شناسهٔ خبر: 31330772 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هایابوسای ۲؛ کاوشگر ژاپنی در جست‌وجوی عناصر اولیه حیات

کارشناسان امیدوار هستند با بررسی نمونه‌های جمع آوری شده از سطح سیارک باستانی به وسیله کاوشگرهایابوسای ۲، بتوانند نشانه‌هایی از امکان وجود حیات غیر زمینی را اثبات کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فضاپیمای ژاپنی هایابوسای ۲ (Hayabusa) به تازگی موفق به دسترسی به یکی از اسرار آمیز‌ترین سیارک‌ها در منظومه شمسی شده و با شلیک یک گلوله به سطح سیارک نمونه‌هایی از گرد و غبار آن را جمع آوری کرده است.
 

این فضاپیما اکنون در فاصله ۳۲۱.۸۶۹ میلیون کیلومتری از کره زمین قرار دارد و برای دومین بارپس از ماموریت اولیه کاوشگر هایابوسا، قرار است نمونه‌های جمع آوری شده از سطح سیارک را برای مطالعه محققان به زمین بازگرداند.
 
کارشناسان آژانس اکتشاف‌های هوافضای ژاپن مشهوربه جاکسا، jaxa اعلام کرده‌اند، هدف‌های مختلفی از ماموریت دوم هایابوسا دارند که از جمله آن‌ها می‌توان بررسی ساختار شیمیایی سنگ‌ها را نام برد.
 
به گفته دانشمندان این سیارک در زمان اولیه شکل گیری منظومه شمسی و پیش از شکل گیری سیاره‌ها وجود داشته است و مطالعه بر روی عنصر‌های تشکیل دهنده آن می‌تواند داده‌های منحصربه فردی درباره چگونگی شکل گیری منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار دهد.
 
در اولین ماموریت هایابوسا، نمونه‌هایی از سیارک در سال ۲۰۱۰ به زمین ارسال شد و پس از آن دانشمندان در سال ۲۰۱۴ ماموریت هایابوسای ۲ را شروع و کاوشگر را به فضا پرتاب کردند.
 

هایابوسای ۲، به مدت سه سال و نیم در راه سیارکی به نام Ryugu بود و سرانجام درماه ژوئن سال گذشته میلادی به مدار سیارک رسید.
 
سرانجام پس از مطالعه فراوان و بررسی بهترین موقعیت، هفته گذشته دانشمندان گلوله‌ای برای جمع آوری نمونه از سیارک به سوی آن شلیک کردند، نمونه جمع آوری شده در بدنه کاوشگر باقی می‌ماند تا در زمان بازگشت به زمین مورد مطالعه کارشناسان قرار گیرد.
 
کارشناسان امیدوار هستند بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلی گرم نمونه از سیارک جمع آوری شده باشد هرچند که کاملاً مشخص نیست نمونه جمع آوری شده شامل چه عنصر‌هایی باشد و احتمال دارد نمونه دارای برخی عنصر‌های مهم نباشد.
 
کاوشگر هایابوسا، در سپتامبر سال گذشته دو کاوشگر کوچک خود را برای جمع آوری داده به سطح سیارک ارسال کرده است؛ به گقته محققان سیارک Ryugu از جنس پوسته سنگی بسیار سختی تشکیل شده است و به همین دلیل کارشناسان از نوعی آزمایش منحصربه فرد و نوعی انفجار در سطح آن برای برداشت نمونه استفاده کردند.
 

محققان در نظر دارند در صورت امکان در ماه‌های آینده نمونه‌های دیگری ازسطح سیارک جمع آوری کنند و سپس همراه با کاوشگر در انتهای ماموریت در زمین دریافت کنند.
 
شیوه جمع آوری نمونه به وسیله کاوشگر هایابوسای ۲، با (OSIRIS-REx) ازیریس- رکس ،کاوشگر مامور بررسی سیارک بنو Bennu متفاوت است. کارشناسان سازنده OSIRIS-Rex در نظر دارند با پرتاب گاز با شدت بالا به بنو، خرده سنگ‌های اطراف سیارک را جمع آوری کنند.
 

دانشمندان ژاپنی بر این باورند که برخی عنصر‌های اولیه شکل دهنده حیات مانند کربن، هیدروژن و دیگرمواد آلی ممکن است در سیارک‌های باستانی منظومه شمسی وجود داشته باشند و به این ترتیب بتوان به جست و جوی حیات در سایر سیاره‌ها پرداخت.
منبع: theverge
انتهای پیام/

دلایل اصلی ارسال کاوشگر ژاپنی هایابوسای ۲

نظر شما