شناسهٔ خبر: 31339361 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امیدواری سرمربی تیم ملی ژیمناستیک برای کسب سهمیه المپیک

تهران - ایرنا - سرمربی تیم ملی ژیمناستیک هنری ایران گفت: برای کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو راه سختی در پیش داریم ولی با توجه به عملکرد «سعید کیخا» به حضور در این آوردگاه امیدواریم.

صاحب‌خبر -

«محمد رضا خیرخواه» امروز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اردوی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو که قرار است 23اسفند 97 در باکو برگزار شود، در حال برگزاری است و سعیدرضا کیخا، محمدرضا خسرو نژاد، سید محمد شفیعی، ایمان خاموشی، حمید قاقزانی، رضا فرنیا، مهدی الفتی و مهدی احمدکهنی به این اردو دعوت شدند.
وی با بیان اینکه رقابت های جهانی قطر در فروردین 98 را پیش رو داریم اظهار داشت: بیشترین امید ما به سعید کیخا برای کسب مدال و سهمیه المپیک است و با توجه به جوانگرایی که در تیم انجام دادیم برای آشنایی و کسب تجربه، سه تا چهار بازیکن دیگر را همراه خود به مسابقات کسب سهمیه المپیک در باکو و قهرمانی جهان در قطر اعزام خواهیم کرد.
سرمربی تیم ملی ژیمناستیک هنری ادامه داد: کیخا در 6 مسابقه باید شرکت کند تا نمرات 3 مسابقه او جمع شود و فقط یک نفر از مدعیان که بالاترین نمره را دارد به صورت مستقیم راهی المپیک خواهد شد.
خیرخواه افزود: در صورت عدم موفقیت کیخا در مسابقات، او همچنان شانس صعود به المپیک را دارد زیرا کیخا از نفر اول جهان فقط 2 دهم امتیاز فاصله دارد و می تواند در رقابت های آلمان (اواخر تابستان 98 اشتوتگارت) که به نفرات اول تا سوم سهیمه المپیک داده می شود، شانس خود را بیازماید.
وی افزود: رقابت های انتخابی بسیار سخت تر از مسابقات المپیک است، زیرا بهترین ژیمناست های دنیا برای این مهم با یکدیگر مسابقه می دهند.
سرمربی تیم ملی ژیمناستیک هنری ایران با اشاره به برگزاری رقابت های مغولستان اظهار داشت: حدود 5 ماه دیگر این مسابقات که در حقیقت رقابت های قهرمانی آسیا است برگزار می شود. آنچه که اهمیت دارد، تامین امکانات و لوازم روز رشته ژیمناستیک است که به دلیل مشکلات مالی فعلا برای ملی پوشان فراهم نیست.
وی ادامه داد: تامین این وسایل به 2 تا 3 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این مبلغ بیشتر از بودجه سالانه فدراسیون است و باید قبول کنیم که با استاندارد های جهانی فاصله داریم. ولی با وجود همه کمبودها بازیکنان تیم ملی با انگیزه و تلاش زیادی برنامه های تمرینی را خود را دنبال می کنند و به موفقیت امیدوارند.
خیرخواه تاکید کرد که به دلیل مشکلات ارزی امکان برگزاری اردو خارج از کشور وجود ندارد ولی امیدواریم وزارت ورزش و جوانان تامین لوازم استاندارد ژیمناستیک را در دستور کار قرار دهد.
وی در خصوص سطح کیفی این رشته در کشور گفت: به رغم امکانات کمی که وجود دارد با برنامه ریزی فدراسیون و همتی که جوان ها دارند، می توان به موفقیت رسید. البته در این راه مسئولان فدراسیون و سرمربیان در گذشته زحمت کشیدند و اکنون ما ادامه دهنده راه آنها هستیم. ولی باید پذیرفت در این رشته فقط یک فرد و یا گروه به تنهایی نمی تواند صاحب موفقیت شود.
خیرخواه ادامه داد: استعداد های خوبی در کشور وجود دارد که در صورت سرمایه گذاری و نگاه بهتر مسئولان می توانیم به موفقیت های آسیایی، جهانی و حتی المپیک برسیم، زیرا برای شاخه های متعدد در رشته ژیمناستیک بودجه کافی در نظر گرفته نمی شود.
وی با اشاره به روند بازیکن سازی برای نسل های آینده در این رشته ورزشی افزود: تیم های نوجوانان و جوانان اردوهای مختلفی در استان های کشور برگزار می کنند و هیات های استانی نیز در شناسایی بازیکنان مستعد فعال هستند تا در ادامه این راه بازیکنان به تیم های جوانان و بزرگسالان راه یابند. ولی اگر کمپ های تمرینی ایران را با دیگر کشورها مقایسه کنید، می بینید تفاوت زیادی بین آنها وجود دارد که لازم است ژیمناستیک مورد توجه قرار گیرد.
کیخا بدون شک یکی از نوابغ ژیمناستیک ایران در وسیله خرک حلقه آسیا و حتی جهان است که با کمترین امکانات و تجهیزات و با تمرین مستمر موفق شده در کنار کسب مدال، پنج حرکت ابداعی به نام خود در کتاب داوری فدراسیون جهانی ژیمناستیک ثبت کند.
البته او در بازی های آسیایی 2018 اندونزی موفق به کسب مدال نشد تا همچنان ژیمناستیک ایران در بازی های آسیایی بدون مدال باشد. ولی «رضا بهلول زاده» نماینده ژیمناستیک ایران در سومین دوره بازیهای المپیک جوانان موفق شد در وسیله خرک حلقه برای نخستین بار در تاریخ این رشته ورزشی در کشور صاحب مدال برنز شود.
ورزشی**9029**1067**

نظر شما