شناسهٔ خبر: 31331359 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش خبر داد

تدوین پیش‌نویس قانون اداری و مالی خاص برای آموزش و پرورش

علی الهیار ترکمن با بیان اینکه در حال تدوین پیش‌نویس قانون اداری و مالی خاص هستیم، گفت: دانش‌آموزان در ایران ۱۳۹۰۰ ساعت درس می‌گذرانند در حالی که این نرخ در جهان کمتر از ۹۰۰۰ ساعت است و روی ساماندهی منابع اثر می‌گذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع اقتصاد آموزش و پرورش، در پاسخ به این پرسش که «چرا آموزش و پرورش فقیر است؟»، اظهار کرد: این سوال سهل و ممتنع است و اگر می‌توانستیم به جوابی روشن و مورد قبول همه دست یابیم، وضعیت کنونی آموزش و پرورش بهتر بود؛ با عبارت فقیر بودن، موافق نیستم، بلکه بحث اصلی این است که چرا از منابع به درستی استفاده نمی‌شود؟

وی با بیان اینکه اقتصاد، علم مدیریت منابع کمیاب است و اگر منابع را به درستی مدیریت نکنیم قطعاً با مشکل مواجه می‌شویم، افزود: در بسیاری سیاستگذاری‌ها در آموزش و پرورش با عدم اشراف کامل نسبت به عوامل قبلی به وجود آورنده آن روبه‌رو هستیم و باید آنها را تحلیل و شناسایی کرده و اثرات آن را بر تصمیمات آتی بسنجیم.

الهیار ادامه داد: یکسری اتفاقات که‌ در چهار دهه گذشته رخ داد، مشکلاتی را در درون آموزش و پرورش ایجاد کرد؛ آموزش و پرورش به استناد قانون اساسی رایگان است اما الزامات آن فراهم نشده است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش تحت سیطره تقاضاهاست، گفت: اغلب مردم آن را پله اول ورود به آموزش عالی می‌دانند که باعث شکل گیری مدارس غیردولتی خاص و آموزشگاه‌های خاص شده و مدارس دولتی صرف هم متأثر شده‌اند.

الهیار ترکمن افزود: رشد جمعیت سالانه ۳.۵ درصد دانش‌آموزی در چند دهه گذشته مشکلاتی در مدیریت منابع به‌وجود آورد که اگر آن را به‌موقع حل نکنیم در آینده نیز چالش آفرین خواهد بود و از سوی دیگر دخالت‌های بیرونی اجازه نمی‌دهد به سمت و سوی اجرای مدل بهینه مدیریت برویم.

وی درباره حقوق و دریافتی پایین معلمان، گفت: حقوق معلمان بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌شود و ما نقشی در بالا و پایین کردن آن نداریم؛ تبعیت ما از قوانین عام و تعیین حقوق معلمان مانند سایر کارمندان دولت از مشکلات ماست.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: وزارت علوم هم با شرایط مشابهی روبه‌رو بود، اما از زمانی که دارای قانون خاص شد به وضع بهتری رسیده‌اند که ما با آن فاصله داریم. قانون مدیریت خدمات کشوری اجازه اعمال مدرک دوم، متناسب سازی ساعت کار معلمان و... را نمی‌دهد و هرکدام نیاز به مصوبات مختلف دارد. یک عزم ملی می‌خواهیم که قوانین خاص اداری مالی برای ما هم در نظر گرفته شود؛ قوانین ما شاغل محور است، اما باید مثل وزارت نفت و هواپیمایی شغل محور باشیم.

وی با اشاره به برخورد سلیقه‌ای با قوانین اظهار کرد: با حجم آموزش‌ها و دروس هم مواجهیم؟؛ دانش‌آموزان در ایران ۱۳۹۰۰ ساعت درس می‌گذرانند در حالی که این نرخ در جهان کمتر از ۹۰۰۰ ساعت است و روی ساماندهی منابع اثر می‌گذارد.

الهیار ترکمن در پاسخ به این پرسش که مگر خود آموزش و پرورش نباید نسبت به حل این موضوع اقدام کند، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و دیگر نهادها هم بر آموزش و پرورش نظارت دارند. البته شروع کار با ماست و حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم می‌خواهد.

وی با اشاره به توزیع نامتعادل منابع در آموزش و پرورش، ادامه داد: نسبت توزیع معلم به دانش‌آموز در مناطق مختلف متفاوت و نامتوازن است؛ در برخی مناطق یک به ۴۳ است. یکجا ۱ به ۵ است و مدارسی هم با یک دانش‌آموز اداره می‌شوند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش درباره پیشنهاد مطرح شده مبنی بر نصف شدن تعداد نیروها، دوبرابر شدن حقوق آنها و بهره‌وری سه برابر و اینکه تا چه حد عملیاتی است؟، گفت: این موضوع به هیچ وجه در دستورکار فعلی ما نیست و تلاش ما رعایت عدالت کامل حقوق معلمان است.

وی ادامه داد: مواردی وجود دارد که باید در کلان اصلاح شود و مواردی در داخل که ما در دستورکار داریم؛ در حال تدوین پیش‌نویس قانون اداری مالی خاص هستیم و سیاست‌های مدرسه محوری و توزیع نیروی انسانی متناسب با سازمان مدرسه در حال انجام است.

منبع: فارس


انتهای پیام/

نظر شما