شناسهٔ خبر: 31331404 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه:

نظام آموزش و پرورش باید به سمت تقویت بخش مولد حرکت کند

معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه گفت: نظام آموزش و پرورش ما باید در سمت و سوی تقویت بخش مولد حرکت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدرضا واعظ مهدوی معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع اقتصاد آموزش و پرورش، با بیان اینکه به طور کلی بحث تأمین منابع مالی برای آموزش و پرورش جزو وظایف عمده دولت‌هاست، اظهار کرد: در ایران هم انصافاً می‌توان گفت که دولت‌های مختلف در حد مقدورات به این امر پرداخته‌اند اما نکته مهم این است که در یک اقتصاد پویا باید بخش مولد سیطره داشته باشد و بخش‌های نامولد در سایه قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش ما باید در سمت و سوی تقویت بخش مولد حرکت کند، افزود: اقتصاد ما باید در خدمت حوزه تولید باشد و آموزش و پرورش باید نیروهایی را تربیت کند که مهارت ایفای نقش در این حیطه را داشته باشند؛ مشکل اقتصاد آموزش و پرورش ما، در درون آن نیست، بلکه نظام ما در اختیار بخش غیرمولد مانند بخش معاملات پولی و واردات قرار گرفته است.
واعظ مهدوی با بیان اینکه این رویکرد بیشتر محوریت سود و ارزش گیری را به بازار و تجارت می‌دهد و تولید را تضعیف می‌کند، گفت: گاهی الگوی اجتماعی ما ارزشگذاری برای بخش مولد است اما گاهی محوریت با تاجر و وارداتچی است و نظام اقتصادی ما گروه دوم را تقویت می‌کند، تورم ایجاد و پول ملی کاهش ارزش پیدا می‌کند و در این بین نیروهای آموزش و پرورش هم متأثر می‌شوند.
وی ادامه داد: علت کاهش قدرت خرید، حقوق و دستمزد است که تحت تأثیر بالارفتن قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی و سمت و سوی نظام پاداش دهی به بخش غیرمولد است؛ شاید اگر مالیات سنگین برای این بخش وضع شده و برای بخش مولد ارزش گذاری می‌شد، بسیاری مشکلات حل می‌شد.
معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: مهم‌ترین راهکار این است که باید رویکرد کلی اداره کشور تغییر یافته و تولیدمحور باشد؛ قوای سه گانه و نظام تصمیم گیری کلان باید تولیدمحور باشد؛ محور برنامه های توسعه‌ای ما اصلاح قیمت‌ها، تسهیل واردات و آزاد سازی تجاری و... بوده و این یعنی ایجاد رانت برای بخش غیرمولد و یعنی تورم و افزایش قیمت‌ها که برای عده‌ای ضرر و برای عده‌ای سود دارد.

انتهای پیام /

نظر شما