شناسهٔ خبر: 31331380 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

حقوق معلمان زیر خط فقر است

حقوق معلمان زیر خط فقر است

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

عباس عباسپور مدیرگروه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه علامه طباطبایی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع اقتصاد آموزش و پرورش، در پاسخ به این پرسش که چرا آموزش و پرورش فقیر است، اظهار کرد: شاید جواب این سؤال را در جهت‌گیری راهبردی نسبت به آموزش و پرورش بتوان جست‌وجو کرد.
وی افزود: باید تلاش کنیم از آموزش و پرورش به معنای عام و مدارس به معنای خاص درک درستی داشته باشیم؛ ببینیم آموزش و پرورش چه خدماتی ارائه می‌دهد و چه خروجی دارد.
عباسپور با بیان اینکه علل بسیاری از چالش‌های جامعه را باید در آموزش و پرورش جست‌وجو کرد، گفت: علت وضعیت کنونی آموزش و پرورش نیز به مدیریت منابع بازمی‌گردد؛ نیاز داریم بر مبنای یک نگاه تطبیقی، وضعیت خودمان را محک زده و وضعیت آموزش و پرورش را به لحاظ متغیرهای اقتصادی بسنجیم.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش عمومی به استناد قانون، رایگان بوده و نمی‌توان آن را کالامحور درنظر گرفت و یا زمینه بهره‌مندی طبقاتی برای آن فراهم شود. در کشورهای توسعه یافته نیز افزون بر 90 درصد تأمین منابع مالی مدارس از سوی دولت‌ها انجام می‌شود؛ اگر آموزش و پرورش، حق عمومی است باید طوری تمهید شود که آموزش و پرورش در عمل تضعیف نشود.
مدیر گروه مدیریت و برنامه‌ریزی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه باید در محاسبه جبران خدمات معلمان به عنوان سرمایه اصلی آموزش و پرورش مدل منطقی داشته باشیم، اضافه کرد: حقوق و دستمزد باید مکفی باشد؛ حقوق معلمان زیر خط فقر است. حقوق معلمان باید منصفانه نیز باشد. چطور دریافتی معلمان در دو سطح متفاوت، یکسان است.
وی با اشاره به اینکه باید شایستگان اجتماع را ترغیب کنیم که اولویت اصلی‌شان برای ورود به شغل، آموزش و پرورش و معلمی باشد، گفت: باید شواهدی داشته باشیم که نشان دهد دریافتی معلمان آنها را بی نیاز از شغل دوم کند.
عباسپور افزود: باید رویکردمان را نسبت به تأمین منابع مالی آموزش و پرورش تغییر دهیم و نگاه مطلوبیت مدار و برنامه‌ای را کنار گذاشته و نگاه راهبردی مدنظر قرار بگیرد؛ در رویکرد راهبردی، توزیع منابع متوازن نیست و اینگونه نیست که بگوییم قانون مدیریت خدمات کشوری توزیع برابر به دستگاه‌ها بدهد؛ آموزش و پرورش نیازمند توزیع نامتوازن است بطوری که اگر 10 واحد سرمایه گذاری کردیم 30 واحد پیامد مثبت دریافت کنیم.
وی درباره علت عدم اجرای این سیاست‌ها در آموزش و پرورش، بیان کرد: چون چابکی لازم را در حوزه طرح‌ریزی، اجرا و پیاده سازی به طور هماهنگ و موزون به دست نیاورده‌ایم. سالیان متمادی روی سندتحول کار کرده‌ایم اما امروز بر روی شیوه‌ها و رویه‌هایی که بتواند زیرنظام‌ها را عملیاتی کند، اتفاق نظر نداریم؛ سندی را تولید کرده‌ایم که اگر بخواهیم عملیاتی کنیم به لحاظ ساختاری، محتوایی و فرایندی با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شویم.
مدیرگروه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به سیاستی مبنی بر کاهش 50 درصدی نیروی انسانی، دوبرابر کردن حقوق آنها و سه برابر کردن بهره‌وری، گفت: امروز از ظرفیت‌های فناوری و محیط سایبری باید حد اعلای بهره‌وری را داشته باشیم؛ چقدر از بسترهای الکترونیک در فعالیت‌های آموزش و پرورش می‌توانیم به‌درستی استفاده کنیم؟
وی ادامه داد: با جمعیت 14 میلیونی دانش‌آموزی مواجهیم و در افق 1400 با تنگنای نیروی انسانی و طبق آمار آموزش و پرورش با کمبود 116 هزار نیروی انسانی روبه‌رو می‌شویم و باید سیاست‌گذاری‌ها بر اساس شرایط موجود انجام شود.

 

نظر شما