شناسهٔ خبر: 31336456 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادامه اختلاف دو حزب عمده کرد عراقی این بار بر سر کرکوک

اربیل ـ ایرنا ـ برغم تلاشهای گسترده برای حل اختلافات دو حزب عمده کرد عراقی اما سران اتحادیه میهنی کردستان عراق دورنمای توافق با حزب دموکرات کردستان عراق برای مشارکت در تشکیل دولت اقلیم را سخت و دور می دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا, روند ملا محمود معاون مرکز اتحادیه میهنی کردستان عراق در کرکوک با اشاره به عدم توافق دو حزب عمده کرد عراقی به رسانه ها گفت: موضوع کرکوک سبب شده است که نتوانیم با حزب دموکرات کردستان عراق به توافق برسیم, ما دو دیدگاه متفاوت در خصوص کرکوک داریم.
دیاری حسین عضو کمیته رهبری حزب دموکرات کردستان عراق در پاسخ به این سخنان اظهار داشت: وقتی استاندار کرکوک نیز کرد بود ما مشکلاتی را داشتیم, اگر وضعیت کرکوک به حالت سابق برنگردد تعیین استاندار کرد برای این استان نیز تغییری در وضعیت ایجاد نمی کند از این رو حل موضوع کرکوک بازگشت این استان به حالت گذشته خود است.
اشاره وی به کنترل سیاسی و امنیتی استان کرکوک از سوی احزاب کرد و نیروهای پیشمرگه کرد است که سال گذشته در پی برگزاری همه پرسی جدایی طلبانه، دولت مرکزی کنترل استان را خود بدست گرفت و پیشمرگه ها بدون مقاومت عقب نشستند.
برخی احزاب کرد عراقی از جمله حزب دموکرات، کرکوک را بخشی از اقلیم کردستان عراق می دانند و می گویند اکنون در اشغال بغداد است اما دولت مرکزی و نیز اقوام عرب، ترکمن و مسیحیان این امر را رد می کنند و بر این باورند که ضعف دولت مرکزی در سالهای قبل سبب تسلط اقلیم بر این منطقه و چنین ادعایی شده است.
این در حالی است که علیرغم تلاشها برای آغاز دور جدیدی از مذاکرات بین دو حزب کوسرت رسول علی نایب رئیس اول دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق بعد از نشست پارلمان اقلیم کردستان عراق اعلام کرد حزب دموکرات کردستان عراق بعد از انتخاب برهم صالح به عنوان ریٔس جمهور عراق درصدد انتقام از ماست.
در پی این نشست و بالاگرفتن انتقادهای اتحادیه میهنی از حزب دموکرات کردستان عراق این حزب تمام تلاش خود را برای آغاز مذاکرات با اتحادیه میهنی کردستان عراق بزودی گفتگوها از سرگرفته خواهد شد.
علیرغم ازسرگیری مجدد مذاکرات برای تشکیل دولت اقلیم کردستان عراق در زمانی اندک اما رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق تاکید دارند تا زمانی که موضوع کرکوک حل و فصل نشود با حزب دموکرات کردستان عراق توافق نخواهند کرد.
خاورم *4*351*380*

نظر شما