شناسهٔ خبر: 31338714 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خبرگزاری آلمان: آمریکا بدنبال ایجاد شکاف بین اروپایی ها است

تهران - ایرنا - خبرگزاری 'د.پ.آ' آلمان در تحلیلی، با اشاره به سفر صدراعظم اتریش به واشنگتن و دیدار وی با رئیس جمهوری آمریکا، هدف سیاست های 'دونالد ترامپ' را ایجاد شکاف و چند دستگی بین کشورهای اروپایی عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، این خبرگزاری آلمانی، ضمن انتقاد از نوع برخورد دونالد ترامپ با مسائل مربوط به اروپا افزود: رئیس جمهوری آمریکا از پیروزی گروه های راست افراطی که خواهان خروج از اتحادیه اروپا هستند و بروز اختلافات سیاسی بین رهبران این قاره بسیار خرسند می شود.
وی در واقع طرفدار کسانی در اروپا است که بر طبل جدایی و اختلافات می کوبند، دولتمردان لهستان و مجارستان از این دسته اند.
ترامپ در انگلیس نیز ضمن هواداری از کسانی که با شدت پیگیر خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند، «برگزیت» را «یک توافق عالی» برای این کشور ارزیابی می کند.
با توجه به چنین رویکردی می تواند علت دیدار ترامپ با «نایجل فاراژ» سیاستمدار انگلیسی و پدر برگزیت، آن هم به عنوان نخستین سیاستمدار خارجی پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا را درک کرد.
اکنون نوبت دیدار رئیس جمهوری آمریکا با «سباستین کورتز» است. صدراعظم جوان اتریش نیز که به عنوان یکی از رهبران اروپایی مخالف مهاجرت شناخته می شود و کشورش عضو قابل اعتمادی در اتحادیه اروپا نیست، مورد توجه ترامپ قرار دارد.
در آن سو برای کورتز نیز جدی گرفته شدن از سوی دولت آمریکا بسیار مهم ارزیابی می شود.
در این سفر مقام ارشد این کشور نه چندان مهم در مناسبات اروپا، فرصت یافت که علاوه بر دیدار با رئیس جمهوری آمریکا با 'مایک پمپئو' وزیر خارجه و 'جان بولتون' مشاور امنیت ملی آمریکا نیز دیدار و گفت وگو کند.
کورتز پس از این دیدار در صفحه توییتر خود نوشت: امروز با رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کردم. این دیدار زمینه مناسبی برای ادامه همکاری با ایالات متحده به عنوان دومین شریک تجاری ما با وجود تمام اختلافات، به شمار می رفت.
این دیدار در حالی انجام می گیرد که با اصرا ترامپ برای افزایش تعرفه های واردات از اروپا، اختلافات شدیدی بین دو سوی آتلانتیک بوجود آمده و سران اروپایی در تلاش برای اتخاذ مواضع متقابل علیه آمریکا هستند.
طبق این گزارش، از جمله اهداف به حضور پذیرفته شدن صدراعظم اتریش از سوی ترامپ را می توان تلاش آمریکا برای به شکست کشاندن پروژه خط لوله انتقال گاز «نورد استریم 2» دانست که آلمان و روسیه مجریان اصلی آن به شمار می روند و اتریش نیز علاقه مند به نقش داشتن در آن است.
در نگاهی کلی، فصل دو کشور آمریکا و اتریش را می توان در نگاه ستایشگرانه آنها نسبت به رهبران هم دانست.
کورتز به عنوان سیاستمداری جوان که خلاف سیاست های مرسوم اروپایی حرکت می کند مورد ستایش دولت آمریکا است بگونه ای که «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در برلین از او به عنوان «یک ستاره راک» نام می برد.
در نقطه مقابل نیز کورتز به تمجید از سیاست های ترامپ می پردازد و به عنوان مثال تلاش وی برای حل دیپلماتیک بحران شبه جزیره کره را می ستاید.
اروپام ** 6143 ** 1071

نظر شما