شناسهٔ خبر: 31331374 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عدالت، عدالت‌طلبی و فضای مجازی

R41383/P/S9,1299/CT12

عدالت‌طلبی مقتضای ذات انقلاب اسلامی است و فساد، انحراف از مبانی انقلاب اسلامی. بنده و هر کسی ـ از جمله جوانان انقلابی‌ ـ که از عدالت سخن می‌گویند، یک حرف بیشتر ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدسعید لواسانی در ستون یادداشت روزنامه وطن امروز نوشت: مولوی دردمندانه می‌سراید: «هر کسی از ظن خود شد یار من!»  این مثل بنده و فضای مجازی است، ناچار توضیحاتی را ضروری می‌دانم. فضای مجازی محسناتی دارد و در کنار آن معایبی که فعلاً بنده فقط به یک مطلب توجه دارم.
1- عدالت‌طلبی مقتضای ذات انقلاب اسلامی است و فساد، انحراف از مبانی انقلاب اسلامی. بنده و هر کسی ـ از جمله جوانان انقلابی‌ ـ که از عدالت سخن می‌گویند، یک حرف بیشتر ندارند؛ ما باید به بنیادهای انقلاب اسلامی و مکتب امام برگردیم. بنابراین عدالت‌طلبی تجدیدنظرطلبی نیست، تحول‌خواهی بدون مبنا هم نیست، بلکه پایه و ریشه در مبانی و بنیادهای انقلاب اسلامی دارد.
2- انقلاب اسلامی از صفر شروع کرد و هیچ نقشه از پیش طراحی‌شده در اختیار نداشت و باید راهش را خودش پیدا می‌کرد و در جهان پر از ستم و فساد کنونی گام‌های موثری در بسط عدالت برداشته است، مگر خفاش باشند که این حقیقت آشکار را نبینند.
3- هدف انقلاب اسلامی عدالت علوی و دولت اسلامی و جامعه اسلامی است و تا رسیدن به این نقطه باید شبانه‌روز تلاش کرد و قانع نشد و شک نکنیم که حق پیروز است.
4- فسادی که در اجتماع رخ می‌دهد، باید با آن مقابله شود و این وظیفه همگان است و انقلابیون پیرو امامین انقلاب سال‌ها دنبال این امر هستند؛ اگر حرکت عدالت‌طلبانه سال 84 به بی‌راهه نرفته بود، الان جامعه خیلی جلو بود که متأسفانه به بی‌راهه رفت.
5- مشکل کجاست؟ مشکل ما از ابتدا این بود که برخی در عمل کم آوردند. در حقیقت مشکل از درون برخی از ماست، این امر بویژه در دولت سازندگی و شعار رفاه برای مدیران خودش را نشان داد. اما نظام اسلامی در ساحت‌های بنیادها و اهداف راهبردی و سیاست‌ها درست پیش رفته است و ریل‌گذاری نظام رو به صلاح و عدالت است اما گروهی از مجریان و کارگزاران به بی‌راهه رفتند و اهل ثروت و طمع هم وارد شدند و بتدریج در مقام اجرا و عمل در کارها گره انداختند.
6-  الان با حضور جوانان انقلابی، باانگیزه، پرتوان، کاردان و دست‌پاک، عدالت‌طلبی وارد مرحله جدیدی شده است که گام دوم انقلاب اسلامی را رقم می‌زند و بیانیه رهبر عزیز ما هم توجه به همین نکته است که آینده با حضور جوانان روشن است و این نکته خیلی مهمی است.
7- همه ما باید بدانیم حرکت در مسیر حق و عدل و انقلابی‌گری چون حرکت در میدان مین است که باید هم مراقبت شدید و دائم باشد که از آن به تقوا  یاد می‌شود و هم علم و اطلاع دقیق می‌خواهد و هم استقامت و صبر. امیرالمومنین سلام‌الله علیه می‌فرمایند: «لَا یَحْمِلُ‏ هَذَا الْعَلَمَ‏ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ  بِمَوَاضِعِ الْحَق‏» [نهج البلاغه: 248] شهید چیت‌سازیان چه خوب گفته است: اول از سیم‌خاردارهای درون عبور کنیم و بعد به بیرون بپردازیم. بدانیم و مطالعه و آسیب‌شناسی کنیم، آنانی که الان مشکل دارند، روزی آرمان‌خواه بودند و بتدریج از مسیر انقلاب اسلامی و اهداف آن فاصله گرفتند و این خطر تا زنده هستیم، برای همه ما هست. فکر نکنیم ما مصون هستیم. از همان ابتدا باید مراقب خودمان باشیم و صدالبته توسل و توکل و زاری و ندبه و خلوت با خدای سبحان و التجاء به ائمه اطهار سلام‌الله علیهم بویژه وجود اقدس امام زمان سلام‌الله علیه داشته باشیم که از ما مراقبت کنند تا بدی‌ها و ناروایی‌ها نزد ما خوب جلوه نکند و از شر شیطان و نفس در امان باشیم.
خلاصه! مراقبت و اصلاح دائم درون ضرورت راه است. یک لحظه غفلت یا حتی یک کلام و حرکت سهوی و اشتباهی یا بدون علم و آگاهی از بنده و دیگران یا یک برداشت غلط از یک واقعه و یک پدیده می‌تواند خدای نکرده آبروی مومنی را بریزد، یا در هدف یا مسیر انحراف ایجاد کند. بدانیم راه انقلاب اسلامی و عدالت‌طلبی، درون خود گردنه‌ها دارد و مهارت و دقت و توجه و از همه مهم‌تر تقوا می‌خواهد. امیرالمومنین سلام‌الله علیه می‌فرمایند: «أَعِینُونِی‏ بِوَرَعٍ‏ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّهٍ وَ سَدَادٍ» [نهج البلاغه: 417]
8- مدیران محترم باید بدانند مسؤولیت‌ها امانت هستند، نه طعمه؛ بنابراین هم باید از خودشان و وابستگان خودشان و کارمندان و زیردستان خودشان مراقبت دائم و مستمر داشته باشند و در این جهت تسامح نکنند و جز کار برای این مردم  با هدف رضای خدا و تقرب به حق‌تعالی به چیز دیگری فکر نکنند، هم دستگاه‌های نظارتی و بازرسی باید بدون تسامح مراقبت داشته باشند که اگر خلافی بود، سریع برخورد کنند. آن‌وقت ضمن مبارزه اصولی با فساد و بسط عدالت اجتماعی روشن می‌شود اکثریت مدیران نظام ما سالم و پاک‌دست هستند و این هم دستاورد مهمی است که کار اقلیت منجر به خراب‌شدن اکثریت مدیران نشود.
طولانی شد، اما امیدوارم توانسته باشم، بخشی از مطالب فضای تاریک و شلوغ مجازی را روشن کرده باشم.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

نظر شما