شناسهٔ خبر: 31336109 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

پس از اعلام حالت فوق العاده اتفاق افتاد؛

تشکیل دولت جدید سودان توسط البشیر و بازداشت گسترده مخالفان

نیروهای سیاسی و مخالفان تصمیم های جدید البشیر را رد کرده و آنها را تلاش برای دور زدن درخواست های مردم سودان توصیف کردند. این نیروها خواستار برکناری فوری البشیر شدند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش  جماران به نقل از خبرگزاری رسمی سودان(سونا)،«عمر البشیر» رئیس جمهور سودان دولت این کشور را منحل و دولت جدید را تشکیل داد.

البشیر اقدام به چینش کابینه جدید کرده و به دستور وی، وزرای دفاع، امور خارجه و دادگستری در پست های خود ابقا شدند.

بر اساس این گزارش، طبق دستور البشیر همچنین انتصاب فرمانداران 18 ایالت این کشور از بین نظامیان صورت گرفت.

البشیر شب گذشته در یک سخنرانی که به طور زنده از تلویزیون‌ رسمی این کشور پخش شد، دولت مرکزی و دولت های محلی را منحل و به مدت یک سال وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

البشیر تأکید کرد که تمام تصمیماتی که توسط دولت وی در راستای اصلاحات، اتخاذ شده است را اجرایی خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد که نیروهای مسلح حافظ کشور و مردم خواهند بود. 

البشیر همچنین تمام احزاب سیاسی، گروه های مسلح و جوانان این کشور را به گفت‌وگو دعوت کرد. 

رئیس جمهور سودان در این سخنرانی به کناره گیری خود از قدرت اشاره ای نکرد.

روز گذشته برخی منابع سودانی اعلام کردند که  رئیس جمهور سودان در انتخابات ریاست جمهوری آینده در سال 2020 کاندید نمی شود اما برای سازماندهی اوضاع کشور حالت فوق العاده برقرار می کند.

این منابع تأکید کردند که البشیر از حزب «کنگره ملی» حاکم به رهبری وی کناره گیری می کند.

منابع سودانی تصریح کردند که اعلام حالت فوق العاده به منظور مبارزه با فساد و سازماندهی اوضاع در کشور پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برقرار می شود که قرار است در آوریل سال 2020 برگزار شود.

رسانه های جمعی سودان  نیز گزارش دادند که «صلاح عبدالله»(قوش) مدیر دستگاه امنیت و سازمان اطلاعات سودان  در جمع سردبیران روزنامه های سیاسی سودان تأکید کرد که عمر البشیر حالت فوق العاده اعلام می کند و دولت های مرکزی و ایالتی را منحل می کند، همچنین تغییرات در قانون اساسی که به وی اجازه می دهد برای یک دوره دیگر در انتخابات ریاست جمهوری کاندید شود را نیز متوقف می کند.

در همین حال، «مجمع حرفه های سودانی» مخالف دولت در بیانیه ای که روز گذشته صادر شد، به دولت نسبت به تلاش برای دور زدن خواسته های ملت و جهش از روی آنها هشدار داد و تأکید کرد که چنین کاری باعث افزایش فعالیت های انقلابی مسالمت آمیز در خیابان ها می شود.

مجمع بار دیگر بر خواست مخالفان برای کناره گیری نظام و رئیس جمهور و انحلال نهادهای سرکوبگر و تحویل قدرت به دولت ملی گرای مدنی انتقالی تأکید کرد.

این مجمع که طرف برگزار کننده اعتراض ها در سودان است تأکید کرد که تظاهرات تا زمان کناره گیری البشیر از قدرت ادامه می یابد. البشیر از سال 1989 تا کنون بر سودان حکومت می کند.

در تحولی دیگر، نیروهای امنیتی سودان شامگاه گذشته گروهی از پزشکان سودانی را از داخل یک خوابگاه مشترگ در قلب خارطوم پایتخت این کشور بازداشت کردند. همچنین «عثمان میرغنی»سردبیر روزنامه «التیار» سودان نیز توسط نیروهای امنیتی در ساختمان خود روزنامه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

روز پنجشنبه یکی از رهبران حزب «الامه» سودان که نخواست اسمش ذکر شود به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته بود که نیروهای امنیتی این کشور 26 نفر از رهبران احزاب مخالف را هنگام مشارکت در تجمعات اعتراضی علیه دولت در خارطوم بازداشت کردند. تاکنون مقامات سودان در این مورد این بازداشت‌ها اظهار نظری نکرده اند.

نیروهای سیاسی و مخالفان تصمیم های جدید البشیر را رد کرده و آنها را تلاش برای دور زدن درخواست های مردم سودان توصیف کردند. این نیروها خواستار برکناری فوری البشیر شدند.

کانون وکلای درافور نیز از ادامه تظاهرات خبر داد و خواستار سرنگونی نظام شد و از تصمیم های البشیر به شدت انتقاد کرد.

بنابراین گزارش، سودان از تاریخ 19 دسامبر گذشته و به دنبال تصمیم دولت برای افزایش قیمت برخی مواد، شاهد اعتراضات خونین است. این تظاهرات که در شهر «عطبره» استان «نهرالنیل» آغاز شده بود، طی مدت کوتاهی به سراسر این کشور گسترش یافت و به اعتراض علیه البشیر تبدیل شد.

بنا به اعلام مقامات سودان، بر اثر درگیری معترضان با پلیس 32 نفر از جمله تعدادی از پلیس کشته و صدها نفر دیگر زخمی شده اند.

 

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما