالت اظهار کرد: قرآنیان و استعدادهای قرآنی عزیز باید بدانند که چیزی که مهم است، این است که عاقبت به خیری ویژه متقیان و افراد با تقوا است و ایشان نیز باید در این مسیر گام بردارند.
صلحجو در پایان سخنان خود استعدادهای قرآنی را به دارا بودن اخلاق قرآنی، احترام به پدر و مادر، عدم تکبر، قدردانی از اساتید و پیشکسوتان و خشوع در تلاوت توصیه کرد و از ایشان خواست تا متخلق به اخلاق قرآنی باشند.

 

 

نظر شما