شناسهٔ خبر: 31332390 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاربرد جدید پرتو لیزر در نقاشی برروی سطوح فلزی

محققان با استفاده از نوعی فناوری جدید موفق به ایچاد طرح‌های رنگی به کمک پرتو لیزربرروی سطوح فلزی شده اند

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در این فناوری، فرآیند اکسیداسیون لیزر مورد استفاده قرار گرفته است تا تصویری رنگی بر روی سطح فلز تیتانیوم چاپ شود.
 
اگر چه اکنون امکان ایجاد تصاویر رنگی بر روی سطوح فلزی با استفاده از انواع مختلف لیزر وجود دارد، اما کارشناسان روسی در فناوری جدید امکان ایجاد تصاویر رنگی متعد با استفاده از یک پرتو لیزر را امکان پذیر کرده‌اند که سبب صرفه اقتصادی در کار چاپ می‌شود.
 

این روش جدید حاصل پژوهش دانشمندان دانشگاه ITMO University در سنپترزبورگ کشور روسیه است. تیم دانشمندان در این روش توانسته‌اند پارامتر‌های پردازش لیزر را دگرگون کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد میزان چگالی سطح فلز را در محدوده دما گسترده کنند.
 
 
در تصویر بالا می توانید به مشاهده تصویر ایجاد شده به وسیله پرتو لیزر با فناوری جدید (تصویر سمت چپ) و تصویر اصلی(سمت راست) که طراحی شده است بپردازید.
 
در نهایت این روش سبب ایجاد تصاویر رنگی بر روی فلز می‌شود و نکته قابل توجه وقت گیرنبودن انجام فرآیند چاپ است، از پرتو لیزر با استفاده از این فناوری می‌توان برای چاپ انواع تصاویر در ابعاد کوچک و بزرگ استفاده کرد.
 
اساس این فناوری جدید برپایه سه فرآیند است؛ که ابتدا لیزر به سطح وسیعی از فلز تابانده می‌شود تا یک رنگ در آن ایجاد کند.
 
در فرآیند دوم، لیزر تابانده شده به سطح فلز سبب ایجاد رنگی ویژه در برخی قسمت‌های آن می‌شود و در نهایت در فرآیند سوم لیزر قسمتی از سطح فلز را دوب می‌کند و با ایجاد حفره‌هایی به شکل دایره در ابعاد بسیارکوچک رنگدانه‌های تصویر را ایجاد و امکان تفکیک رنگ و طرح‌های مختلف را فراهم می‌کند.
 
کارشناسان در نظر دارند از این فناوری جدید در ساخت جواهرات و حکاکی بر روی فلز‌های گرانبها در آینده استفاده کنند.
 
محققان ابداع کننده این فناوری امیدوار هستند با توسعه آن در آینده دربسیاری از موارد به ویژه طراحی بر روی فلز‌ها بتوان از پرتو لیزر استفاده کرد.
نتیجه این پژوهش درمجله the journal Optical Materials Express به چاپ رسیده است.

منبع:Newatlas
انتهای پیام/

استفاده از پرتو لیزر برای نقاشی رنگی برروی فلز

نظر شما